mijn arme schat...

Gestart door Mirjam, september 23, 2010, 19:18:25

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Mirjam

Ik ben hier, door omstandigheden, een poosje niet geweest...

mijn arme ziekelijke Dora is zeer wss behoorlijk gebeten (voor de 2e x) in dr pootje. Dr teentje is 2 x zo dik als de andere teentjes.. Ik kan pas morgenmiddag naar een dierenarts.
Tis vreselijk om dr zo te moeten zien lijden....




Ingrid

Hoe is het vanmiddag afgelopen bij de dierenarts?

Mirjam

Niet zo heel goed...
Behalve dr pootje is ze ondervoed en heeft ze geen weerstand meer.
Ik heb 4 andere vogeltjes die blaken van gezondheid en dat zei ik ook tegen de dierenarts.
Dora eet echter als een bootwerker en das geen goed teken...
Ik voel me vreselijk schuldig want Lisanne had me al eens gewaarschuwd dat Dora ziek is. Ik heb haar overgenomen van een forumlid en leerde dr kennen als een sloom, sukkelig vogeltje met lammige pootjes. Ze leek echter altijd blij en deed gewoon dr ding op haar manier.
Nu blijkt dat ze echter al 4 maanden ziek is en ik heb het gewoonweg niet gezien. Dr pootje is 2 x zo dik als de andere..
Ik heb nu Doxoral voor dr en multivitamine. Verder moet ze zeker 2 weken apart zitten om aan te sterken.
Sinds vandaag gaat ze echter hard achteruit... Ze eet nauwelijks meer en slaapt alleen nog maar. Ik heb de dierenarts gebeld en ze adviseerde me om het nog even tot morgen aan te kijken. Het zou kunnen zijn dat de meds toch ieder moment aan kunnen slaan.
Ik zou alleen willen weten of ik eventueel nog Baytril aan het water kan toevoegen? Ze drinkt heel af en toe wel wat nadat ze een klein beetje trosgierst heeft gegeten.
Voortdurend zit ik voor dr kooi en vraag ik me af of ik het recht wel heb om dr zo te laten lijden..

Ingrid

Nee, geen Baytril aan het water toevoegen, tenzij het in overleg met de DA mag! Doxoral is ook al een antibiotica en het lijkt me dat je overdoseert indien je ook nog Baytril gaat geven.
Je zou morgen even kunnen bellen voor overleg wat je het beste kunt doen.

Neem jezelf niets kwalijk, parkietjes kunnen hun ziekte erg goed verbergen. Bovendien verandert het nu niets aan haar ziek-zijn. Je doet je best voor haar en meer kun je niet doen.

Sterkte en heel veel beterschap voor Dora, ik hoop dat de medicijnen alsnog snel zullen aanslaan en dat ze daarvan gaat opknappen. En anders zul je voor haar een beslissing moeten nemen, hoe moeilijk ook, want als leven lijden is.....

Moppers

Staat ze nog wel in de buurt van haar soortgenootjes? Een parkietje dat eerst samenzat en vervolgens alleen zit, zou het contact met de soortgenootjes kunnen missen. Samen eten is toch prettiger voor ze dan alleen eten. Als je haar kooi naast de anderen zet, heeft ze toch nog contact met ze en kunnen ze toch samen eten, ook al zitten er tralies tussen.

Inderdaad niet ook Baytril gebruiken. Hoe vol met de Dox, soms duurt het even voordat het de goede kant op gaat. Lees het topic over Twitter maar, dit is een duidelijk geval van een parkietje aan de antibiotica waarbij het even duurde voordat hij weer de goede kant op ging, maar waarbij dat wel gebeurde: http://forum.parkietenweb.nl/index.php/topic,24625.0.html

Mirjam

Dora staat naast dr soortgenootjes omdat me dat inderdaad fijner leek voor haar. Zondagochtend was ze een klein beetje aan het klimmen totdat mijn bijtgrage popje aan de andere kant van de tralies weer in dr zieke pootje beet. Ze kon niet snel genoeg wegkomen en krijste het uit. Ik heb daar nu wat op gevonden; als de rest losvliegt vouw ik het badlaken om dr kooi nog verder dicht en doe ik het vast met een knijper. Ze heeft dan genoeg lucht en de rest kan er niet goed meer bij.
Inmiddels heb ik een uitgebreide email van Lisanne ontvangen en ik hou me even aan haar instructies..
Ik geef nu 2 x per dag 0,05 ml ab rechtstreeks in dr bekkie aangevuld met druivensuikerwater. Ik ga dr vanaf woensdag bijvoeren met pap en ze mag onbeperkt trosgierst eten.. Het is wel zaak dat ik snel dr ontlasting laat onderzoeken op oa de mega-bacterie. Langzaam krijg ik het vermoeden dat ze die heeft. Dus als het werk het morgen toelaat trein ik even op en neer naar Duinoord.
Poos geleden heb ik ontlasting opgestuurd naar Hedwig, maar dat is nooit aangekomen  >:(

Achhhh mijn arme droppie houdt het al zo lang vol.
Tis zo'n ontiegelijk lief en dapper vogeltje  :-*.
Duimen jullie voor me?

Mirjam

Imiddels hoort dit topic hier niet meer thuis, dus het mag verplaatst worden naar mededelingen of zo ;).

