Jonge parkietjes??

Gestart door Grungirl, september 09, 2010, 13:31:37

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Grungirl

Hoi
Ik kom net bij een dierenwinkel vandaan waar ze zeggen dat er in deze tijd helemaal geen jonge parkietjes kunnen zijn! hij zegt dat dat pas kan in januari/februarie!!
Hoe kan het?? snap dr niks meer van:P
OO ja en ik moet niet luisteren naar mensen vant internet:P
dus krijg overal beetje dubbelzijdige verhalen haha

EvelienM

ik neem aan dat parkieten net als alle vogels in Nederland gewoon broeden in de zomer, omdat ze hier aan het klimaat gewend raken en aan de seizoenen, maar ik weet wel dat er vogels zijn die 2 legsels hebben, 1 in onze zomer en 1 wanneer het zomer is in het land/het gebied waar ze vandaan komen. Dat vertelden ze laatste bij de dierentuin over zwarte zwanen. Maar zoals je kunt zien, staat het forum vol mensen die jonge parkietjes hebben nu. Ik heb zelf nu ook een jonge halsbandparkiet van 10 weken oud en zijn ouders zijn toch echt in mei aan het nestelen geslagen. Dus ik denk eerder dat je naar de mensen van het forum kunt luisteren, er zitten hier heel veel ervaren vogelliefhebbers en iemand van een dierenwinkel kan roepen wat ie wil, maar die zijn toch meestal op wat andere dieren (katten, honden etc) gericht.
Oftewel, laat je niks wijsmaken door zo'n pipo uit zo'n winkel :-)

Grungirl

naja ik vond al vreemd want in andere dierenwinkel hadden ze wel jonge parkieten
maar oke nu snap ik het:P dank uuuu ;D

Gerja

Dat zeiden ze ook tegen mij in de dierenwinkel dat er pas in maart weer jonge parkietjes kwamen. Dat ze nou niet broeden.

Grungirl

zegge dus amaal wat anders:P
Maare ik heb nog een vraag en vind het beetje raar om nou weeeer een nieuwe topic aan te maken
want sinds ik gister die vogel heb hebk dr al heel wat aangemaakt:P
ik heb de doos waar ik de vogel in kreeg van de dierenwinkel nog in de kooi liggen...
omdat het deurtje van mijn kooi best groot is
en ik 4 handen nodig heb om te zorgen dat die vogel dr niet uit kan:P
maja hebt al wel paar x geprobeert deurtje open maar zodra ik dat doe zit mijn vogel in de ik vlieg er uit positie dus ben ik doodsbang dat ie dan ontsnapt.
Iemand tips??? hoe ik dat doosje er uit kan krijge zonder dat hij weg vliegt??

Mars

Het begint nu langzaamaan wat kouder te worden buiten en dan zullen veel kwekers niet meer buiten gaan broeden, de laatste kleintjes zijn er nu dus nog. Wel kun je natuurlijk nog jonge parkietjes kopen die binnen geboren zijn.

Het echte buiten broeden begint in februari/maart weer en dan zijn de eerste kleintjes oud genoeg in april. In de tussentijd zijn er ook nog wat kwekers die wel buiten blijven broeden en de blokken niet opbergen. Dat is risicovoller, zowel voor de kleintjes die dan snel afkoelen, als voor de ouders, want broeden kost veel energie en die kunnen ze beter zelf gebruiken tegen de kou.

Daarnaast zullen veel dierenwinkels hun aanvoer bij broodkwekers weg halen en die zullen zich vast niets van het seizoen aantrekken. Dus ik vind het eigenlijk ook wel een positief verhaal van dierenwinkels die zeggen dat er nu geen nieuwe parkietjes geboren worden. Dat betekent dat ze een leverancier hebben die rekening houdt met dierenwelzijn.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

wobje1

hee, mijn parkietje zat heel stil in een hoekje dus als die van jou dat ook doet vliegt die er niet zo snel uit, en als hij heel wild is moet je misschien een papiertje ervoor plakken met een gat erin war je het doosje doorheen kan halen en ddan later het papiertje eraf halen.

groetjes