Normaal Nederlands graag!

Gestart door Moppers, september 28, 2010, 15:52:24

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Moppers

Ik wil graag iets opnieuw onder de aandacht brengen wat mij echt heel erg hoog zit. Ik erger me helemaal kapot aan het taalgebruik van sommige mensen (het schijnt vooral bij nieuwe leden erg populair te zijn). Daarbij doel ik niet op grove taal, maar op foutief taalgebruik, laksheid betreft leestekens en msntaal en dergelijke. We hebben allemaal op de basisschool gezeten. We hebben allemaal de regeltjes en de ezelsbruggetjes geleerd.

Ik vind het ontzettend respectloos als ik een topic zie waarin geen leestekens worden gebruikt, waarin ontzettend veel taalfouten staan, waarin woorden fonetisch worden afgekort.
Als iemand niet eens de moeite neemt een bericht in normale taal op te stellen, punten, komma's en hoofdletters te gebruiken, de getypte tekst even na te kijken (de spellingscontrole is er niet voor niets!!!), waarom zou ik dan nog de moeite nemen om het bericht te lezen en te ontcijferen, laat staan om het te beantwoorden? Waarom zou ik het bericht dan serieus nemen? Dat doe ik dan ook niet.

Enkele voorbeelden:
Geduld en gefeliciteerd eindigen niet op een t.
Een zin begin je met een hoofdletter en eindig je met een punt. Na die punt eerst een spatie voordat je een nieuwe zin begint.
Woorden als 'u t' en 'gwn' komen niet in het Nederlands voor.

Ik weet dat ik wat gevoeliger ben voor dergelijke taalverloedering dan de gemiddelde persoon en dat mijn haren eerder recht overeind gaan staan, maar het gaat mij nu echt te ver en ik ben het zat.

Zo.

Parkieten-Freak

#1
Daar ben ik het helemaal mee eens, Moppers!
Ingrid, Lisanne en ik zullen hier dan ook weer eens wat meer op gaan letten!

Edit: in Ingrid's (Moppers) post stond als voorbeeld  "u t" maar dan aan elkaar geschreven. Dit woord is inmiddels toegevoegd aan de database van gecensureerde woorden en wordt automatisch veranderd in "het".


Wouter

Totaal mee eens, Ingrid! Ik heb het zelf ook. Dit zie je inderdaad veel bij nieuwe en jonge leden. Zo schrijf je toch ook geen brief naar iemand?

joopie en mutz

Ik ben het er wel mee eens, maar sommige mensen zijn gewoon niet zo heel goed met spelling dus dat d, t vind ik wel een beetje overdreven maar dat is mijn mening!

Mvg,
Toto

lovesbudgies

Dat geeft ook niet hoor, Toto. Een keer een spelfout maken kan, en een woord verkeerd vervoegen is ook geen probleem.
Als je de spellingscontrole gebruikt worden de meeste foutjes er wel uit gehaald.
Maar berichten zonder leestekens en met veel msntaal zijn heel vervelend om te lezen.

Voorbeeldje:
Citeerik zie tweety niet braken nee maar ze is nog al rustig maar dat is ze altijd al geweest ze is nog wel actief ze eet nog (drinken zie ik ze bijna nooit doen maar dat doen ze ook weinig) vergeleken met crocky is zij rustiger op gegeven moment dat ik mijn hand in de kooi stop is ze niet meer rustig maar dan is ze een wilde oke ik zie haar niet braken maar zij wordt wel vaak in der hoofd gepikt door crocky en dat vind ze denk ik niet leuk maar toch gaat ze hem achter na ik zal haar de rest van de dagen nog goed in de gaten houden merk ik een van de symptomen dan ga ik meteen naar de dierenarts en als het niets bleek te zijn nou dan was het beter 100 keer voor niets naar de dierenarts dan 1 keer niet en het loopt uit de hand 

PF, Ingrid en ik schrijven de berichtjes regelmatig netjes over en plaatsen een opmerking onder het bericht,
maar de vraag om leestekens e.d. te gebruiken wordt nog regelmatig genegeerd en dat is jammer.
Het kost ons ontzettend veel tijd om alle berichtjes over te schrijven.
Al zijn er ook leden die hierna hun best doen om het berichtje netjes te schrijven en dan zie je ook een
hele verbetering, de moeite die ze doen wordt beloond doordat hun vragen hierna sneller en beter beantwoord worden.

Missygirl

Hallo allemaal, :D

Als ik even naar mij zelf kijk.
Weet ik dat ik dislectisch ben,ik heb fixatie disparatie.(het is niet echt het onderdeel van dislecties (dit bedoel ik dus),maar zo is het makkelijker uit te leggen.
Zoek maar op wat het is.

Sjokolaa (chocola) snietzel (schnietsel?!) Begrijp je wat ik bedoel? Mijn hersenen maken een woord....maar bij dat woord weet ik niet hoe ik het schrijf,ik ga op de klank af,kijk hoe het in de zin staat en kan het eventueel veranderen.

Begrijp je wat ik hier mee duidelijk probeer te maken?

