Zelf speelgoed maken; doe hier inspiratie op en leer hoe je het zelf kunt doen!

Gestart door lovesbudgies, september 19, 2010, 15:16:34

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 3 gasten bekijken dit topic.

lovesbudgies

Van kleine speeltjes tot hele speelbomen, zelf speelgoed maken voor je parkietje is hartstikke leuk!
In dit topic kun je zien hoe je ze zelf kunt maken, inspiratie opdoen en je eigen creaties laten zien.

Het is de bedoeling dat:

-je vermeldt welke materialen er zijn gebruikt
-je vervolgens stap-voor-stap uitlegt hoe het speelgoed gemaakt moet worden
-je één duidelijke foto plaatst van het eindresultaat

Vragen en opmerkingen over bepaalde speeltjes graag via een pb sturen en niet in dit topic plaatsen.

Veel knutselplezier!

DarkWolf

Materialen:
- Wit katoentouw (keukentouw)
- Takken van bomen
- 4 Sluitingen

Werkwijze:
- Je zaagt de takken op breedte dat je zelf wilt (de mijne zijn 5cm).
- Je boort langs beide uiteinden van de takken een gat.
- Je hangt je katoentouwen rond je sluitingen (2).
- Je scoubidout met het katoentouw (de dikte van je scoubidou kies je ook zelf). Ik heb gescoubidout met 6 touwen dacht ik (is paar jaar geleden dat ik deze gemaakt heb). 2 touwen ging boven de tak, 2 er onder en 2 er door.
- Op het einde maak je je scoubidou opnieuw vast rond de overige 2 sluitingen.

Het eindresultaat:

inge

Ben al een paar dagen op zoek om zelf nog wat speelgoed te maken.
Vind het jammer dat hier niet meer op gereageerd is :(

Bij Alternatief speelgoed en bij de parkietenbomen vind ik het niet heb het meer over speeltjes voor in de kooi.
Heb deze week een idee op het forum hier gevonden denk van Bonny en Clyde maar ben het niet zeker :-\ om met sissal iets te maken en kreeg weer zin om ook eens iets weer te maken.

Foto,s volgen waarschijnlijk deze avond nog!
Heb met sissal en macrameknopen en kralen iets gemaakt.

Zijn er nog die zelf iets gemaakt hebben en dit met foto willen plaatsen?

Ben echt benieuwd.Alvast bedankt!

Cynthiaa-91

Hoi wij hebben flessen doppen verzameld en aan een sisal touw geregen. Leuk met verschillende kleuren. Wel even de dopjes goed afspoelen???? we hebben met een priem en een schaar gaten erin gemaakt. Ga binnenkort ook een brug maken zoals hier boven is vermeld! En ben ook van plan om iets van een extra schommel te maken van gevlochten sisal touw.




*wendy*

Leuk gedaan!

Ik maak ook veel dingen zelf, bijvoorbeeld:
* ladders: wilgentakjes van een paar cm, sisaltouw en wat kralen
* schommel: wilgentakjes aan het elkaar schroeven of met touw knopen
* ijzerdraad volledig met kralen versierd, belletje onderaan (die ik nog had van een defect speeltje), bevestigingsdingetje bovenaan
* sisaltouw gevlochten met kralen ertussen
* een gat geboord in een uiteinde van een wilgentak (2cm dik of zo) en daar een bout in gedraaid, ik had nog van die ronde plaatjes die aan stokken zitten en vleugelmoertjes van oude stokken, dus die heb ik erop gedaan en zo heb ik zelf zo'n stok gemaakt!

Als vestiging gebruik ik vaak bevestigingshaakjes van defecte speeltjes, die ik bewaard heb, karabijnslotjes die aan een keykoort hangen, of douchegordijn-haken van de action (60ct voor 12stuks, haha).

Ik heb er nu even geen foto's van, omdat m'n computer defect is. Ik ga morgen de kooi schoonmaken, dus dan zal ik - als ik het niet vergeet - even wat foto's van deze dingen maken!

inge

Hoop dat je het niet vergeet  :D ben echt benieuwd.

En bedankt voor de tip van bij Action voor de douchegordijn haken als ik ga breng ik er zeker mee!

Kleintjes

Algemene tip:

Let goed op met plastic materialen dat ze 't plastic niet (per ongeluk) binnenkrijgen, dit kan rampzalige gevolgen hebben.

Eierdopjes-slinger, erg favoriet bij mijn parkietjes.
Sisal touw, (schoon) eierdoosje, schaar en eventueel belletje of balletje.

Knip de 'dopjes' van de doos los, rijg ze aan 't touw. Aan 't ene uiteinde kun je 'n belletje / balletje vast maken, aan de andere kant maak je hem vast aan de kooi.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

EliseAvi

Bij de hema verkopen ze tegenwoordig knutselspulletjes (helaas geen houten kralen), maar wel een doosje met bellletjes (in verschillende kleurtjes). Ze zijn niet geverft maar het metaal waarvan ze zijn gemaakt hebben wel een kleurtje (kan volgens mij geen kwaad).

