Heb al 2 mannetjes, is nog 1 pop erbij verstandig?

Gestart door Joyce, september 19, 2010, 23:21:14

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joyce

Hoi allemaal,

Ik zit met een probleem en hoop dat jullie me wat advies kunnen geven. Op dit moment heb ik 2 mannetjes. Tijger is ruim een jaar oud (voormalig kruipertje wat nu wel kan vliegen, maar is wat klein van stuk). Daarnaast heb ik Truffel sinds afgelopen juni, nu zo'n 4 maanden oud en al flink aanwezig zeg maar  :D.

Een familielid van mij heeft een aantal maanden geleden een parkietje van haar tante opgevangen omdat deze naar een verzorgingstehuis ging en de vogel niet mee kon. Het beestje was toen net 3 maanden oud. Het blijkt een popje te zijn. Ze is nu een jaar oud, ziet er goed uit (heeft alleen een vergroeide neusdop, de dierenarts heeft ernaar gekeken maar dit levert haar verder geen problemen op). Omdat diegene ook 2 labradors heeft kan het beestje niet in huis rond vliegen. Daarnaast kan het popje ook niet altijd in de woonkamer staan vanwege luchtwegproblemen. En zo ontstond dus de vraag of ik het vogeltje over wil nemen (dit ondanks het feit dat ze zich wel enorm gehecht hebben aan het beestje, maar het gezelliger voor haar vinden als ze onder soortgenootjes is). Mocht ik het grasje niet over willen/ kunnen nemen, dan houden ze haar gewoon zelf en wordt ze gewoon netjes verzorgs, zoals nu ook het geval is (een tweede grasje erbij nemen is voor hen helaas geen optie).

Nu komt mijn vraag. Is dit wel verstandig, 1 popje met 2 mannen? Ik heb de grootste versie van de Hagen Vision- kooi, dus de huisvesting zou geen probleem moeten zijn. Ik ben alleen bang dat een van de heren straks een kameraadje mist en voor een 4e vogeltje heb ik (denk ik) geen plek in deze kooi (ik ben bang dat er dan te snel ruzie ontstaat en dat vooral Tijger dan het onderspit zal delven). En stel dat ik het popje in een aparte kooi laat zitten (wel in dezelfde kamer als Tijger en Truffel) en ze alleen samen los laat vliegen? Of is dat zielig? 

Pfff, ik vind het moeilijk. Ik wil haar natuurlijk graag overnemen, maar niet ten koste van Tijger en/ of Truffel. En wat het nog moeilijker maakt, ook al is ze nog niet erg tam, ze is wel ontzettend lief. Toen ik met mijn vinger in de kooi kwam, volgde ze me overal en begon ze mijn vinger meteen te voeren  :-* Hoe kun je daar nou nee tegen zeggen ???????

Ik hoop dat jullie wat advies of ervaringen met mij willen delen.

Groetjes, Joyce.


lovesbudgies

Ja je zegt het eigenlijk zelf al, 1 popje met 2 mannetjes kan in principe wel, maar aangezien grasparkieten koppels van 2 vormen
zal er mogelijk 1 buiten de boot vallen.
Of je een van je parkieten apart kan zetten dan ligt helemaal aan de parkieten zelf, sommige parkietjes zoeken een rustig
plekje op en zouden daar geen probleem mee hebben en sommige parkieten willen bij hun soortgenootjes zitten.
Het laatste komt over het algemeen het meeste voor dus ga er maar vanuit dat ze mijn z'n drieën in de kooi willen.

Hoe zijn Truffel en Tijger eigenlijk samen? Kunnen ze het goed met elkaar vinden?

Joyce

Tijger en Truffel gaan heel goed samen. Natuurlijk is er af en toe wat gekibbel want de een wil altijd net dàt blaadje sla wat de ander heeft. Maar nog geen minuut later zijn ze elkaar weer aan het voeren, hahaha.

Het is echt een dilemma, pff. Ik bedacht net nog een laatste optie, maar die is verre van ideaal. Wat nou als ik een nieuwe man aanschaf voor bij de pop in de kooi. Dan blijven zij als stel in de ene kooi en Tijger en Truffel in de andere. Of blijft de situatie dan hetzelfde en willen ze met zijn 4-en in een kooi?

lovesbudgies

Ik wilde net bijna hetzelfde voorstellen, als Truffel en Tijger toch een 'stel' zijn dan kun je denk ik inderdaad het beste een
mannetje voor het popje erbij kopen.
Heb je de Hagen vision L02 en dan de hoge versie? http://www.zooplus.nl/shop/vogels/kooi/grasparkiet/hagen/73508
Hier kunnen 4 parkietjes in, mits ze elke dag uit de kooi mogen. Als hij in deze kooi het onderspit zou delven dan doet
hij dat ook in een kooi van 3 meter lang.
Voor nood kun je best een 2e kooi ernaast zetten, maar wie weet gaat het prima met Tijger, dat is echt even
afwachten. Mocht het niet gaan dan kunnen de twee stellen prima in een eigen kooi, dat is echt geen probleem.

joopie en mutz

Kan je niet 2 vrouwtjes erbij kopen ofzo? :P
Of is dat geen goed idee? :'(

Joyce

#5
Dat kan wel, en dan zouden ze ook in 1 kooi kunnen. Maar ik wil niet dat 2 popjes ruzie om 1 man krijgen waardoor er toch 1 man alleen blijft.

Nog even terug komend op de kooi: ik heb inderdaad het model L02.

Berichtjes samengevoegd. Gr. Ingrid

lovesbudgies

@Joopie en mutz: de 2 mannetjes zijn al een koppeltje, daar moet je dan een koppel bijzetten en niet 2 losse vogels,
de 2 popjes zouden dan op elkaar aangewezen zijn terwijl popjes het niet altijd even goed met elkaar kunnen vinden.
Dus ik dit geval kun je beter kiezen voor een mannetje bij het popje en niet 2 popjes. :)

Mars

Ik zou kiezen voor 2 mannen en 2 popjes. Ik heb hier ook twee mannen die het heeeeel goed met elkaar kunnen vinden (net homo-gedrag vertonen), maar toch ook beide een partner hebben (gehad).
Als je een extra man koopt en deze apart zet, zul je toch zien dat ze bij vrij vliegen ed elkaar op gaan zoeken. Uiteindelijk schat ik zo in dat je ze toch het liefst samen hebt (ik heb ook 2 kooien naast elkaar gehad). En je kunt ook nooit regelen welke man er nu met je popje vandoor gaat, tenzij ze echt in aparte kamers staan.

2 mannen en 1 popje kun je tijdelijk doen en het zou een tijd goed kunnen gaan. Ik heb de ervaring dat mijn twee mannen op elkaar gingen jagen omdat ze elkaar als concurrentie zagen, maar dat was wel een situatie waarbij er al een man-vrouw koppel was, voor die situatie ontstond (overlijden andere pop). De mannen kunnen het super met elkaar vinden, maar op een gegeven moment gaan dan toch de hormonen opspelen, terwijl de overgebleven man niet aan het versieren was. Het probleem ontstond als de gekoppelde man zijn vrouwtje aan het verwennen was (kindertjes wilde maken). Dan vloog hij eerst de andere man de hele voliere door. Zodra ik daar een jong popje bij zette, zonder dat deze nu een koppel vormt met de overgebleven man, was de rust weer terug.

Succes met je keuze. Weet wel dat 4 parkieten niet 2x zo veel rotzooi en 2x zoveel lawaai maken, maar eerder 3 of 4x zoveel.
Maar het is wel enorm gezellig en de tamheid van de vogels leidt er niet onder.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..