Binnenkooitje

Gestart door Erwin1992, augustus 26, 2010, 16:52:12

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Erwin1992

Heey iedereen,

Zoals ik al vertelde in een andere topic, heb ik 2 grasparkieten buiten zitten in voliere.
Ze zitten droog, en tocht vrij (ze staan tegen een muur en achterkant en zijkant is dicht)

Alleen is het aan te raden om er ook z'n binnenkooitje in te hangen? En hoe groot moet die dan zijn?
En kunnen ze daar met zijn 2e in of gaan ze daar apart in?

Hierbij een foto van de grasparkieten

 

Overigens heb ik die grasparkieten gekocht bij iemand die ze ook buiten had zitten het hele jaar dus ze zijn dat wel gewent. In de winter was ik van plan om de kooi voor een deel dicht te maken met plastic zodat ze geen last hebben van de vorst ;)

EvelienM

binnenkooitje weet ik niet, maar de kooi ziet er wel redelijk leeg uit, kun je niet wat meer zitstokken er in maken en wat speeltjes? en buiten het zaad en water ook mineraalblokje/calciumzitstok etc?

Erwin1992

Ik heb vandaag toevallig van die blokjes gehaald :)

Zal straks nog even kijken voor wat speeltjes, wat voor speeltjes raden jullie aan? Moet ik nog ergens op letten?
Heb ik ondertussen ook de juiste binnenkooitjes gekocht ;)

lovesbudgies

Kun je nachthokjes apart kopen dan? Heb je niet per ongeluk een broedblok gekocht?

Erwin1992

Sorry ja ik bedoelde een broedkooitje.

Die hang ik er dadelijk pas in als het wat kouder word, ben bang dat ze anders nu nog gaan kweken en dat zullen de jongen niet overleven.

lovesbudgies

Een broedblok is niet bedoeld om in te overnachten, het is veel te klein, te koud, en er zit geen stokje in.
Parkieten worden door een blok gestimuleerd om eitjes te gaan leggen, dit zullen ze dus ook zeker gaan doen
en dan heb je en probleem, want de jongen overleven dit inderdaad niet.

Een broedblok op hangen is dus geen goed idee, maak liever aan de buitenkant van de kooi een nachthok, zo'n
4 a 6x de grootte van een broedblok, hang er stokjes in en maak het nachthok water en winddicht. Maak een opening
naar de volière ter grootte van een kooideurtje, eventueel kun je dit nog dicht doen 's nachts.
Hang het hok aan de kant van de volière waar de wind vandaan komt.

Erwin1992

In z'n broedkooi kan ik dus geen stokje hangen? Moet wel zeggen dat zo'n broedkooi erg groot is ;)

lovesbudgies

Citaat van: Erwin1992 op augustus 27, 2010, 16:11:29
In z'n broedkooi kan ik dus geen stokje hangen?

Nee.

De meeste blokken zijn groot genoeg om in te broeden, maar echt te klein om samen in te slapen.

Erwin1992

Niet dat ik je niet geloof maar het is wel groot hok ;)

ik geloof 15x10x10 (bxdxh)

Moeten ze een binnenhokje hebben?

lovesbudgies

#9
Centimeter?? Dat is zelfs als broedblok veel te klein voor parkieten, dat is een broedblok voor puntsnaveltjes!
Ter illustratie, mijn broedblok is 30x25x25.

En nog te klein om in te slapen en warm te blijven aangezien de opening veel groter moet.
Ja een nachthok is noodzakelijk.

Ik zou hem bijna de de helft van de lengte van je volière maken en ruim 3/4 van de breedte.
Dit zijn nachthokken bij volières:
En de laatste foto geeft aan hoe groot het nachthok ongeveer moet zijn, en dan geplaatst aan de buitenkant van de volière.

[verwijderd door de beheerder]

Erwin1992

Bedankt voor het antwoord, Ik ga even kijken hoe ik het beste z'n nachthok kan gaan bouwen ;)