Ik wil graag een grasparkietje aanschaffen maar heb nog vragen.

Gestart door Birdy, september 25, 2010, 12:26:20

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Birdy

Hallo!

Ik heb me net aangemeld op het forum, ik doe de opleiding dierverzorging en loop stage in een dierenwinkel. Nooit heb ik me echt in volgels geïnteresseerd maar ik blijf er maar na kijken op stage......

Eigenlijk lijkt het me wel heel gaaf om een parkietje te hebben, ze zijn erg mooi en als ik zie hoe tam ze kunnen worden! Maargoed, ik heb al 4 konijnen, 2 hamsters en een kat.

Toch heb nog vragen, ik las op de site dat een kooitje minimaal 40x25 moet zijn. Ik heb een heel mooi hok gezien met die maten maar eigenlijk lijkt me dat veel te klein voor zo'n beestje. Is het een idee om wel met zo'n hokje te beginnen (om tam te maken) en daarna een groter hok koop? Of is het een prima hok als de volgel veel vrij mag rondvliegen? De vogel zou op me kamer komen, kan dat? Ik ga wel gewoon na school maar als ik thuis ben, ben ik wel veel op me kamer. Maakt het beestje snachts niet teveel geluid (storend geluid, dus met speelgoed klooien? een beetje kwetteren vind ik juist wel leuk)

klopt het dat;
- eivoer, sepia, grit en trosgierst nodig hebben? (+ natuurlijk het gewone voer)
- corbo als bodembedekking geschikt is.

De kooi die ik op het ook heb is de ferplast rekort 2



Parkieten-Freak

Welkom op het forum Birdy.
Wat leuk dat je een parkietje aan wilt schaffen, maar denk er eerst nog eens goed over na.
Katten en vogels zijn (zoals je ongetwijfeld weet) geen goede combinatie. Daarnaast heeft een grasparkiet behoorlijk wat aandacht nodig, zeker als je hem of haar tam wilt maken. Dat kost behoorlijk wat tijd en energie.
Begint dus eer ge begint!  ;)


parkietengek12

Hoi,

Welkom op het forum!
Wat leuk dat je het vogelvirus hebt :P. Een parkietje als huisdier is heel erg leuk, alleen moet je wel goed nadenken dat ze wel 15 jaar kunnen worden (ouder en jonger kan ook) en het tam maken niet 1 2 3 gebeurt is. ik heb me hierin ook erg vergist, heb Elmo (mijn parkietje) sinds 4 januari en hij is nog steeds niet helemaal tam. Ik zelf heb elmo ook op mijn slaap kamer staan en het is heel gezellig. Als ik terug kom van school dan word ik altijd opgewacht en dat is wel leuk natuurlijk. maarrr, het zijn we groepsdiertjes dus met z'n tweeën vinden ze gezelliger. Ikzelf heb er ook één en als deze tam is neem ik er nog een. Ik zelf vind hoe groter hoe beter, en 40x25 vind ikzelf een beetje te klein.
Als je je vogel rond laat vliegen moet je wel zorgen dat je kat er niet bij komt (logisch). s'Nachts maken parkieten geen/bijna geen geluid, mijn parkiet maakt geen geluid maar miss andere wel.
Ikzelf geef mijn parkiet basis voer en soms een stukje fruit, maar mijn parkiet neemt het nog niet aan. Trostgierst geef ik niet als gwn tussendoortje maar als lokketje of ik gebruik het voor het tam maken. Ik zelf ken Corbo niet, ik gebruik schelpenzand.
Ik wil nog even zeggen dat als je een parkietje koopt hem niet kortwiekt omdat ze zeggen dat hij/zij dan sneller tam word. dit is niet waar, je kortwiekt alleen een parkietje voor medische redenen. Het lijkt soms wel dat een parkietje sneller tam word maar dat is niet zo, hij word afhankelijk van je omdat hij bijna niks kan.

ik hoop dat ik een paar van je vragen hebt beantwoord  ::)

Birdy

Katten en volgens zijn inderdaad geen goede combinatie, maar onze kat mag alleen in de woonkamer komen (en buiten) en het vogeltje komt op me kamer. Genoeg tijd en geduld heb ik wel.

Me vragen zijn inderdaad goed beantwoord! Ik ga er nog eens goed over nadenken!

p.s. is een kooi van 50x30x55 (ferplast piano 3) wel goed? Dat kooitje wat ik op het oog had lijkt me inderdaad wel te klein.

parkietengek12

Ik vind het nog aan de kleine kant maar ik bn dan ook een zeurpiet  :P
Als je een kooi neemt zal ik wel de plastic stokken veranderen in houten stokken, dit is beter voor de parkiet  ;)
veel succes met beslissen  ;D