kooi anders inrichten.

Gestart door rowin, september 13, 2010, 14:43:26

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

rowin

hallo.
ik weet niet of het goed is want de kooi is toch een eigendom van me parkietjes.
ik was/ben van plan om alles opnieuw in te richten met hele nieuwe speeltjes en de oude speeltjes op hun speelplaats te plaatsen.
ook de stokjes te veranderen in verband met plaats en diktes en natuurlijk om schoon te houden.
nou was mijn vraag of dit kwaad kan ?
want de vorige keer ging ik nieuwe speeltjes erin hangen en werden ze bang en gingen krijsen.
later hebben ze deze gelukkig wel geaccepteerd en gingen al gauw kijken wat het was.
maar is het slim om alles te veranderen ?
ik hoop dat jullie reageren.
groetjes ;D

Wouter

Nee hoor, dit kan geen kwaad. Variatie is juist goed. ;D
Nieuwe speeltjes zijn nieuw en deze moeten eerst geaccepteerd worden. Ze hoeven er alleen maar even aan te wennen. ;)

rowin

oke bedankt voor u snelle reactie is een houten stok ongeveer papegaai groote ook goed voor parkietjes of zijn deze stokjes te dik ?

Parkieten-Freak

Het beste is om houten stokken van verschillende diameter te gebruiken. Dikke stokken zijn dus geen probleem mits je ook wat dunnere stokken in de kooi gaat plaatsen.


parkietengek12

zo raar, mijn vader zegt dat parkieten helemaal niet van variatie houden en je zo min mogelijk moet veranderen. het best is om niet te veranderen. is dit dus niet waar? varitatie is dus ok?

rowin

na mijn mening kan het niet zo kwaad als je de oude speeltjes op een andere bekende plek misschien weer teug laat komen bijvoorbeeld buiten de kooi ::)

Wouter

Citaat van: parkietengek12 op september 13, 2010, 21:27:47
zo raar, mijn vader zegt dat parkieten helemaal niet van variatie houden en je zo min mogelijk moet veranderen. het best is om niet te veranderen. is dit dus niet waar? varitatie is dus ok?
Precies, parkieten kunnen zich vervelen als ze alleen maar met hetzelfde speeltje kunnen spelen. Parkieten vinden het ook leuk om iets nieuws te ontdekken ;)

lovesbudgies

Ik heb ook wel eens anders gelezen; dat parkieten hun speeltjes als vriendjes zien, als soortgenoten, en het dus helemaal niet
leuk voor hen is als je deze weghaalt. (waar is mijn oude vriend ineens gebleven?)
Ik vind dit een aannemelijke theorie.
Daarom hou ik als regel aan; de speeltjes waar mijn parkieten vaak mee spelen laat ik altijd hangen en als ze kapot zijn vervang ik ze met
hetzelfde speeltje, speeltjes waar niet naar omgekeken wordt vervang ik door andere speeltjes.

rowin

#8
volgens mij heeft u daar ook wel een punt.
dat ze toch als vriendje gaat zien.
maar dan zou ik eventueel wel de oude speeltjes in de kooi laten hangen maar dan op een andere plek want ik moet ook een paar nieuwe stokjes der in hangen en anders pas het niet dus als ik het nou verander maar wel met dezelfde speeltjes ( en mischien 1 of 2 nieuwe speeltjes erin kan het toch geen kwaad ?
groetjes

En wat voor dikte voor een stok vind een parkiet lekkerder. Ongeveer papegaaien dikte of ongeveer zo dik als een plastic stokje. Ik heb ze allebei in houtsoort met groeven en zonder, volgens mij vinden ze met groef lekkerder. Maar ik wou dit ook graag weten vanwege ze bij mij meestal boven tegen het dak van de kooi zitten dan onder. Maar dan zou ik graag weten moet ik dan de dikke boven of onder ?
groetjes 8)

Berichtjes samengevoegd. Graag punten, komma's en hoofdletters gebruiken. Gr. Ingrid

