Eerste vrije vlucht voor m'n gevleugelde vriendjes... helemaal FANTASTISCH!!!

Gestart door Robin en Nickey, september 21, 2010, 19:57:17

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Robin en Nickey

Voor vandaag had ik me voorgenomen om de pietjes voor het eerst los te laten vliegen. Vond dit best wel spannend want ja hoe ga ik 4 pietjes terug krijgen (welke niet handtam zijn) en hoe gaat Loekie (mijn hond) reageren.

Van te voren gezorgd dat alles veilig was in de woonkamer en ik de woonkamer ook niet meer uit hoefde. Als speelplaats had ik hun "oude" kooi gedeeltelijk in elkaar gezet boven op de kast. Bij Loekie haar tuig om gelaten zodat ik d'r indien nodig vast kon houden en een bak met brokjes klaar gezet. Toen ik de kooi deur open zette keken ze alle vier behoorlijk verbaast en wisten niet goed wat ze er mee moesten maar toch binnen 10 minuten vloog Indy als eerste ineens langs mijn hoofd heen en voordat ik het doorhad vlogen ze ineens alle 4 door de woonkamer heen ;D. Loekie wist niet wat d'r overkwam en ik genoot er echt van, heerlijk die wind langs je heen, het gefladder overal en nergens (4 tegelijkertijd in volle vaart rond is vele male mooier dan die  1 of 2 die ik vroeger had ).

De speelplaats was snel gevonden en was toch wel een schot in de roos. Ik had ook nog wel een tak in de woonkamer staan maar die viel niet echt in de smaak. En ondanks dat het hun eerste vlucht was gingen de landingen erg goed (oké er werd geprobeerd tegen een muur te landen en soms werd er tegen de gordijnen gevlogen maar ja  das niet zo erg). Ik heb maar 1x "plof" gehoord en dat bleek Indy te zijn die achter de bank op de grond terecht kwam.

Na anderhalf tot 2 uur ben ik hun voerbakjes gaan vullen en wat trosgierst gaan ophangen (ik had ze bewust nog geen eten gegeven in de avond) en dat werd meteen opgemerkt. Alleen toen kwam het probleem... hoe komen we weer terug in de kooi. Ik was net achter de pc gaan zitten met de hond op schoot toen ze ineens weer alle 4 rond vlogen en ook even ietsje te dicht langs mij (ze gingen al lager vliegen om de ingang van de kooi weer te vinden nl). Loekie maakte toen wel even een hap beweging maar ik was sneller dan haar, haar daarna maar wel even in de bench gedaan omdat de pietjes duidelijk nog niet wisten hoe in de kooi te komen maar wel al lager gingen vliegen. Robin was de eerste die het platform gevonden had om te landen en vrij snel er achteraan kwamen de mannen. Damion was echter zo slim (of ik had niet zo slim gedaan 8)...) om aan de buitenkant van de tralies aan het trosgierst te gaan knabbelen.... Heb de deur maar wel dicht gedaan voordat ze er allemaal weer uit zouden komen en Damion maar gelokt met trosgierst. Gelukkig was het eigenlijk Damion die nog los was want die durft op mijn vinger te gaan zitten om van trosgierst te eten. Dus toen hij opgestapt was ben ik heel rustig naar de kooi gelopen (af en toe even stil blijven staan omdat meneer het bewegen niet vertrouwde), kooi geopend.... en toen was ik iets te enthousiast dat ik het had gehaald ofwel....Damion vloog er weer vandoor. Poging 2 er maar gelijk achteraan en die ging helemaal goed dus ook hij zat vrij snel weer bij zijn vriendjes.

Ondertussen zijn de pietjes lekker hun buikjes aan het vullen en is Loekie weer blij dat al het gevaar is geweken en ik zit eigenlijk nog na te genieten van hun eerste vlucht. Denk wel dat ik vanaf nu beter op moet gaan letten wanneer ik een deurtje open doe want denk zeker dat Damion er snel tussen uit zal piepen. Ga in ieder geval vanaf nu wel pogen ze minimaal 1x in de week lekker te laten vliegen.

