Soekie pakt niets anders dan zijn eigen voer?

Gestart door Soekeloekie, september 05, 2010, 12:46:32

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Soekeloekie

Hallo :)

Ons logeetje is gek op z'n eigen voer en eet er flink van, maar verder taalt hij helemaal niet naar iets lekkers.
We hebben al vanalles geprobeerd; appeltje, banaan, cracker, groenten (erwtje) noem maar op... Zo'n snoepstengel
pakt hij wel (gierst heet het geloof ik) maar verder niets..

Bij de dierenwinkel vertelden ze me al dat hij het misschien nooit gekregen heeft en dus niet weet wat het is.
Omdat ik me zorgen maakte of hij wel genoeg vitaminen binnen kreeg, raadde ze me vitamine druppeltjes aan
voor in zijn water.. Maar als ik die erin doe, drinkt hij niet.. Ze vertelde ook dat hij in principe genoeg uit z'n
eigen voer haalt, maar dat de druppeltjes wel iets toevoegen..

Het enige waar hij misschien 2 kruimeltjes van heeft gegeten is een volkoren beschuitje. Nu is mijn vraag;
Hoe kan ik hem laten "wennen" aan fruit en ander lekkers? Hij hapt er wel driftig naar in de zin van; weg ermee..
Maar dan schudt hij met zijn koppie alsof hij het smerig vindt.

Wie weet raad?

Mars

Het leren eten van groente en fruit heeft vaak met wat geduld te maken.
De gouden tip is: hang wat groente of fruit op in een knijpertje en houd dat een weekje vol (dus steeds zelfde plek, maar wel vers). Probeer dan eens wat anders, maar weer op dezelfde plek. Op een gegeven moment wordt hij vast nieuwsgierig. Eet hij eenmaal van 1 soort, dan kun je langzaam eens wat meer varieren.

Groente- en fruitsoorten die vaak in de smaak vallen: witlof, andijvie, appel en komkommer.


Je andere vragen/gezond eten:
- geef niet te veel zaad: een eetlepel per keer. Laat hem dit eerst opeten (af en toe wat uitblazen). Dit gaat snacken tegen.
- vitaminedruppels zijn niet echt nodig.
- trosgierst is een soort van stengel met allerlei trosjes met zaadjes er aan. Een snoepstok is een houten staafje waar met behulp van honing zaden aan vast zijn geplakt.
Trosgierst is een relatief gezonde snack. Snoepstokken liever niet vaker dan 2 keer per jaar geven.
- evt. kun je het drinkwater aanzuren met appelazijn. Daar kun je wel de zoekfunctie voor gebruiken (om de hoeveelheid te bepalen). Door de zuurheid heeft bacteriegroei minder kans en ook kan het voor wat extra vitamines zorgen.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Soekeloekie

Dankjewel voor je reactie!

Ik zal eens gaan proberen om een stukje fruit of groente met een knijpertje in de kooi te doen,
misschien dat hij dan inderdaad toch eens gaat kijken wat het is :) Komkommer heb ik nog niet geprobeerd,
dus ik denk dat dat het eerste wordt wat ik ga proberen, de vitaminedruppels laat ik maar even achterwege.

En ik zal ook wat minder voer in z'n bakje doen, ik vul het bakje nu tot de rand, maar misschien is dat
inderdaad wat te veel. De trosgierst knip ik in 3 stukjes, omdat hij de eerste keer bijna de hele stengel
in een dag op had..  Snoepstokje heb ik ook, maar daar had hij niet echt interesse in.

Ik ga er even mee aan de slag, dankjewel!