Wouter

Citaat van: lovesbudgies op september 15, 2010, 00:29:57
Ik heb ook wel eens anders gelezen; dat parkieten hun speeltjes als vriendjes zien, als soortgenoten, en het dus helemaal niet
leuk voor hen is als je deze weghaalt. (waar is mijn oude vriend ineens gebleven?)
Ik vind dit een aannemelijke theorie.
Daarom hou ik als regel aan; de speeltjes waar mijn parkieten vaak mee spelen laat ik altijd hangen en als ze kapot zijn vervang ik ze met
hetzelfde speeltje, speeltjes waar niet naar omgekeken wordt vervang ik door andere speeltjes.
Bij mij is het vaak dat er aan het begin veel met een speeltje gespeeld wordt en dat er daarna niet meer naar omgekeken wordt. Als ze het speeltje als vriendje zien lijkt het me inderdaad ook verstandig om het te laten hangen.

lovesbudgies

Hoi Rowin,

laat populaire speeltjes hangen en de rest kun je vervangen, speeltjes op een andere plek hangen zal geen probleem zijn,
al laat ik echt geliefde speeltjes altijd op hun plekje hangen.
Nieuw speelgoed kan nooit kwaad, al kan het zijn dat ze er even aan moeten wennen.

Over de zitstokken; je kunt het beste verschillende diktes gebruiken, want elke parkiet heeft weer zijn eigen voorkeur en
variatie in diameter is goed voor de pootjes. De beste zitstokken zijn dikker dan de plastieken en dunner dan de papegaaien dikte,
blijf tussen de 1,3 en 2,2 centimeter.
Parkieten zitten altijd het liefste bovenin de kooi, let erop dat ze het dak niet raken als ze op de hoogste stok zitten. Voor de
populairste stok zou ik een middelmaat nemen, als de teentjes 2/3 van de stok omklemmen (en er dus een stukje overblijft) dan
zit je goed. (en je parkietjes ook ;))

rowin

bedankt voor jullie reactie's ;D
ik heb in de tussentijd mooi de kooi veranderd met oude en nieuwe speeltjes.
ik moest sommige stokjes ook vervangen vanwege gebrek aan ruimte anders.
ik heb gewoon ongeveer de normale houten parkieten stokjes genomen.
en buiten de kooi ( wat ze bijna elke dag wel zitten ) sommige stokken vervangen door dikker maten.
zijn er erg tevreden over na mijn mening.
ze bleven dit keer gewoon lekker rustig of er niets aan de hand was.
dus allemaal blij :P
groetjes

Grungirl

Hoe zit het dan met eet en drink bakjes???

In het begin toen ik deze kooi net had had in een nieuw drinkbakje gekocht deze bleek niet goed te passen maar omdat de winkel al dicht was heb ik hem tog maar met een ijzerdraatje vast gemaakt later nieuwe gekocht die heb ik toen ergens anders gehangen maar mijn parkiet was echt de hele tijd op zoek naar zijn drinken en kon het niet vinden, dus heb ik het weer op de zelfde plek gehangen.

Nou wil ik graag het waterbakje aan de andere kant van de kooi hangen
Omdat waar het bakje nu hangt mijn parkiet vlak boven slaapt en dus smorgens het hele water onder de poep zit.
Kan dit kwaad? of heeft hij dan gewoon tijd nodig om hem te vinden

Parkieten-Freak

Citaat van: Grungirl op september 30, 2010, 14:39:13
.............
Nou wil ik graag het waterbakje aan de andere kant van de kooi hangen
Omdat waar het bakje nu hangt mijn parkiet vlak boven slaapt en dus smorgens het hele water onder de poep zit.
Kan dit kwaad? of heeft hij dan gewoon tijd nodig om hem te vinden

Ontlasting in het drinkwater van en vogel geeft 100% kans op ziekte maar dat weet je zelf toch ook wel?


Grungirl

ja daarom wil ik dat water ook ergens anders hangen!!!
Ik heb in ieder geval het stokje al beetje verplaatst zodat ie er niet meer in poept
maar toch wil ik dat water ergens anders hangen en
wil graag weten of dit kan!

Petr@

Ik heb het drinkfonteintje bij de hoogste stok zitten zodat er zeker niet in gepoept wordt. Maar controleren doe ik toch, want je weet maar nooit.

En natuurlijk kun je het drinkbakje ergens anders hangen in de kooi, het zal even zoeken worden. Je zou er een stukje trosgierst bij kunnen hangen dan is het zeker snel gevonden ;)
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

rowin

ik heb het nu veranderd.
en er zitten nu 2 etensbakjes in en ik heb 2 waterbakjes naast de stok waar ze altijd zitten opgehangen.
volgens mij drinken ze er wel uit maar heb het zelf nog nooit gezien.
groetjes
ps : hier kan slotje op