mannetje is niet trouw

Gestart door stteven10, augustus 31, 2010, 17:25:57

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

stteven10

ik ben een nog niet zo ervaren grasparkieten kweker, en sta voor een raadsel. ik heb een man die gekoppeld was met 1 van mijn poppen maar ondertussen heb ik al 3 nesten bij verscheidene poppen van deze ene man. het eerste vrouwtje dat hij had heeft 4nesten eitjes gehad waarvan ze er maar 1 tot een goed einde bracht. de andere nestjes vernielde ze zelf.
zij is nu bij een ander mannetje dus daar maak ik me geen zorgen over, maar hij heeft nu nog 2 nesten bij verschillende popjes.
wat als die poppen nu ook hun kweek vernielen? is het beter dat ik hem wegdoe nadat de kweek voorbij is of is het volkomen mogelijk dat hij dit alles tot een goed einde blijft brengen?
dit is iets wat ik totaal niet weet, dus als er mensen zijn die mij wat meer kunnen vertellen of dit zelf al hebben meegemaakt, laat me dan maar gerust iets weten.
mvg steven.

storekeeper07

Ja er zijn Popjes die de boel vernielen,die moet je ook niet meer gebruiken voor de Kweek.
mannetjes die trouw zijn dat zijn er niet veel,hij moet de Popjes ook voeren tijdens het broeden.
heeft hij een zware taak aan.
dus zou je eigelijk niet te veel met hem moeten koppelen.
anders raakt hij zelf gefrustreerd en weet hij dadelijk niet meer wie hij moet voeren. :(

lovesbudgies

Ik ben het met storekeeper eens, er zijn popjes die hun eitjes vernielen. Als zij hun eitjes gelegd hebben kun je deze
omruilen voor nepeitjes, dan stoppen ze er meestal al snel mee.

De man heeft niets te maken met het feit dat de pop de eitjes kapot maakt. Waak er wel voor dat popjes niet meer dan
2 nestjes achter elkaar hebben, een pop die moe is zal slecht broeden en het nest mogelijk niet tot een goed einde brengen.
Het popje moet ook gewoon een parkietje kunnen zijn en niet alleen een 'broedkip', dus hou het bij 2 nesten per jaar.

Het is zeer ongewenst dat een mannetje meerdere broedende popjes tegelijk heeft, hij kan natuurlijk niet alle nestjes
bij houden dus de kans dat dit fout gaat is groot. Je kunt deze man in de toekomst uitsluiten van de kweek, of hem
met een popje in een aparte broedkooi zetten zodat hij niet 'vreemd kan gaan'.

Mars

Het komt bij grasjes vrij vaak voor dat de mannen niet trouw zijn. Probeer niet alleen aan te houden dat de popjes niet meer dan twee nestjes hebben in een jaar, maar ook de man moet er niet meer dan drie hebben: het kost hem ook veel energie om steeds alles en iedereen te moeten voeden. Zoals al eerder beschreven: 2 nesten tegelijk is ook niet echt de bedoeling.

Is verder je man-vrouw verhouding wel gelijkwaardig? Dus even veel (of meer) mannen dan vrouwen?

Dus zoals al geadviseerd is: zet hem evt. apart in het broedseizoen als hij zichzelf niet kan beheersen.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..