Wat mag een parkietje drinken? (misschien domme vraag)

Gestart door Soekeloekie, september 20, 2010, 11:49:46

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Soekeloekie

Ik maak heel even een nieuw topic aan voor mijn vraag,
ik had het in mijn andere topic geplaatst, maar dat ging eigenlijk
over iets anders... Dus vandaar hier mijn vraag, ik hoop niet dat jullie
het een domme vraag vinden  :-[:


Soekie had gister volgens mij inderdaad een durf-alles-dag, want
toen de kids eenmaal thuis waren en met een glaasje limonade en wat lekkers
op de bank zaten, besloot hij om nog maar eens op tafel rond te gaan struinen.
Nu vindt hij glazen dus ineens heel interressant!! Hij had bijna een slok Sinas te pakken! 
Ik kon hem net op tijd wegsturen, lijkt me niet dat Sinas goed voor hem is

Dus als hij er nu uit is, zetten we de glazen weg. Wat ik wel heb gedaan is een
klein kopje water neerzetten, daar ging hij uit drinken. Ik ga ervanuit dat dingen als
Limonade, melk, yoki, siroop absoluut niet goed zijn voor parkietjes, maar zijn er
soorten drinken die hij wel zou mogen? (in kleine mate natuurlijk)
Bijvoorbeeld sapjes ofzo? Verse sinaasappelsap?

EvelienM

mijn vogelarts zei dat ik eventueel wat karvan cevitam zonder suikers mocht mengen door het water heen, maar ik denk dat gewoon alles wat wij drinken niet echt goed voor ze is. maar ja, het kan wel eens voorkomen dat een parkietje op een glas terechtkomt, die van mij dook altijd in de hete thee of in de ijsthee/cola etc, soms zelfs om zich te wassen, of een enkele keer stiekum een slokje wijn als ik niet oplette, natuurlijk is het niet goed, maar van 1 slokje eenmalig zullen ze niet doodgaan neem ik aan, die van mij tenminste niet :-)

hillie

Wat je door het water kan doen is roosvicee(met de gele dop).
Dat vinden parkietjes nogal lekker en is ook nog goed voor ze.

lovesbudgies

Helemaal geen domme vraag.
Parkietjes mogen water, roosvicee (gele dop), vers geperste fruit- of groentesappen (geen rabarber, avocado en citroen) en
afgekoelde verse kruidenthee, al zijn daar de meningen alsnog over verdeeld. Hou het dan veilig, paardenbloem, kamille bv.

Parkieten zijn lactose intolerant dus melkproducten mogen ze niet hebben, ook frisdranken en alcohol zijn natuurlijk not done.
Dat Puff nooit last heeft gehad van een slokje cola of wijn verbaast me!

Voor meer info: http://parkietenfreak.nl/a-voeding.php

EvelienM

Citaat van: lovesbudgies op september 20, 2010, 20:20:07
Dat Puff nooit last heeft gehad van een slokje cola of wijn verbaast me!

tja, als wij wat eten of drinken wat niet gezond voor ons is hebben we er soms toch ook geen last van, ik drink ook wel eens een sterk drankje of eet een reep chocola teveel...
Puf heeft er zeker geen last van gehad, ik zeg echter niet dat t goed is en dat ik het toesta, soms duikelt ie wel eens ergens in. het is voor hem in ieder geval niet levensbedreigend geweest om eens een slokje van het een of ander te nemen. en ja, ik weet dat je DE kenner bent op het forum en men natuurlijk geen rare ideeën moet krijgen om zaken uit te proberen, maar sorry, een parkiet is ook maar een parkiet, heeft ook zijn eigen karakter en kan in een ondeugende bui ook wel eens iets eten of drinken wat ie niet mag, net als wij.

lovesbudgies

DE kenner...? Dat mocht ik willen. :D hahaha

Ik bedoelde het ook niet naar hoor, het verbaast mij oprecht dat Puf daar geen last van heeft gekregen, ik had namelijk
verwacht dat een parkiet zeker na een slok alcohol/fris daar last van zou hebben.
Gelukkig maar dat dat dus wel meevalt, dat scheelt weer een hoop schrik als een parkietje per ongeluk een slokje neemt!

Kleintjes

Citaat van: lovesbudgies op september 20, 2010, 22:39:13
DE kenner...? Dat mocht ik willen. :D hahaha

Ik bedoelde het ook niet naar hoor, het verbaast mij oprecht dat Puf daar geen last van heeft gekregen, ik had namelijk
verwacht dat een parkiet zeker na een slok alcohol/fris daar last van zou hebben.
Gelukkig maar dat dat dus wel meevalt, dat scheelt weer een hoop schrik als een parkietje per ongeluk een slokje neemt!

Dat valt inderdaad reuze mee. Pino (die nog steeds gemist wordt) pikte af en toe 'n slokje icetea mee of 'n klein stukje Chipito chips. Je kan niet altijd alles tegenhouden. Als je ook maar even iets neer zet als ze op tafel rondrennen hangen ze er al in voordat je 't in de gaten hebt. Onderzetters of zo er op leggen heeft geen zin, die gooien ze er zo van af hahaha :P
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Mars

Jim heeft we eens koffie (per ongeluk) en thee met melk gehad. Thee kreeg ze wel eens vaker een slokje van, totdat ze moest kokhalzen van 'witte thee'. Toen mocht ze niet meer van mij.
Verder drinkt ze wel eens wat vruchtensap of coolbest, ook al is dat laatste niet gezond.

Als toevoeging nog: een nipje yoghurt, of liever biogarde, is ook gezond. Is geen drinken, maar wel een vloeistof ;)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Soekeloekie

Wauw ;D Dankjullie voor alle reacties!
Internet gaf er weer eens de brui aan, dus ik kon niet kijken  :(

Ik heb roosvicee in huis, maar die is met de rode dop, Rozenbottel als ik het goed heb.
Soms pers ik wat sinaasappeltjes, en een vriendin vertelde me dat haar vader altijd
een voliere heeft gehad met kanaries en dat hij altijd de "prut" die overblijft van het persen
aan de vogeltjes gaf. Is dit voor een parkietje ook geschikt?

Het kopje met water dat ik voor hem neerzet valt sowieso ook goed in de smaak,
maar iets extra's vindt hij misschien ook wel lekker.. Ik ga zeer zeker even kijken bij de
link van Lovesbudgies en misschien komen er hier ook nog tips/ervaringen bij  :D

Moppers

Ja hoor, 'sinaasappelprut' is een lekker tussendoortje voor ze, vol met vitamientjes. Niet iedere parkiet is er gek op, maar het is zeker gezond.

KikiSorrie

Hoi,
Mij lijkt het ook wel leuk om eens iets anders dan alleen maar water te geven :) Maar jullie hebben het over
'roosvicee met de gele dop'. Ik heb roosvicee met een rode dop??
Ik weet niet wat het uitmaakt.
Maar hoeveel moet er dan bij het water? 50% water en 50% roosvicee??

lovesbudgies

Ja dat maakt uit! Deze mag je geven:

De originele roosvicee vruchtenmix.

Zeker niet 50-50 doen, dat is veel en veel te zoet. Maak 'm iets lichter dan dat je 'm zelf zou drinken.