Als er vragen zijn hoor ik het graag.

Groetjes Missy. ;D

Moppers

Het is absoluut geen opmerking naar de moderators hoor, jullie doen het fantastisch. Dat jullie er nog het geduld voor hebben om hele posts aan te passen.... Het zou gewoon ideaal zijn als het helemaal niet nodig was, of anders dat iedereen na er een eerste keer op te zijn gewezen normaal schrijft.

CiteerBegrijp je wat ik hier mee duidelijk probeer te maken?
Ik begrijp je 'aandoening', maar nee, ik begrijp niet wat je duidelijk probeert te maken in context met mijn bericht. Laksheid en dyslexie staan los van elkaar. Mijn bericht gaat over laksheid. Wel is het, zoals in het verleden ook wel eens opgemerkt, handig om in je handtekening te vermelden dat je een vorm van dyslexie hebt of iets in die richting. We kunnen het immers niet ruiken. ;)

Als je van jezelf weet dat je het vervoegen van werkwoorden niet goed doet, dan is het in mijn ogen wel zo respectvol richting de lezer om je tekst na het typen even na te kijken en de ezelsbruggetjes in je achterhoofd te houden.
Mijn links-rechts coördinatie is niet helemaal honderd. Een van de gevolgen daarvan is dat ik vaak "eht" in plaats van het typ, of "ene" in plaats van een. Dit weet ik van mezelf, daarom kijk ik alles wat ik typ altijd even na (doe ik sowieso, maar daar let ik dan extra op). Een kleine moeite, wel zo'n prettig resultaat.

Moppers

Ohja, nog zo een (aaaaaah!!!!):

Het is: 1 forum, 2 fora.

storekeeper07

Ja ,men kan het ook in een ander daglicht zien.
de moderne tijd brengt dit met zich mee,men heeft weinig tijd en kort dan de zinnen snel af.
Voor de meeste msners, en smsers is dit waarschijnlijk de Nederlandse taal.
Alhoewel het soms nog lastig is om het te begrijpen.
Dus probeer dan ,als je een berichtje inzend om toch zo duidelijk mogelijk de woorden te op te stellen.
Dan weten wij met z'n allen wat je ermee bedoeld.
Groetjes allemaal.
Storekeeper

Rachel22

Ik ben van beroep leerkracht. Het nadeel dat dit beroep met zich meebrengt, is dat leerkrachten erg gevoelig zijn voor spelfouten (is Moppers toevallig ook leerkracht  :P ). Niet alleen op internet, maar ook steeds meer in de klas kom ik ´laksheid´ tegen als het om de Nederlandse taal gaat. Vaak is het niet eens de schuld van de jeugd. Overal wordt zoveel afgekort en fout opgeschreven, dat kinderen het verkeerde voorbeeld krijgen en het automatisch overnemen.

Dit geldt trouwens niet voor leestekens! Leestekens hebben we allemaal geleerd te gebruiken en ik vind het een kleine moeite om deze handige tekens ook toe te passen. Mensen met dyslexie, een taalachterstand o.i.d. uitgesloten, maar ik vind dat als je ouder bent dan twaalf á dertien jaar en je de lagere school hebt afgerond, je best een stukje tekst (vrijwel) foutloos moet kunnen schrijven op dit forum. Dat scheelt de moderators een hoop tijd, en de mensen die het lezen trouwens ook. Sommige teksten lijken soms op geheimtaal!

Moppers

#10
Nee, Moppers is afdelingsmanager bij de Dierenbescherming. Maar ik ben wel heel taalbewust opgevoed, mij is als vanzelfsprekend meegegeven dat het belangrijk is dat je je moedertaal goed spreekt. Dat ik vervolgens ook een taal heb gestudeerd, is daar waarschijnlijk een gevolg van (en mijn respect voor taal is dus geen gevolg van mijn opleiding, eerder andersom).

CiteerDus probeer dan ,als je een berichtje inzend om toch zo duidelijk mogelijk de woorden te op te stellen.
http://forum.parkietenweb.nl/index.php/topic,24943.0/topicseen.html U zei?
Als je dan hip wil zijn door Engelse woorden te gebruiken, spel ze dan op zijn minst goed. En een bericht met onjuiste toepassing van leestekens is voor mij net zo erg als het niet toepassen van leestekens.

Mars

Er zijn veel mensen die het vervelend vinden, ik lees dus een deel van die berichten gewoon niet.

Je kunt zeggen dat het iets van de moderne tijd is, maar het heeft ook te maken met je aanpassen aan tijd en plaats: je taalgebruik is gebonden aan de situatie. Je spreekt als het goed is een ander soort taal met je vrienden, je ouders en met een onbekende oudere man op straat.
Dit forum heeft als regel dat we met respect met elkaar omgaan. Een bericht schrijven dat voor iedereen leesbaar is, is een vorm van respect. Daarbij is het belangrijk dat je je best doet om dit bericht zo goed mogelijk in gewoon Nederlands te schrijven en als je dan af en toe een spelfout hebt (of wat vaker als je dyslexie hebt), dan is dat jammer, maar zeker geen probleem.