Die aan een stukje hennepdraad knopen en voila, een nieuw speeltje.
Dori is gek op belletjes en glimmers dus die is helemaal gelukkig!


hermina

MAAK ZELF EEN SCHOMMELTJE

* recht takje van knotwilg. zonder kronkels en zo..... (10 cm)
*Koord. (16 cm)


Hoe maak je het???  Heel simpel! Zoek een recht takje op van een knotwilg. Pak het 16 cm. lange koord. Knip het koord door de helft. Dan heb je 2 kleine stukjes koord. Pak nu 1 van de 2 stukjes koort. Knoop het uiteinde van het koord goed aan het uit eine van het stokje vast. Dan pak je het andere stukje koord. Knoop daar het uiteinde ook goed aan het andere uiteinde van het stokje vast. Hang het nu op in de kooi, en nu heeft je parkietje een perfect schommeltje.

Tips en Trucs: * Je kunt het schommeltje ook leuk versieren met gekleurde lintjes.
                     * Je kunt met water het best eerst het takje goed schoonmaken.

çroetjes. Hermina

PS: Ik kon er geen foto van bijzetten want ik heb het nog niet gemaakt. Het kwam opeens zomaar in me op. Het is leuk als je het schommeltje ophangt in een parkieten boom, of in een vóilere.

*wendy*

Nou, ik heb eraan gedacht hoor! Hier komen de foto's! Op de foto klikken voor de originele grootte.

Dit zijn 'activiteitenringen' voor baby's die je bij de Kruidvat (bijvoorbeeld) kunt kopen. Deze kunnen los van elkaar, waardoor je ook van 1 of enkele ringen een speeltje kan maken. Zoals ik hier heb gedaan. Deze ringen kosten ca. 3 euro per 12.



Dit is gevlochten sisaltouw, dit ligt op de plank waar mijn parkietjes veel spelen. Zij knagen hier dan aan en slingeren het door de kamer.


In 1 van de touwen heb ik kralen gevlochten. De kralen die ik gebruik zijn van hout en geschilderd met levensmiddelenverf.


Dit zijn twee touwladders die ik gemaakt heb. Ik heb wilgentakjes geknipt in stukken van 15cm (de brede ladder) en 10cm (de smalle ladder). Ik heb kralen gebruikt als tussenstukjes, maar de stokjes tussen 'knopen' in is natuurlijk ook en manier om ze op de plek te houden.



Dit is een wilgenbruggetje. Deze is gekocht, maar met allemaal stokjes van gelijke lengte en een stuk ijzerdraad is dit ook prima zelf te maken!


Dit is zo'n douchegordijnhaak waar ik het eerder over had.


Het zelfgemaakte schommeltje. Deze is van houten stokjes uit de bouwmarkt (verkrijgbaar in lengtes tot 2m70), wat ik nog over had van het maken van de speeltuin. De knijper is een favoriet hier, en creëert bovendien een extra zit-/slaapplek.


Een stukje ijzerdraad, kralen, een belletje en een bevestigingshaakje van een oud speeltje. Wel letten op roest. Dan gaan ze bij mij de vuilnisbak in  ;)


Een wilgentak met een bout en een vleugelmoer (een favoriete zitstok hier, ook om aan te knagen, zoals je kunt zien)



Een giga schommel van een houten stok, waar ik gaten in gemaakt heb, sisaltouw en kralen. Er zitten twee haakjes in het plafond , waar de schommel aan hangt met behulp van simpele lusjes in het sisaltouw.


Veel knutselplezier ;) Als er vragen zijn, hoor ik het wel.

inge

Amai,dat is de moeite :)

Bedankt, weer knutselwerkjes dat we kunnen maken bedankt!!

*wendy*

Haha, ja als ik het doe.. Dan doe ik het goed ;-)

Nog even een aanvulling. De 'sambaballen' op foto 2 komen van de Action, kinderspeelgoed met veilige verf!

Sazu

Hey iedereen!! Ik heb hier super veel inspiratie opgedaan en ben vanmiddag samen met me vriend gelijk aan de slag gegaan.
Ik had nog een hele hoop wilgentakken liggen waar me parkieten nauwelijks naar op keken, maar... toen zag ik dit onderwerp!

Graag wil ik met jullie mijn speeltjes delen.
De eerste is een hangbrug gemaakt van wilgentakken en sisaltouw en de andere is een soort van speeltje, gemaakt van ook wilgentakken en sisaltouw. Ik heb de haakjes en ringetjes leuker gemaakt met belletjes die ik bij de Hema gekocht hebt.

Bedankt voor de inspiratie en ik hoop dat ik zo ook weer mensen inspireer!

*wendy*


inge

Super ,leuk dat je de foto,s geplaatst hebt ,hoe meer hoe meer inspiratie laat maar komen ;)

Sazu

Dankjewel!! De parkietjes zijn er dol op, vooral het sisaltouw is een succes!!

Ja ik was stiekem zo trots op mezelf dat ik het wel even met jullie wilde delen haha!!

Yoko

Erg leuke ideetjes dit
Ik heb net al een speeltje gemaakt met de doppen maar moet ze er alleen nog inhangen
Ik ga ook eens een brug maken

Ik ben benieuwd hoe mijn parkietjes erop reageren :)