Help! wie kan mij tips geven om sky en zijn baas te helpen

Gestart door Helicia, september 02, 2010, 14:57:47

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Helicia

Hallo lieve mensen,
Ik ben op zoek naar hulp voor Sky en zijn baasje.
het is nog al een verhaal maar hoop dat iemand ons goed kan adviseren:

Mijn is Helicia en ik werk op een woongroep voor jongeren met een beperking.
Een jongen die bij ons woont heeft een maand of 4 geleden plotseling 2 grasparkieten gekregen van vrienden. Deze hebben de parkietjes via Marktplaats bij een oude dame weggehaald en ze zonder enige achtergrond info aan de jongen cadeau gedaan.
De kooi was erg smoezelig en ook de parkieten zagen er wat mat uit. Een groene met de naam Kiwi en een blauwe (mannetje) met de naam Sky. Zelf had ik met mijn leken verstand het idee dat de parkietjes niet jong meer zijn. Kiwi had verharde stukjes aan het begin van zijn snaveltje (later werd er gezegd door de dierenarts dat het tumoren zijn), Sky is een beetje magertjes.
We hebben vers voer, gierst en een nieuwe kooi met badje (waar ze niet in gaan) gekocht voor de nieuwe kameraden. We hebben geen idee in hoeverre ze tam zijn, ik heb aan de reactie te zien bij het verschonen van de kooi, het idee van niet. Wel zijn ze een keer per ongeluk uit de kooi ontsnapt. Ze waren zodra ze de kans hadden  hem gesmeerd wat tot de nodige paniek leidde.
Gelukkig zijn Kiwi en Sky weer in de kooi beland na wat gerommel met vuilniszakken om zsm het raam te blinderen. Het was een zweterig avontuurtje. Ze zijn er daarna niet meer uit geweest.

En toen;

moesten ze naar de dierenarts voor het laten knippen van de nageltjes want die waren erg lang. De dierenarts vond Sky erg mager en adviseerde een ander soort voer. Het lijkt op biks, rond en erg duur.
Dus de jongen schaft het voer aan en de vogels eten het niet.
Iemand heeft gezegd: gewoon laten staan ze eten wel als ze honger hebben.
Dit is niet gebeurd...... en nu is Kiwi dood  :( ...Heel erg jammer.
Sky is weer terug op zijn oude voer maar nu heel erg alleen.

de vraag is nu moeten we een nieuwe vriend voor Sky kopen, doen we de vogel hier een plezier mee?
en waar moeten we op letten? hoe wennen ze aan elkaar? Of moet Sky alleen blijven en dat de jongen kijkt of hij hem nu wel af en toe rond kan laten vliegen?? En moet een parkiet eigenlijk ook rond kunnen vliegen of is het voldoende om zijn kooitje te blijven?

Vele vragen maar wie kan ons helpen? De dierenarts verwijst naar vogelkenners want die weet het niet en volgens mij zit ik hier op t goed adres. ;D

lieve groetjes namens Sky en zijn baasje.
Helicia






Parkieten-Freak

Hallo Helicia,
Welkom op het forum, je bent hier aan het goede adres voor informatie over grasparkieten.

Het is heel erg jammer dat Kiwi gestorven is. De dierenarts heeft jullie waarschijnlijk pellets aangeraden.
De meeste parkietenliefhebbers weten dat verandering van voer bij vogels op grote weerstand stuit.
Als parkieten jarenlang zaad gegeten hebben, moet je een omzetschema gebruiken van zaad naar pellets. Het komt hier op neer: de hoeveelheid pellets wordt langzaam opgevoerd, de hoeveelheid zaad langzaam afgebouwd.
Magere en zieke vogels overzetten is sowieso onverstandig. In één keer overzetten kan inderdaad tot de dood leiden. Degene die tegen jullie gezegd heeft dat de vogels "wel eten als ze honger krijgen", weet echt totaal niets van vogels af.

Pelletvoeding is op zich een goede, complete parkietenvoeding. Harrisons is duur. Nutribird pelletvoeding is ook goede voeding en betaalbaar.
Je kunt de vogels ook een goed zaadmengsel geven zoals XtraVital voor grasparkieten of Versele laga premium voer.
Wel moet je bij deze zaadmengsels nog wat aanvullende voeding geven zoals een stukje groente/fruit, een heel klein stukje kaas ( 1 x per week) en af en toe een klein stukje droog brood. Ook een paar druppeltjes biogardejoghurt vinden veel parkieten lekker.

Ik zou Sky zeker een nieuw vriendje geven, wel zo gezellig voor Sky. Ook voor het baasje van Sky én de begeleiders is het leuk om er een gevleugelde vriend bij te krijgen!  :)
Veel succes!



lovesbudgies

Wat nalatig van de dierenarts dat hij geen advies heeft gegeven over het overzetten op pellets, erg slordig, een dierenarts hoort te weten
dat je een grasparkiet niet zo even ander voer kunt geven.
Ik ben het met Parkieten-Freak eens dat je Sky best XtraVital kunt geven, dit is een heel goed zadenmengsel waar Sky het prima op zal doen.