Nadat ik gisteren hier mijn bericht had neergezet viel Dora ineens op de bodem. Ze klom niet meer omhoog en ik wist dat het foute boel was. Ze zat met gespreide pootjes op de bodem en keek apatisch... Instinctief heb ik dr vastgepakt, geaaid, geknuffeld en warme lucht op dr lijfje geblazen. Dat staat een gezonde parkiet nooit toe, hoe tam ie ook is. Na een kwartiertje begon ze wat te friemelen en ik heb dr teruggezet. Ze kon/wilde niet op een stokje en voorzichtig heb ik dr op de bodem gezet. En toch klom ze na een poosje moeizaam weer op een stokje. Vanochtend leefde ze nog steeds maar ze zag er vreselijk slecht uit.
Zat de hele dag met pijn in mijn buik op werk en had al een doosje klaargemaakt en een plekje bedacht waar ik dr zou kunnen begraven. Toen ik thuiskwam zat ze nog steeds volhardend op dr stok  ;)
Ik kreeg een soort energieboost (sorry Moppers voor mijn taalgebruik, maar das ook 1 van de redenen waarom ik hier even niet meer was hahaha. Ik ergerde me nogal...) en heb fluitend de spuitjes met meds klaargemaakt. Het toedienen verliep ineens probeemloos mede dankzij de tips van Lisanne. Ik had nog nooit rechtstreeks medicatie toegediend aan een parkietje en das echt iets wat je moet leren!
Ze had dus alles binnen en na ca 5 minuten begon ze trosgierst te eten. Na ongeveer een uurtje werd ze wat alerter en piepte ze zelfs een paar x naar de andere vogels..

Ze gaat het, denk ik, toch redden  :-*


Moppers

Citeersorry Moppers voor mijn taalgebruik
Haha, een keertje een woord dat uit het Engels is afgeleid gebruiken geeft mij geen kippenvel hoor. I mean, het is niet, like, totaal irrelevant en stuff, whatever ;) (voor degenen die hem niet snappen, dat was dus een voorbeeld van iets waar ik wel negatief kippenvel van zou krijgen)

Kijk, dit is een stap in de goede richting! Waarschijnlijk is de antibiotica nu aan het winnen van de slechte bacteriƫn en komt ze er weer helemaal bovenop. Wel nog even doorgaan met de antibiotica!

Mirjam

@ Moppers; ik snap toch wat je bedoelt meid  ;). Maar ik hou ook van treiteren hahaha.

Ik ga zeker nog een week door met de antibiotica en ik zag dr vandaag een paar gewone zaadjes eten.
Nu mijn volgende 'probleem'... Ik had een bepaald merk pap besteld bij mijn dierenzaak en krijg iets anders. Ik was zo overvallen dat ik het heb meegenomen, zucht.. Ik heb hier dus nu een megazak 'HandRearing Formula' waar ik zowat half Avifauna een jaar mee kan voeren. Heeft iemand hier ervaring mee qua dosering etc?

Mirjam

update
mijn kanjertje blijft maar volhouden en dr bekkie zit inmiddels vol met medsresten  :-*
Vanavond heeft ze samen met Bono aan weerskanten van de tralies trosgierst gegeten.

Ik voel me echter schuldig. Ik heb door tijdgebrek nog niet dr ontlasting kunnen wegbrengen...
Ik heb een mega drukke baan die ik ook niet wil verliezen  :(

Parkieten-Freak

Met "medsresten" bedoel je medicijnresten neem ik aan.
Hoe dan ook, sterkte!


Moppers

Voel je niet al te schuldig dat je geen tijd hebt gehad voor het wegbrengen van de ontlasting. Het gaat nu al wat beter met haar. En je baan behouden is absoluut belangrijk, niet in het minst omdat je de dierenartsrekening niet met zoete woordjes kan betalen.

Ik heb geen idee wat de juiste dosering is van Handrearing Formula. Misschien dat iemand anders het wel weet, maar zo niet, dan kan je contact opnemen met de producent van het voer om het te vragen. Of even een vogelarts bellen, het lijkt me dat de echte vogelartsen het wel weten.

Mirjam

Sorry, ik bedoelde inderdaad medicijnresten!

Mirjam

Dora is vanavond opgenomen en gaat lekker de couveuse in.
Ze was weer zo vreselijk hard achteruit gegaan!
Het zieke pootje is dus toch gebroken geweest en niet helemaal goed aan elkaar gegroeid. Maar daar zal ze niet zoveel last van hebben.
Zondagavond word ik gebeld hoe het met mijn kanjertje gaat.

Mirjam

mijn lieve, dappere, onhandig musje is vandaag overleden  :(
Ik zal Dora vreselijk missen want ze had een speciaal plekje in mijn hart..

ParkietenLover

O nee ! VRESELIJK veel sterkte :(! Ze heeft een goed bij je geleefd ik weet zeker dat ze bij de ''RegenboogBrug'' gaat vertellen dat je haar een goed leven had gegeven en haar altijd hielp bij noodgevallen. Sterkte! :( :(

Joyce

Wat erg. Heel vele sterkte.

Kleintjes

Heel veel sterkte met 't verlies van Dora.

Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Moppers

He potverdikkie! Het arme ding.
Heel veel sterkte meis!

Kruimira

Oh wat ontzettend jammer...

Voel je niet schuldig, je hebt er alles aan gedaan om haar te redden! Dat kunnen niet alle diertjes zeggen...

Heel erg veel sterkte.