nieuwe parkiet

Gestart door Grungirl, september 05, 2010, 16:30:13

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Grungirl

Hallo,
Ik ben van plan een parkiet aan te schaffen
En zou hem graag tam willen maken
Nou heb ik gehoort dat ik dan een hele jonge parkiet nodig heb mocht dat lukken
Mijn vraag is nu hoe oud mag hij dan maximaal zijn?
Ik ben van plan hem in de dierenwinkel te kopen
waarvan ik uit ga dat ze niet precies weten hoe oud ze zijn
dus mijn vraag is kan ik een jonge parkiet herkennen??

Mvg Grungirl

Wouter

Je kan een parkiet jonger dan 3 maanden herkennen, aangezien  ze nog niet in de jeugdrui zijn geweest, ze hebben nog streepjes op hun voorhoofd. ;)
Een parkiet die je tam wilt maken is onder de 3 maanden prima te doen. Een parkiet tam maken boven de 3 maanden kan ook gewoon, dus het maakt in principe niet zoveel uit hoe oud hij is ;) Wat meer uitmaakt is karakter. Een rustig en nieuwsgierig karakter zal sneller tam zijn dan een angstig karakter. ;)

Dit is een jong vogeltje:
http://album.parkietenweb.nl/v/users/Marit/DSCI0054.JPG

Dit is datzelfde vogeltje, maar dan wat ouder:
http://album.parkietenweb.nl/v/users/Marit/DSCI0131.JPG

De streepjes zijn daar weg op het voorhoofd. Zo kun je een parkiet die de jeugdrui nog niet heeft gehad herkennen. ;)

steven10

beste
een jonge grasparkiet is het geslacht nog niet herkenbaar. hoe rozer de neus en hoe zwarter en groter de ogen hoe jonger dat de vogel is.
je kan dit ook zien aan het uiteinde van de staart wanneer deze nog kort is is het ook een jonge vogel een oudere vogel heeft al een mooie lange staart.
na enkele maanden ga je dit beter merken een man krijgt dan een blauwe neus en wanneer hij bleek bruin word is het een popje.
ik heb ook nog enkele jonge vogels zitten en ook nog een paar in de nestblokken dus als je geintresseerd moest zijn kan ik jou ook altijd verder helpen of foto's doorsturen zo kan ik jou mss ook het verschil laten zien wat jong en oud is.
met zeer vriendelijke groeten,
Steven10

Mars

Parkietjes van 6 weken horen al een lange staart te hebben. Met korte staart kan duiden op ziekte.
Ook het roze-doppenverhaal vind ik wat zwak. Een jong popje heeft een heel lichtblauw dopje met witte ringetjes. Een jonge man heeft een roze of kobaltblauwe dop zonder witte ringetjes om de neusgaatjes.

Met een week of 4 is dit bij 85% van de parkietjes al goed te zien.

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Grungirl

Citaat van: Wouter· op september 05, 2010, 18:44:08
Je kan een parkiet jonger dan 3 maanden herkennen, aangezien  ze nog niet in de jeugdrui zijn geweest, ze hebben nog streepjes op hun voorhoofd. ;)
Een parkiet die je tam wilt maken is onder de 3 maanden prima te doen. Een parkiet tam maken boven de 3 maanden kan ook gewoon, dus het maakt in principe niet zoveel uit hoe oud hij is ;) Wat meer uitmaakt is karakter. Een rustig en nieuwsgierig karakter zal sneller tam zijn dan een angstig karakter. ;)

Dit is een jong vogeltje:
http://album.parkietenweb.nl/v/users/Marit/DSCI0054.JPG

Dit is datzelfde vogeltje, maar dan wat ouder:
http://album.parkietenweb.nl/v/users/Marit/DSCI0131.JPG

De streepjes zijn daar weg op het voorhoofd. Zo kun je een parkiet die de jeugdrui nog niet heeft gehad herkennen. ;)

Kun je hem ook leren praten dan als hij al ouder is???
Ben nou bij verschillende dierenwinkels geweest maar hebben tot nu toe alleen maar oudere
Morgen de laatste 4 dierenwinkels in de buurt nog even langs hopen dat ik daar meer succes heb

Grungirl

Lastig om zo veel verschillende antwoorden te krijgen...
want wat is nou waar???:P

lovesbudgies

Oké, alles even op een rijtje:

Je mag een parkiet van de ouders weghalen als hij 6 weken is, liefst 8.
Een parkietje van 6 weken heeft streepjes tot aan de neusdop en grote zwarte ogen, beide blijven tot
ongeveer 12 weken, 12 weken is ook nog een prima leeftijd om het parkietje tam te maken dus als je beide
kenmerken ziet dan heb je een parkiet die jong genoeg is.

Met 6 weken heeft een grasparkiet een lange staart. De snavel kan nog zwart zijn maar dat hoeft niet,
dit verschilt per kleurslag, hoe lichter de parkiet hoe vroeger de snavel ook licht is.
Vogelkenners kunnen het geslacht meestal al zien bij 4 weken, soms wat later.

Ik heb zelf nu 2 parkietjes van krap 3 en 4 weken, het parkietje van 4 weken heeft nog een korte staart,
dus een parkiet met een korte staart is veel te jong. Het parkietje van 3 weken heeft al een normale
kleur snavel en die van 4 weken heeft nog een deels zwarte snavel, de theorie 'hoe zwarter de snavel, hoe jonger'
gaat dus ook niet op. Bij sommige kleurslagen blijven de neusdoppen trouwens roze, dus ook daar valt
de leeftijd niet aan af te lezen.

Op dit forum hebben we enkele leden het stempel 'Expert' gegeven, deze leden hebben bewezen veel kennis
van grasparkieten te hebben, je kunt er vanuit gaan dat hun antwoord juist is.

Grungirl

Net parkietje gekocht! ;D

[verwijderd door de beheerder]

lovesbudgies

Wat een leuk parkietje! Heb je al een naam?

Even nog wat tips: vervang de plastic zitstokken door houten, dit is veel beter voor de voetjes, en sepia is niet zo
goed voor parkietjes, je kunt beter alleen een mineralenblok ophangen zonder sepia in het midden.

Oh oh, plaats je een foto gaat iemand meteen overal over zeuren. ;) Nee hoor, alleen wat dingetjes waar je op kunt letten.  :)

nannyjeff

gefeliciteerd met de aankoop van je nieuwe pietie!!! wat een mooie!
lijkt wel een beetje op onze Uk ;)
heel veel plezier met hem/haar!

groetjess