Sky heeft waarschijnlijk nooit alleen in een kooitje gezeten, dus om eenzaamheid tegen te gaan heeft hij inderdaad gezelschap nodig, je zult
hem er zeker een plezier mee doen. Het blijft natuurlijk afwachten in hoeverre de twee vogeltjes het met elkaar kunnen vinden, maar aangezien
grasparkietjes groepsdieren zijn vinden ze een vriendje meestal erg leuk.

Ik zou zelf voor een wat ouder parkietje gaan omdat hij zelf ook de jongste niet meer is, als Sky een mannetje is, ga dan voor een pop (vrouwtje)
of een man, is Sky een pop neem er dan een man bij. Parkieten leggen geen eitjes zolang er geen nestgelegenheid geboden wordt dus daar
hoef je niet bang voor te zijn.
Het nieuwe parkietje kun je het beste in een andere kooi zetten, dan laat je een paar keer de een los terwijl de ander in de kooi zit en andersom,
gaat dat goed dan kunnen ze tegelijk los. De kooi waar ze beide in moeten richt je dan helemaal anders in (zodat het voor beide 'nieuw' is) en
de oude kooi haal je gewoon weg, wat trosgierst op hangen en dan gaat het meestal prima.

Grasparkieten moeten elke dag een paar uur uit de kooi kunnen en rond kunnen vliegen, de kamer moet dus 'parkieten-proof' zijn, dit betekend
dat je voor de eerste vluchten de gordijnen dicht moet doen, daarna kunnen ze langzaam weer open (voor de zekerheid zijn er ook stickers
voor op de ramen te koop die je 'opplakt' met water, laat dus niets achter op het raam en haal je er zo weer af) en de kamer moet altijd vrij
zijn van giftige planten en andere gevaarlijke en giftige dingen. Zie: http://parkietenfreak.nl/a-tam.php

Op de site van Parkieten-Freak! is nog veel meer informatie te vinden, veel succes!

Helicia

Hartstikke bedankt voor deze nuttige reacties. ;D
Ook ik ben niet te spreken over het handelen van de dierenarts. Hij had blijkbaar beter moeten weten. >:(
Voor de komende periode had ik het zo bedacht;
Sky maakt zijn oude zadenmix op. ik zal het mengen met de pellets zodat hij er aan kan wennen en wordt bij gevoerd met dagelijks een extra fruit, groente e.d zoals ik heb gevonden op jullie site.
Daarna overstappen op extra Vital ook gemengt met pellets.
Sky gaat elke dag uit zijn kooi zodat hij beweging krijgt. Ik ga er vanuit dat hij uit zichzelf weer de kooi in zal gaan en wat gierst voor hem ophangen.

Ook heb ik gereageerd op de advertentie (prikbord) van Fjell. Het popje van 4 jr. dat opzoek is naar een nieuw huis. Misschien kan dit het nieuwe vriendje voor Sky worden wat ik vind het nu best sneu voor hem. Je merkt wel dat hij zijn maatje mist.

even off topic;
Zelf ben ik ook enorm gecharmeerd van de grasparkiet. ik kom regelmatig op bezoek bij iemand met een grasparkiet (Zippo) waar ik heel erg dol op ben, en hij op mij  :-* het is echt liefde!
Als hij mijn stem hoort door de intercom wacht hij me op in de gang. Daarna land hij op mijn hoofd of schouder waarna wij een heel goed gesprek voeren en hij met zijn snaveltje een Bokspartijtje doet met mijn neus! zucht!!  :-X

Ongelooflijk wat een liefde en gezelligheid deze kleine groene vriend van ruim 9 jaar met zich meebrengt. Het hele huishouden draait om hem heen. Fantastisch! ik zou zelf ook graag een grasparkiet willen maar ik heb een kat en ik denk niet dat dit samen gaat. Helaas.

lovesbudgies

Leuk zijn ze he. :-*

Even nog wat tips, als je zijn zadenmengsel mengt met de pellets, geef dan wel zoveel zaadjes als hij op een dag nodig heeft,
(dit verschilt per parkiet maar is ongeveer 7,5 a 10 gram) als je nu half om half gaat geven dan heb je kans dat hij alleen de zaadjes
opeet en zo te weinig binnenkrijgt en alsnog af gaat vallen. Geef de pellets er dus echt bij, als snackje.
Wat je kunt proberen is een make-up spiegeltje in de kooi ophangen, zo eentje die je open klapt en waarbij er aan 2 kanten een spiegeltje
zit. Één spiegel gaat dan verticaal tegen de tralies, en de tweede horizontaal op een stokje, op het horizontale spiegeltje leg je de pellets.
Als hij dat eenmaal eet kun je ook 's ochtends en 's avonds zaadjes gaan geven (5 gram per keer) en tussendoor de hele dag pellets
op het spiegeltje. Kijk eerst maar eens hoe dat gaat, haha.

Mocht het nu echt niet lukken dan is Xtravital ook prima en dan kun je eventueel de zak Harrison's via het forum verkopen, er zijn hier
genoeg leden die het geven.