Help....

Gestart door Charlie, september 24, 2005, 17:54:49

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Charlie

Hallo...

Ik heb sinds 6 maanden een parkieten.. Het is een mannetje en hij heet Charlie..
Hij is echt ontzettend lief en tam, maar de laatste tijd is hij wel heel erg in zijn puberteit.. Toe wij hem net hadden is hij gekortwiekt.. Hierdoor was hij veel rustiger...  :blush:

Maar nu is hij heel de dag uit zijn kooi en echt een puber...
Hij vliegt ineens keihard tegen iemands hoofd aan begint ineens heel hard in je lip, hand, arm etc te bijten.. Hij luistert echt voor geen meter en met een doek gaat hij alleen zijn kooi in.... :glare:

Mijn vraag is hellp wat kan ik hier aan doen..
Ik wil hemm weer laten kortwieken, maar dat vind ik zo zielig...
Maar nu wil ik hem zijn kooi niet uit laten want hij bijt me enzo..

Groetjes, Naatje B)

Sara

Dat is logisch,als je de site goed had doorgelezen wist je dat je je beter NIET moet kortwieken.
Dit kan nare gevolgen hebben.Niet alleen voor zijn gezondheid maar vooral voor zijn vertrouwe wat ie ooit in je had.Dat ie wat wild deed met z'n pubertijd is heel normaal dat gaat ook weer over na de pubertijd maar door dan nog zijn vleugels te knippen heb je zijn vertrouwen weg genomen.Hij heeft misschien een ongelukje gehad door het kortwieken.Je maakt je parkieten niet rustig en tam met vleugelknippen je maakt ze hiermee bang.Zo bang dat je ze eigenlijk chanteert.Ze gaan denken als ik niet braaf ben komen die mensen weer eens met hun schaar!

Groetjes en probeer zijn vertrouwen maar terug te winnen!
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoƫ en Fenna, mijn keeshondjes

Elbie

Ik heb m gekortwiekt gekocht.. ik hoop dat hij me gaat vertrouwen.

Parkieten-Freak

Tja.....ook een parkiet moet je opvoeden als hij of zij jong is.
Parkieten die NIET gekortwiekt zijn, leren de eerste weken van hun baasjes om bij hen op de vinger te komen.  Uiteraard vergt dit wat geduld van het baasje, voordat de vogel dit allemaal doorheeft.
Met een gekortwiekte vogel gaat dit wat makkelijker in het begin, omdat hij niet weg kan vliegen.
Echter.....later, als deze vogels wel kunnen vliegen kan er een probleem onstaan.
De vogel kan namelijk een stukje opvoeding gemist hebben......

Een vogel van 6 maanden met een doek moeten vangen is niet goed. Er is iets mis gegaan tijdens het proces van tam maken vrees ik.
Ik zou opnieuw beginnen met tam maken, veel met de vogel oefenen en hem wat regels bijbrengen.
Vleugels knippen heeft geen zin, het bijten zal daar niet minder door worden. Je zult zelf geduld moeten hebben om dit gedrag bij de vogel wat "om te buigen" of af te zwakken..
Lees de site eens goed door. Met name "tam maken", en lees ook wat over bijten, er zijn genoeg topics op het forum geweest over dit onderwerp.
Succes!


astrid

Hoi Hoi,

Tommy en Hulkie hebben ook niet altijd zin om hun kooi in te gaan en zijn ook niet handtam. Nu heb ik een klein reserve kooitje, daar leg ik wat trosgierst op, die houd ik vlak voor ze en daar springen ze dan op. Zodra ik ze dan in de buurt van de kooi heb springen ze vanzelf over. Zo krijg ik ze toch snel in de kooi en worden ze niet bang van m'n hand of doek. Het is niet helemaal een ideale oplossing maar werkt wel als ze niet handtam zijn.

groetjes Astrid

Josephine

ik zou ten 1e alleen je vogel uit de kooi halen als hij HANDTAM is, anders wordt het erg moeilijk om hem weer te vangen!

maar vang hem zeker niet met een doek, daamee raakt hij ok het vertrouwen kwijt en hij wordt bang!