Met een bericht zonder punten en hoofdletters heb je vooral jezelf en niet iemand anders. Want heel veel (vooral ook 'deskundige') leden, zullen je bericht niet lezen.


Enne... Forums mag tegenwoordig ook. Van Dale zegt:
Citeerfo·rum het; o -s, fora 1 groep deskundigen die met het publiek discussiëren over een bep. kwestie: ~discussie 2 website waar over een bep. zaak kan worden gediscussieerd

Vergelijkbaar met het woord museum. Dat mag ook als museums of als musea geschreven worden.

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Parkieten-Freak

Met Mars ben ik het ook helemaal eens.  :)

@all:
Dit forum is voor mensen van alle leeftijden. Oudere mensen hebben gewoon moeite met MSN taal, ze zijn er niet mee opgegroeid.
Iemand van 60 jaar met weinig internet ervaring kent al die afkortingen niet, vandaar ons verzoek om geen MSN of SMS taal te gebruiken (zie forumregels).
Fouten maken we allemaal wel eens maar laten we in ieder geval ons best doen om onze vragen en reacties in goed (leesbaar) Nederlands te schrijven!  ;)



Moppers

CiteerEnne... Forums mag tegenwoordig ook.
Inderdaad, maar fora's niet, en dat is een term die ik steeds vaker voorbij zie komen, daar ging het me om.

Ik ben blij dat ik niet de enige ben die zich eraan irriteert. Hopelijk is de boodschap weer bij wat mensen doorgedrongen en zien we verbetering.

Missygirl

 :D Ik begrijp best dat er geen msn-taal gebruikt kan worden.

Is mijn handtekening iets in mijn profiel of wat er onder je bericht gezet word?

Groetjes Missy.

Moppers

Ja, je handtekening is de tekst (met eventueel een afbeelding) die standaard onder je berichten komt te staan. Ik zal je even een pbtje sturen over hoe je dat kan doen, want dat heeft verder niets met dit topic te maken.

Missygirl

Even testen,bedoelde je het zo?

Groetjes Missy.

budgie birdy

Hallo,

graag wilde ik even reageren op het bericht van 'Moppers':

Ik ben het met u eens (ik ben zelf ook zeer precies als het op het taalgebruik e.d. aankomt - ik heb zelfs een universitaire Bachelor in Letterkunde ;), maar dit terzijde), maar u moet ook rekening houden met het feit (zoals andere forumleden ook al aangaven in dit topic) dat niet iedereen elke spelfout of zin controleert (of wil controleren). Internet is een vluchtig medium en het taalgebruik is net zo 'vluchtig': men wil snel even een reactie typen op een bericht zonder daar lang bij te hoeven nadenken. Het is immers geen formele brief, maar enkel een reactie op een forum. Een typfout is snel gemaakt.

MSN-taal e.d. is inderdaad erg in opkomst de laatste jaren, maar dat is waar jongeren van nu zich mee bezighouden en daarom hebben opgenomen in hun 'vocabulaire'.
Men moet nu eenmaal rekening houden met verschillen tussen generaties.

Tot slot het belangrijkste punt wat ik wilde aanhalen (wat andere forumleden ook heb aangehaald in dit topic): veel mensen (jong en oud) hebben moeite met grammatica en spelling. Dit zou ook een reden kunnen zijn voor hun 'foutieve taalgebruik'. Om die reden wil ik mensen die op een forum posten niet per definitie afkeuren op het feit dat ze (bijvoorbeeld) 'gefeliciteerd' met een '-t' spellen. Met andere woorden, wellicht hebben ze hun fouten in dit geval niet eens in de gaten.

Dit neemt niet weg dat mensen berichten (qua leestekens e.d.) wel leesbaar kunnen (en moeten) maken voor anderen, om die reden post ze je immers ook op een forum ;).
Desalniettemin zal ik nooit op alle slakken zout leggen.

(Sorry, dit was mijn kleine betoog... :-X ;))

Moppers

Om het weer even onder de aandacht te brengen een reactie in dit topic.
Ik merk de laatste tijd dat leestekens steeds vaker als overbodige luxe worden beschouwd. Hoofdletters, punten, komma's. Kom op jongens, ook de nieuwelingen onder ons, leestekens zijn er niet voor niets! Typ je berichtje netjes en je krijgt sneller een antwoord op je vraag.

Kleintjes

Citaat van: Moppers op mei 09, 2011, 11:26:10
Om het weer even onder de aandacht te brengen een reactie in dit topic.
Ik merk de laatste tijd dat leestekens steeds vaker als overbodige luxe worden beschouwd. Hoofdletters, punten, komma's. Kom op jongens, ook de nieuwelingen onder ons, leestekens zijn er niet voor niets! Typ je berichtje netjes en je krijgt sneller een antwoord op je vraag.

Uiteraard is 't wel even anders als je dyslectisch bent. Geef dit dan even aan, dat schept begrip voor en door iedereen :)
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses