Tommy ziek: braken, levenloos, bol zitten.

Gestart door Wouter, september 17, 2010, 17:38:32

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wouter

Goedemiddag allen,
Ik geef sinds pakweg 10 dagen weer pellets. De beestjes zijn inmiddels volledig over, maar ik vind ze, en dan met name Tommy, er niet goed bij zitten. Tommy heeft vandaag meerdere malen gebraakt. Tommy slaapt de hele dag (tegen Milow aan. Milow is ook niet helemaal lekker geloof ik). Tommy staat dus op stand-by. Hij eet nog wel, te zien aan zijn braaksel, maar dat doet hij volgens mij een beetje met tegenzin, de wijze man. Tommy staartwipt ook, maar dat heeft hij altijd al gedaan, dus daar valt niets aan op te merken.

Nu heb ik vandaag de vogelarts gebeld, maar deze komt maandag pas terug van zijn vakantie. We werden door de assistente doorverwezen naar Driebergen of Utrecht. Dit is echter niet te doen, omdat ik dan met mijn ouders moet gaan en mijn ouders hebben morgen ook plannen. Een reisje naar dierenkliniek Broerdijk zou net in de planning passen, maar Driebergen, ho maar!

Misschien waren de pellets die ik heb gegeven wel bedorven! Het kan ook zo zijn dat de weerstand van Tommy wat minder is geworden in de tijd dat ik de overstap maakte naar pellets en dat hij in die tijd een virusje op heeft gelopen. Tommy is mijn allereerste en allertamste parkiet. Wat er ook gebeurd, hij blijft tam. Ik heb hem zonder enige moeite apart gezet. Hij staat nu op mijn kamer, hier kan ik hem ten minste goed in de gaten houden.

Uiteraard zal mr. Cornelissen ertegen zijn dat ik jullie om advies (en steun ::)) vraag. Toch wil ik jullie graag vragen om alsjeblieft met mij mee te denken naar de beste oplossing. Ik weet echt niet meer wat te doen. Wachten tot maandag lijkt mij erg gevaarlijk, gezien zijn status, maar wat moet ik dan? Of moet ik dan toch naar een normale dierenarts gaan? Straks trekt hij de verkeerde conclusie.. Ik moet er niet aan denken.

Groetjes,
Wouter


Parkieten-Freak

O jee, niet zo mooi wouter dat Tommy ziek is.
Het zou theoretisch kunnen dat de pellets bedorven zijn en dan met name omdat je zegt dat ze er geen van allen echt lekker bijzitten.
Ik neem aan dat je Harrisons gegeven hebt? Deze pellets zijn beperkt houdbaar en moeten na opening koel bewaard worden.
Dat de ene vogel wel braakt en de andere niet, kan toch wel. Het kan zijn dat de weerstand van Tommy nu wat minder is door het overzetten op pellets.
Kijk even goed naar de houdbaarheid van de pellets op de verpakking. Hoe en waar heb je de pellets bewaard? Was de verpakking aangebroken? Pak bij twijfel een nieuwe verpakking als je die hebt en/of geef ze vandaag anders gewoon weer wat zaad.
Ik zou even afwachten tot morgen, als het niet beter gaat dan zou ik naar een gewone dierenarts gaan. Geef Tommy nu in ieder geval wat trosgierst, dat eten ook zieke vogels over het algemeen vrij gemakkelijk.
Sterkte!



Wouter

Ik geef harries, ja. Ik heb sinds gisteren een nieuwe verpakking geopend. De houdbaarheidsdatum was niet meer te achterhalen. Ook trosgierst houd Tommy niet binnen. Ik heb wat trosgierst voorgeschoteld en ook dat kwam er meteen weer uit. De pellets worden hier gewoon in de kast bewaard, maar omdat we op vakantie gingen en ze in die tijd op zaad waren, lagen ze in de diepvries. Pellets hoeven toch helemaal niet gekoeld bewaard te worden, zolang je ze maar snel genoeg op krijgt? De pellets waren echter al wel wat ouder, weet niet precies hoe oud, 3.5 maand max., maar ik dacht dat ze nog wel konden en daarbij vonden mijn ouders dat het zonde was om nieuwe te gaan kopen als ze ook al in de diepvries lagen.

Parkieten-Freak

In dat geval ligt het niet aan de pellets. Als je een vrij nieuwe verpakking in de diepvries hebt bewaard zijn de pellets vrijwel zeker nog goed.
Als Tommy morgen nog braakt, lijkt het me verstandig om in ieder geval even een (gewone) dierenarts te raadplegen.
Een dagje "niet lekker zijn" kan ook bij vogels wel eens voorkomen, maar langer dan een dag mag het niet duren.


lovesbudgies

HBF moest vroeger altijd in de vriezer bewaard worden, ze zaten toen ook nog in een stoffen zak, inmiddels
hoeft dat niet meer en kun je ze gewoon in de kast bewaren mits je de zak goed (lucht)dicht gesloten houdt.
De houdbaarheid van HBF verloopt meestal binnen 6 a 12 maanden na aankoop.

Ik zou ook morgen naar een gewone dierenarts gaan als Tommy dan nog zo ziek is, die kan eventueel telefonisch contact
opnemen met de Faculteit Diergeneeskunde Kliniek in Utrecht (afdeling vogels) als hij het niet weet.

Wouter

Dank jullie voor het meedenken! :)
Ik zal eens een adres opzoeken van een "normale" dierenarts in Nijmegen, zodat ik morgen meteen kan bellen als ik hem weer zie braken.

Wouter

Ik heb vreselijk nieuws. Tommy heeft de nacht niet overleefd. :'(

Ookal voelt het niet goed, toch wil ik graag sectie laten verrichten. Ik heb toch ook 5 andere parkieten die de beste zorg verdienen. Dit wil ik echter wel laten doen door een vogelarts, en dan wel die in Nijmegen. Deze is maandag terug van vakantie, zoals ik al zei in mijn beginpost, maar kan dit zolang wachten? Waar moet ik Tommy die tijd laten?

De rest van de parkieten zit nog steeds regelmatig bol en is minder actief dan ze altijd waren voordat ze pellets voorgeschoteld kregen. Vooral Milow heeft weinig levenslust. Ik heb toch het gevoel dat er iets mis was met de pellets, en daar voel ik me nu zo schuldig over. Moet ik Milow nu apart zetten van de rest? Dit zou betekenen dat hij, als hij het wel zou overleven, pas komende zomer weer terug de buitenvoliere in mag en dat zou weer betekenen dat ik tot die tijd 3 dames met 1 heer heb zitten. Ik heb nu al 3 dames en 2 heren, en daar kan pas van de zomer weer een parkietje bij, tenzij er een uit een andere buitenvoliere komt..

Wouter

Nog even een aanvulling:
Mijn ouders willen graag weten hoe duur een sectie ongeveer wordt. Heeft iemand misschien een richtprijs voor ons?

Daarnaast moet ik zeggen dat ik vind dat Milow en de rest er een stuk beter uitzien dan Tommy deed. Milow reageert wel echt op je en eet en wast zichzelf. Je ziet wel dat hij duidelijk niet goed in zijn vel zit, maar ik zie verbetering.
De rest is een stuk actiever geworden dan gisteren en ik hoor ze meer.

Ingrid

Wat betreft de kosten van de sectie kan ik je niet helpen. Waar je Tommy tot die tijd moet laten, daarover vond ik het volgende op de site van de kliniek voor vogels (http://www.kliniekvoorvogels.nl/faqitem.asp?lang=1&RelatieID=88&FaqID=60) :

CiteerBelangrijk is dat een dode vogel zo snel mogelijk wordt onderzocht. Vooral jonge vogels kunnen al binnen een dag sterk achteruitgaan in 'kwaliteit'.  Het is dan ook van belang om een dode vogel zo snel mogelijk te koelen door deze bijvoorbeeld in een nat doekje te rollen en in de koelkast te bewaren in een plastic zak.   Het is niet de bedoeling om een dode vogel in de diepvries te bewaren omdat er bij het ontdooien van de organen beschadigingen optreden waardoor histologisch/weefselonderzoek niet meer mogelijk is. Ook bacteriologisch onderzoek is niet meer betrouwbaar als een vogel al te lang dood is of in de diepvries is bewaard.
Een dode vogel kan wel even in de diepvries worden gelegd om snel af te koelen waarbij de vogel uit de diepvries wordt gehaald voordat de vogel gaat bevriezen.
In een nat doekje gewikkeld in de koelkast kan een dode vogel na enkele dagen nog worden onderzocht.

Heel veel sterkte met het verlies van Tommy!

storekeeper07

laat ik dit even voorop stellen, ik ben geen voorstander van pellets.
Want hoelang deze liggen in de winkels of op voorraad is moeilijk te zeggen,en ja houdbaarheidsdatums.
Koop gewoon los origineel parkietjesvoer dan weet je wat ze binnen krijgen.
je kunt nog eventueel andere zaadjes erbij mixen .
Er staan genoeg tips op het forum.
Eeen aantal dingen horen gewoon in een kooi of vogelverblijf thuis,
zoals, maagkiezel,fijne grit, sepiaschelp,trosgierst,en kalkblokjes.
Snoepgoed die ze in de dierenwinkels verkopen liggen laten,in de natuur zoeken ze zelf hun lekkernij.
wij geven ze alle soorten fruit,je merkt vanzelf wel wat ze lekker vinden,en wat niet.
ik heb ooit een een doosje gekocht met zogenaamde lekkernijen,de datum duurde nog een jaar,maar er zat toch
wel een soort spinneragjes in,en als je dat niet ziet worden je vriendjes ziek.
dus controleer altijd wat je aan je Parkietje geeft.

Moppers

Jeetje Wouter, wat erg dat Tommy zo snel is overleden. Heel veel sterkte met het verwerken daarvan alvast, hoewel je misschien nog geen rust in je hoofd kan vinden ivm Milow om daar aan toe te komen.

Storekeeper, het is erg lief van je dat je meedenkt en wil helpen, maar de inhoud van je advies klopt niet.
Wat je zegt over het niet weten hoelang pellets in bijvoorbeeld een winkel liggen, geldt net zo goed voor zaadjes. Op iedere verpakking hoort een houdbaarheidsdatum te staan.
Daarnaast is sepia veel te zout, worden parkieten niet ziek van de draden van de zadenmot. Gebruik de zoekfunctie maar eens, er staat genoeg over op het forum ;)

Wouter, is het mogelijk om een aparte kooi ín je buitenvoliere te zetten? Deze kan je dan deelsafdekken, zodat Milow wat meer rust krijgt, geen last heeft van wind. Als het iets besmettelijks is, is de rest daar nu toch al aan blootgesteld. Als hij in een kooi in de voliere staat, heeft hij toch zijn vriendjes om zich heen maar hoeft hij minder moeite te doen om te eten, een slaapplekje te vinden etc.

Parkieten-Freak

Jeetje wouter, wat ontzettend naar vind ik dit voor je.  :(
Ook namens mij veel sterkte!
Laten we hopen dat de andere vogels heel gauw opknappen.


Kleintjes

Citaat van: Parkieten-Freak op september 18, 2010, 20:19:31
Jeetje wouter, wat ontzettend naar vind ik dit voor je.  :(
Ook namens mij veel sterkte!
Laten we hopen dat de andere vogels heel gauw opknappen.

Dat is dus wat ik net ook wilde schrijven. Stereo dus.

Sterkte Wouter!!!

Laat je ons wat weten als jezelf ook mee weet?
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses


Wouter

Citaat van: Moppers op september 18, 2010, 20:08:52
Wouter, is het mogelijk om een aparte kooi ín je buitenvoliere te zetten? Deze kan je dan deelsafdekken, zodat Milow wat meer rust krijgt, geen last heeft van wind. Als het iets besmettelijks is, is de rest daar nu toch al aan blootgesteld. Als hij in een kooi in de voliere staat, heeft hij toch zijn vriendjes om zich heen maar hoeft hij minder moeite te doen om te eten, een slaapplekje te vinden etc.
Wat ik kan doen is Milow in het nachthok zetten en de sluis naar de volière dichtdoen, de rest slaapt toch niet in het nachthok. Mocht het echt wat zijn, haal ik mijn ferplast record 6 weer uit de kast en gaan ze allemaal naar binnen. Een andere optie zie ik momenteel niet. Of ik moet de kooi ophangen of op de grond zetten, maar dat lijkt me geen goed idee, zeker niet met een zieke parkiet.

