drinken en vogelgrit

Gestart door Gerja, september 04, 2010, 18:15:07

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gerja

Ik heb vandaag Do opgehaald. Nou heb ik het eten (XtraVital) op een klein schoteltje in de kooi gezet. Ook met het gemengd vogelgrit. Zit bij vogelgrit al maagkiezels erin? Ik heb vanochtend vogelgrit gekocht en maagkiezels. Bleek later thuis dat ik gemengd vogelgrit had, niet goed gekeken. Het drinken zit in een soort flesje aan de tralies. Kan ik beter water ergens in doen, klein laag bakje of is het goed zo?

Wouter

Parkieten hebben niet zoveel water nodig ;) Ik denk dat ze vanzelf wel snapt waar ze kan drinken ;)

Mars

Over het grit: je kunt een beetje in een zogenaamd snoepbakje doen, of gewoon wat over de bodembedekker doen. Na een tijdje gaat je parkietje vast wel over de bodem scharrelen
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

lovesbudgies

Water is prima in dat flesje hoor, zou ik lekker zo laten. Maagkiezel koop je apart van het grit, omdat je het beste oestergrit kunt
geven, en hier zit geen maagkiezel in. In gemengd grit vaak wel, samen met dakpannen, metalen deeltjes, etc., niet zo gezond dus.
Ikzelf geef grit in een klein apart bakje, en maagkiezel eens per 2 weken door het voer.

Gerja

Het zakje maagkiezel heb ik nog dicht zitten. Omdat ik gemengd vogelgrit gebruik. Maar als ik nou over ga, hou ik best nog wel gemengd vogelvoer over. Wat moet ik daar mee? Zal maandag oestergrit kopen.

lovesbudgies

Met het gemengde grit bedoel je?
Toen ik overstapte van gemend grit naar oestergrit had ik precies hetzelfde, ik heb het toen gewoon weggegooid
aangezien het niet goed is voor vogels, maar wie weet wil iemand anders het wel hebben.

Gerja

Dan gooi ik het ook gewoon weg.

chippie

Citaat van: lovesbudgies op september 18, 2010, 00:08:02
Water is prima in dat flesje hoor, zou ik lekker zo laten. Maagkiezel koop je apart van het grit, omdat je het beste oestergrit kunt
geven, en hier zit geen maagkiezel in. In gemengd grit vaak wel, samen met dakpannen, metalen deeltjes, etc., niet zo gezond dus.
Ikzelf geef grit in een klein apart bakje, en maagkiezel eens per 2 weken door het voer.

Geef jij eens in de twee weken maagkiezel? Dat vind ik best wel weinig. Ik heb een apart bakje grit en een apart bakje maagkiezel. Bij mij zie ik ze om de twee dagen toch wel naar het bakje maagkiezel gaan om wat weg te pikken. Daar in tegen pakken ze minder grit. Ik dacht ook altijd dat je maagkiezel onbeperkt moest aanbieden?

lovesbudgies

Oestergrit moet je inderdaad onbeperkt aanbieden, 1 keer in de twee weken vijf scherpe maagkiezels door de voeding is genoeg.
Maagkiezels worden niet verteerd dus er moet niet teveel van gegeven worden.
Dit heb ik niet zelf verzonnen hoor ;) is op aanraden van vogeldierenarts Jan Hooimeijer.

Robin en Nickey

In eerste instantie had ik ook zo'n doosje gemengd grit gekocht maar na het lezen dat er houtskool en dakpannen inzat toch opzoek gegaan naar wat anders. Ik heb nu van Thijssen scherpe maagkiezel (zonder houtskool en rode steen) en als ik de tekst op de verpakking mag geloven zit daar ook al oesterschelpengrit doorheen. Dit is dan toch goed?? raak nl een beetje de wijs kwijt omdat er vaak staat dat maagkiezel los wordt gekocht/gegeven. En wat ik me nog afvraag als je maar 1x per 2 weken 5 maagkiezels geeft door het eten hoe weet je dan zeker dat ze dat ook op eten?

chippie

Ja, geen idee. Op andere fora wordt aangeraden om onbeperkt maagkiezel aan te bieden.
Omdat parkieten zich niet overeten en pakken wat ze nodig hebben.
Je krijgt zoveel verschillende geluiden dat ik het ook niet meer weet  ;)
Maar ik bied gewoon onbeperkt aan. Heb het helemaal onderin de kamervoliere hangen.
Dus ze gaan er echt alleen heen als ze het nodig hebben, ze zitten namelijk liever boven.
Ik heb maagkiezel wel los en grit ook los. Hoe ik dat ooit gevonden heb weet ik ook niet  :P.

Mars

Bij mij overeten een deel van mijn parkietjes zich aan grit en maagkiezel (met spierwitte ontlasting als gevolg), dus ik bied het niet in een bakje aan. Wel strooi ik het over de bodembedekker, zodat ze het al scharrelend wel vinden.
In principe is het zo dat ze zich niet kunnen overeten van grit en maagkiezel, maar een beetje dosering kan van belang zijn. Ik zo daarbij richtlijnen een beetje met een korreltje zout nemen, omdat die nogal uiteenlopen.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

lovesbudgies

@Robin en Nickey; ik heb dat merk maagkiezels ook en geef daarnaast oesterschelpengrit apart.
Ik geef pellets en aan de einde van de dag zijn de pellets en kiezels gewoon op. ;)