koppel is gevormd :)

Gestart door Robin en Nickey, september 02, 2010, 22:00:39

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Robin en Nickey

Ik was altijd erg benieuwd naar of en hoe er een koppel gevormd zou gaan worden maar denk dat het na vandaag officieel is vastgesteld :D
Indy en Damion hebben altijd al hun charmes in de strijd gegooid en dat liet Robin gewillig over d'r heen komen, Nickey hield zich altijd afzijdig en het was altijd Robin die het contact met hem opzocht. En zoals de uitspraak luidt "waar er 2 honden vechten om een been gaat de derde er mee heen" lijkt dat ook hier van toepassing... Eind van de middag waren Robin en Nickey nl aan het paren! Toen ik het zag gebeuren was mijn eerste reactie van "hey stoppen jullie zijn nog veelte jong" en vervolgens schoot ik hard in de lach. Robin en Nickey waren wat beledigd dat ze gestoord waren in hun bezigheid, ze zijn daarna nog ruim een kwartier bezig geweest met elkaar te liefkozen (en Robin nam nog een aantal keer een houding aan waarmee ze Nickey leek uit te dagen opnieuw te komen).

Indy en Damion trokken ondertussen hun eigen plan aan de andere kant van de kooi. Al moet ik zeggen dat Damion me van de week ook al deed lachen. Ik had een van hun favoriete speeltjes weer eens opgehangen en op een gegeven moment zie ik hem rare bewegingen maken, kijk nog eens goed en is hij dus gewoon op het speeltje aan het rijden. 1 keer iets van gezegd en het nu niet meer gezien, was al even bang dat ik het speeltje eruit moest gaan halen.

Net nog maar even de zoekfunctie geraadpleegd omdat ik toch niet op eitjes zit te wachten, ze zijn net 6 maanden dus nog veel te jong daarvoor. Maar geen broed gelegenheid dan ,in principe, ook geen eitjes (maar ik ga ze toch even in de gaten houden), moet zeggen dat het hele gebeuren er wel mooi (en lief) uitzag.


steven10

hey

ik ben een ervaren kweker van grasparkieten heb nu 8 koppels zitten waarvan 4 met eieren en 2 met jongen !
ik weet uit mijn ervaring dat een grasparkiet ongeveer 6 maand moeten zijn om te kweken
dus de uwe zullen er wel klaar voor zijn .
ze zeggen wel dat ze best 9 maand moeten zijn maar dat is verschillend van grasparkiet tot grasparkiet
ik heb een jong popje dat begin maart het nestblok heeft verlaten en ligt nu zelf al met 1 jong en 3 eieren dus ....
wil ik maar zeggen dat je de boeken niet moet geloven
als je vragen hebt ofzo laat gerust een berichtje achter zal je graag verder helpen 
mvg
steven10

Robin en Nickey

Ik was al wel tegen gekomen dat het soms gebeurt dat ze op jongere leeftijd eitjes kunnen leggen maar ik hoop dat toch niet. Wil me (als ik ze al laat broeden) toch aan de leeftijd van minimaal 1 jaar voor het popje houden. Ze hebben ook geen broed gelegenheid dus ik ga maar hopen dat de eitjes wegblijven. Maar me kleintjes worden in ieder geval wel groot en voelen zich op hun gemak want toen ze bezig waren zaten we er met 3 man op te kijken  :-X

lovesbudgies

Beste Steven,

een jonge pop mag niet onder het jaar eitjes leggen omdat de kans op legnood (en daarbij dus erg veel lijden en mogelijk de dood)
heel erg groot is. Ze kúnnen het wel, maar je neemt een enorm risico.
Een ervaren kweker zou dit moeten weten en een ervaren kweker en liefhebber van grasparkieten zou dit risico nooit nemen.

Je geeft een advies dat mogelijk schadelijk en zelfs dodelijk kan zijn voor het popje, ik raad iedereen dan ook aan nooit te
kweken met een pop onder de 1 jaar.
De boeken schrijven dit niet voor niets!

steven10

beste lovebudgies
ik kweek al een hele tijd met grasparkieten en heb er nog geen enkel probleem meegehad
ik kweek in kolonie dus die doen toch hun zin en meestal zijn ze er wel klaar voor hoor
heb poppen zitten van 1 jaar die er nog geen zin in hebben en andere beginnen er zeer vroeg mee da is de natuur he

mvg steven

lovesbudgies

Daarom horen poppen van onder de 1 jaar ook apart te zitten van de broedgelegenheid zodat ze geen
drang krijgen om te gaan leggen.

Deze situatie is absoluut niet te vergelijken met 'in de natuur', en het is ook niet de natuur van grasparkieten
om onder de 1 jaar te gaan broeden.
Dit komt omdat grasparkieten broeden na het regenseizoen, het regenseizoen loopt van november tot april
en zorgt ervoor dat er voldoende jong groen aanwezig is om te eten voor de kleintjes. De ouders hebben dan
1 of 2 legsels na elkaar en tegen de tijd dat alle parkieten volwassen zijn, zijn de juiste broedgelegenheden
alweer verdwenen en kunnen de parkieten niet meer broeden tot na het regenseizoen van het volgende jaar.
Zo wordt door de natuur dus voorkomen dat poppen jonger dan ongeveer een jaar gaan broeden. Het kan simpelweg niet.

Grasparkieten in een volière hebben vrijwel altijd de juiste broedomstandigheden daarom moet je als eigenaar,
net zoals de natuur doet, de poppen geen broedgelegenheid geven totdat ze een jaar zijn, ze horen dus apart
gehouden te worden van eventuele blokken.