lovesbudgies

Citaat van: Wouter· op september 18, 2010, 10:37:15
Ik heb vreselijk nieuws. Tommy heeft de nacht niet overleefd. :'(

Ookal voelt het niet goed, toch wil ik graag sectie laten verrichten. Ik heb toch ook 5 andere parkieten die de beste zorg verdienen. Dit wil ik echter wel laten doen door een vogelarts, en dan wel die in Nijmegen. Deze is maandag terug van vakantie, zoals ik al zei in mijn beginpost, maar kan dit zolang wachten? Waar moet ik Tommy die tijd laten?

Wat verschrikkelijk Wouter! :(
Wat kunnen ze hard achteruit gaan he, je staat gewoon machteloos.

Om je vragen te beantwoorden; een sectie bij dierenkliniek Feld kostte mij 36 euro (bij Kindermans kost het 20 euro) en dit is
voor een lichamelijk onderzoek. Het op kweek zetten van de darmen en lever kreeg ik gratis, maar dit kan extra kosten.
Je kunt tot maandagochtend wachten, volgens dkl Feld hoef je hem niet te bewaren in de koelkast.
Nog een tip: bij een sectie kan niet gekeken worden naar besmettelijke virussen, mocht je dat wel willen dan kunnen ze
wel bloed afnemen en dat naar Gendika opsturen voor onderzoek. (kosten: 20 euro per onderzoek, 70 voor allemaal maar alle 4
is niet nodig, zit namelijk ook polyoma bij)

Heel veel sterkte met het verlies van Tommy, ik weet hoe naar het is. :'( En beterschap voor de rest, laten we hopen
dat ze snel weer opknappen!

Mars

He wat balen zeg. Dat is echt verdrietig, vooral nog extra als het je oudste en tamste parkietje betreft. Ik kan me voorstellen dat je graag de reden wilt weten.

Over je parkietjes die er niet lekker bijzitten: Houd er ook rekening mee dat het de afgelopen dagen kouder en vochtiger is geworden. Dat merk je snel in een voliere: parkietjes hebben meer moeite met zich warm houden en dat vergt even wat aanpassing. Als ze dan wat zwak zijn, dan kan dat net wat te veel zijn. Je hebt je best gedaan voor Tommy, maar helaas.. het gaat soms zo snel.

En wat meer popjes dan mannen wil wel tijdelijk, zolang er maar geen broedgelegenheid is of de popjes niet broeds worden.


Sterkte er mee.. en troost je met de gedachte aan alle mooie momenten, zijn eigenaardigheden, karaktertje enzo.



NB @ storekeeper, weet je eigenlijk wel wat pellets zijn?
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Elysia

Hoe erg voor zowel jou als je overige parkietjes!  :( Veel sterkte!

Wouter

Ik zie nu net dat Milow in de rui is (was moeilijk te zien), hopelijk heeft hij alleen daar wat moeite mee, omdat het ook wat kouder is en mankeert hij verder niks.

@Marcia, ja daar dacht ik ook al aan, maar toch wil ik niet te gauw conclusies trekken dat ze niks mankeren. Gelukkig zie ik het gedrag van alle parkieten nu wel beter worden, inclusief Milow, al zoekt hij af en toe nog wel de rust op. Toch wil ik hem niet apart zetten, want hij zoekt zijn vriendjes ook op en je ziet dat hij er gelukkig van wordt om bij zijn vriendjes te zijn.

Dank jullie voor al jullie lieve berichtjes :)

Sjaakie

Sterkte, weet hoe het voelt!

Groetjes
Melinda

hillie

Sterkte Wouter met het verlies van Tommy. :(

En gelukkig valt het met de andere parkietjes mee.
En hopelijk komt er iets uit de sectie.