Parkiet legt eitjes zonder te hebben gepaard..

Gestart door Fiko, september 25, 2010, 18:24:44

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Fiko

Hoi mensen, ik heb een parkietje van 2.5 jaar oud.

Vorig jaar was het voorgekomen dat ze een eitje had gelegd zonder een vriendje te hebben gehad.
Twee weken geleden had ze ook al een eitje gelegd en een week erna per ongeluk zelf kapot gemaakt.
Vandaag lag ze de hele tijd stilletjes op de bodem van haar kooi en heeft ze weer een eitje gelegd.

Ik begin er een beetje zorgen over te maken. Is dit wel mogelijk zonder te paren een eitje leggen? En kan
er überhaupt wel iets uitkomen? Want toen ze haar eitje per ongeluk kapot had gemaakt kwam er wel eigeel
uit? Snap er echt helemaal nks meer van :(


Rachel22

Hallo Fiko,

Parkieten hoeven niet te paren om eitjes te leggen. Ze kunnen ook eitjes leggen zonder een mannetje erbij, alleen zullen deze eitjes niet bevrucht zijn (er zullen geen kuikens uit komen). Het is zeg maar hetzelfde als de eieren van de kip die wij eten (die zijn ook niet bevrucht). Het is geen ramp als ze een enkele keer een ei legt, maar het moet wel zoveel mogelijk beperkt worden (het vergt veel energie van een pop). Meestal kan het leggen van eieren ook voorkomen worden door geen legplaats te creëren (geen bakjes, nestmateriaal e.d. in de kooi leggen wat ze aanziet als nest). Ondanks het gebrek aan een nestplaats kan het toch voorkomen dat popjes eieren blijven leggen. Het enige wat ik weet is dat het dan belangrijk is dat ze voldoende kalk op kunnen nemen en extra eiwit? Ik heb hier verder niet zoveel verstand van dus misschien is er iemand anders die hier meer van weet? Er zijn vast ook al soortgelijke topics besproken dus misschien vind je meer informatie via de zoekbalk. Succes!

Fiko

Citaat van: Rachel22 op september 25, 2010, 21:37:07
Hallo Fiko,

Parkieten hoeven niet te paren om eitjes te leggen. Ze kunnen ook eitjes leggen zonder een mannetje erbij, alleen zullen deze eitjes niet bevrucht zijn (er zullen geen kuikens uit komen). Het is zeg maar hetzelfde als de eieren van de kip die wij eten (die zijn ook niet bevrucht). Het is geen ramp als ze een enkele keer een ei legt, maar het moet wel zoveel mogelijk beperkt worden (het vergt veel energie van een pop). Meestal kan het leggen van eieren ook voorkomen worden door geen legplaats te creëren (geen bakjes, nestmateriaal e.d. in de kooi leggen wat ze aanziet als nest). Ondanks het gebrek aan een nestplaats kan het toch voorkomen dat popjes eieren blijven leggen. Het enige wat ik weet is dat het dan belangrijk is dat ze voldoende kalk op kunnen nemen en extra eiwit? Ik heb hier verder niet zoveel verstand van dus misschien is er iemand anders die hier meer van weet? Er zijn vast ook al soortgelijke topics besproken dus misschien vind je meer informatie via de zoekbalk. Succes!

Bedankt voor de reactie. Dus ik moet dat eitje gewoon weggooien? Maar ik  vind het zo zielig dan :(

Rachel22

Ik heb zelf 2 mannetjes thuis (Paulie en Bandiet) dus heb niet heel veel verstand van vrouwtjes. In het volgende topic kan je veel meer vinden over jouw probleem: http: //forum.parkietenweb.nl/index.php/topic,22805.0.html

Mars

Link doet het niet..

http://forum.parkietenweb.nl/index.php/topic,23094.0.html


In ieder geval eitjes laten liggen. Tot ze ze zelf met rust laat of ze kapot zijn.

Lees verder in de link de andere tips.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

storekeeper07

Ja ,dat gebeurt wel eens dat een vrouwtjespakiet eitjes gaat leggen zonder een partner erbij.
De drang om dat te doen is niet helemaal duidelijk.
Ik heb bij mijn kleine grasparkietjes ook nog een Australische parkiet zitten,is ook een popje die legt een keer paar jaar ook eitjes die ook niet bevrucht zijn.
Ik laat ze een tijdje liggen, en dan doe ik ze weg.
het kan geen kwaad,maar als ik ze laat liggen blijft ze alleen maar met de eitjes bezig,24 uur per dag.
En als ze weg zijn gaat ze gewoon weer met de anderen spelen. ;)

Mars

De eitjes weghalen zorgt er meestal voor dat het popje door blijft leggen (zo 15 achter elkaar): ze wil namelijk een 'vol' nest hebben.
Daarom kun je ze in het algemeen het beste laten liggen tot het popje er niet meer mee bezig is.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..