Volwassen?

Gestart door Grungirl, september 27, 2010, 16:35:21

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Grungirl

Ik vroeg mij af wanneer een parkiet (officieel) volwassen is???
omdat ik las dat als je een jong parkietje uit de kooi laat hij geen diepte kan zien
Lijkt het me handig te weten wanneer hij dan volwassen is zodat ik hem niet alleen in het donker dr uit kan laten

Wouter

Een parkietje is volwassen als hij de jeugdrui heeft gehad, welke rond de 3 maanden komt. Ik heb er nog nooit van gehoord dat een jong parkietje geen diepte kan zien, en ik kan het me ook eigenlijk niet voorstellen.. ???

Grungirl

#2
Nou ik heb dat tog echt hier ergens gelezen
stond als je jonge parkietjes uit de kooi laat hij overal tegen aan kan stoten
drom moet het helemaal donker zijn en moet je een spotje ergens op schijnen waar ie mag zitten ofzu
Wat volgens mij wel waar is omdat ik bij mijn eigen parkiet in het begin merkte dat als hij naar een stokje vloog om dr op te zitte hij vaak misstapte.
kan zo niet vinden waar ik dat las sorry

En hoe merk je dat ie in de rui is?

Grungirl

heb het tog gevonden staat op de hoofdpagina bij tam maken...

Een tip van lezers Marga Hoogendoorn:

Ik heb nog een kleine tip voor jonge vogels.
Wanneer ze leren vliegen kunnen ze overal tegenaan botsen. Ze zien nog niet meteen de juiste diepte en hun landingsgestel is nog niet perfect gecoördineerd. Ik laat mijn pietjes pas in de avond oefenen, wanneer het donker is. Ik laat ze los in de huiskamer of mijn werkkamer, maximaal 2 tegelijk en zorg dat er voldoende takken of andere niet te gladde dingen als landingsplaats dienen. Ik heb één spot in de buurt aan staan, zodat ze ter plaatse goed licht hebben. Verder geen omgevingslicht. Als ze dan gaan fladderen blijven ze zoveel mogelijk in de buurt van de kooi en kunnen ze wat oefenen zonder dat ze direct tegen een raam aanvliegen. Zodra ze wat evenwichtsgevoel hebben hang ik stevige plastic (kinder) kapstokken (waar je ook pantalons aan kunt hangen) op. Als ze die gaan uitproberen krijgen ze een optimale balans en je ligt zelf ook in deuk van het lachen! Ik heb de kapstokjes een keertje op de zaterdag markt gekocht.


Petr@

#4
Een vogeltje dat pas bij jou in huis is en voor het eerst gaat vliegen in je kamer kan dus inderdaad ergens tegen aan botsen. Maar dit is niet omdat het moet leren vliegen wat dat moet het al kunnen, maar omdat het de kamer moet ontdekken.

En volgens mij hebben ze wel moeite om diepte tezien met de kleur zwart.
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016