Zal binnenkort een kijken hoe het fotoalbum precies werkt want heb wel een paar mooie/leuke foto's kunnen maken (al vast wel even 1 snel gemaakte collage)

[verwijderd door de beheerder]

nannyjeff

wouw wat heb je dat leuk gemaakt zeg!! en wat een super mooie parkietjes!!!

groetjesss

Robin en Nickey

Pfff, de eerste keer ging gewoon te goed... vandaag kostte het toch allemaal even wat meer moeite

Eruit was geen probleem, eerste gezellig met zijn alle keuvelend op het openstaande deurtje zitten en vervolgens hadden ze een theekransje gevormd op hun speelplaats (verder werd er weinig of niet gevlogen). Net als de eerste keer weer de voerbakjes bijgevuld en lekkers opgehangen maar nu duurde het toch ruim een kwartier voordat er een eerste poging ondernomen werd richting kooi. Helaas wist alleen Robin op de kooi te landen maar die kon kennelijk d'r mannen niet alleen laten want ze vloog weer doodleuk terug naar de speelplaats. Dacht ik ze daarna slim met speelplaats en al terug naar hun kooi te brengen liep ik toen alleen tegen het probleem dat ik die kooien niet goed tegen elkaar aan kon zetten. Damion daarop gelokt met trosgierst en die kon ik zo van de ene kooi naar de andere over zetten. De andere 3 zagen het lekkers wel zitten en wilde wel met 1 poot op mijn hand maar meeliften op mijn hand... mooi niet. Ze helaas dus toch even moeten pakken om over te zetten maar gelukkig waren ze de schrik snel te boven en vonden ze allerlei lekkers in de kooi.

Dat ze nu wat minder vlogen zat 'm vermoed ik in de hoeveelheid licht (of beter gezegd ontbreken van), had al wel een lamp aan maar kennelijk niet de goede. Toen ik de grote lamp aan m'n plafond aan deed werden ze nl wel wat actiever (heb er zelf alleen een hekel aan om die lamp aan te hebben), moet alleen nog even kijken hoe ik dat bij de eethoek ga doen heb daar nl niet veel verlichting. En nog maar even kijken naar een oplossing dat ze makkelijker op hun kooi kunnen landen want dat vinden ze echt heel lastig.


Ingrid

Je zou een volgende keer een ander tijdstip kunnen kiezen? Bijvoorbeeld overdag zodat je geen verlichting aan hoeft te hebben. Op die manier leren ze de ruimte beter kennen en zullen ze uiteindelijk in het schemer ook makkelijker hun weg vinden.

Ik vraag me ook af hoe lang je ze eigenlijk wil laten vliegen? Heb je de tijd en mogen ze een hele avond vliegen als ze willen? Op mij komt je verhaal namelijk een beetje ongeduldig en/of bezorgd over. Als je ze de tijd gunt en min of meer zelf laat bepalen wanneer het hun tijd is om in de kooi te gaan, dan hoef je ze namelijk niet te pakken ;)

Robin en Nickey

Een ander tijdstip (dus eerder op de dag) gaat erg lastig worden want dan moeten ze echt op een bepaald tijdstip weer binnen zitten (of ze moeten zonder toezicht vrij in de woonkamer blijven en dat vind ik toch niet een heel fijn gevoel). Op zich mogen ze de tijd hebben om terug te gaan alleen gister was m'n hond wat in de stress geschoten om het hele gebeuren (dat ze losvliegen bedoel ik) dus ik moet er ook nog even een goede balans in zien te vinden (en ja doordat zij  in de stress schoot was ik mogelijk iets te ongeduldig :-[).

De volgende keer plan ik het dus ook wel ietsje anders (wil ze nl eigenlijk echt niet hoeven vangen) maar dan moet ik toch wel eerst verlichting aanpassen. Had ze gister om 16.30 los maar toen was het met de vouwgordijnen dicht (om te zorgen dat ze niet tegen de ramen aanvliegen) toch niet heel licht meer (in ieder geval minder dan ik had verwacht)