Gevonden parkiet, aangevallen door een kat.

Gestart door agatharoos, september 03, 2010, 22:41:26

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

agatharoos

Goedendag,

Vanmiddag heb ik een parkiet gered uit de klauwen van een kat.
Hij ziet er redelijk onbeschadigd uit . Hij(ik denk dat het een hij is vanwege zijn felle kleuren) heeft me wel flink gebeten.
Omdat we nog een oud kooitje op zolder hadden heb ik hem daar zolang in geplaatst met wat water en een beetje kippenvoer.
Ik heb nog geen ander voer in huis.
Wie heeft er goede tips voor mij, ik heb nog nooit een parkiet gehad en had me er ook nog nooit in verdiept.
Ik vind het eigenlijk zielig vogels in een kooi.
Maar ja als ik deze loslaat dan wordt hij ongetwijfeld door een kat gepakt.
ik woon op het platteland en weet niet waar hij vandaan komt.
Ik zal in het dorp vragen of iemand hem mist.
Maar wat kan ik nu het beste doen qua verzorging de komende dagen?
graag advies.
groet
Aagje

Topictitel aangepast. Gr. Lovesbudgies

lovesbudgies

Hallo Aagje,

wat goed dat je het parkietje hebt opgevangen, hij zou het buiten zeker niet lang overleeft hebben.
Bijtwonden van katten sluiten zich snel zodat je daar weinig van ziet, waarschijnlijk heeft het parkietje
wel ergens een wondje onder zijn veertjes. Kattenspeeksel bevat bacteriƫn die dodelijk zijn voor
grasparkieten, het speeksel komt eigenlijk altijd via een wondje het lichaam van het vogeltje binnen en
zorgt er zo alsnog voor dat het parkietje overlijdt.
Hij moet dus zo snel mogelijk naar een dierenarts om een behandeling met antibiotica te krijgen (vloeibare Baytril/Enrofloxoral oid),
anders gaat hij het niet redden. (mag ik misschien vragen waar je precies woont? Je kunt het ook via een pb beantwoorden. ;))

Verder heeft hij natuurlijk voer nodig, bij elke dierenwinkel of supermarkt is wel (kleine of gras)parkietenvoer te koop,
daarnaast heeft hij eivoer, grit, maagkiezel en groenten en fruit nodig. Op de bodem van de kooi kun je vogelzand of
houtsnippers leggen.

Laat hem alsjeblieft niet los, hij zal of verhongeren of door een kat gepakt worden maar hij zal het in elk geval niet overleven.

klikkie

Oooh, ik wil al heel mijn leven een grasparkietje redden!

Zo schattig! ^^
Je kan hem/haar (bruin neusdopje = haar, blauw neusdopje=hem) een stukje appel geven
Sla kan ook, maar niet nat. En ergens op de site staat geloof ik ook een mengsel met eieren. Daar kan je mee beginnen, tot je zaadjes hebt kunnen kopen. Want ik weet niet welk effect kippenvoer heeft op een parkietje.

Veel succes ermee!

agatharoos

Helaas,

Vanmorgem om 7 uur even bij de vondeling gekeken.
Maar hij lag dood in het kooitje. :'(

Erg jammer van zo'n mooie vogel.
Ik heb mijn best gedaan

Veel plezier met jullie hele leuke vogel(s) gewenst

Aagje