eitjes verwijderen

Gestart door Bing Crosby, augustus 23, 2010, 22:42:31

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bing Crosby

Beste allemaal,

sinds afgelopen donderdag is mijn vrouwtje begonnen met eieren leggen. Nu zijn er al drie, hoewel er een nestkastje was, was het toch een beetje onverwachts. Nu heb ik enkele baasjes voor de evt. jongen. Maar niet genoeg, daarom wil ik ook niet meer eitjes uitlaten komen dan er baasjes zijn. Kan ik, wanneer er genoeg bevruchte eieren zijn, de rest van het legsel wegnemen? Zonder al teveel problemen?

Het is nog maar even afwachten of het goed gaat komen, toen ik vanavond het nest controleerde is ze er niet meer op geweest. En vannacht heeft ze ook niet gebroed. Maar de eieren waren wel warm vanavond. even afwachten dus.

Alvast bedankt voor de info.


groeten

lovesbudgies

Citaat van: Bing Crosby op augustus 23, 2010, 22:42:31
Nu zijn er al drie, hoewel er een nestkastje was, was het toch een beetje onverwachts.

Dit begrijp ik niet. Parkieten leggen zonder nestgelegenheid geen eitjes, als je ze nestgelegenheid geeft gaan ze dus wél eitjes leggen,
als je dus een nestkast ophangt is het logisch dat er eitjes komen, dit kan nooit onverwacht zijn.

Citaat van: Bing Crosby op augustus 23, 2010, 22:42:31
Kan ik, wanneer er genoeg bevruchte eieren zijn, de rest van het legsel wegnemen? Zonder al teveel problemen?

Nee. Een pop legt zoveel eitjes totdat het er voor haar gevoel genoeg zijn. Haal je er dus 3 weg dan kan ze er weer 3 bij leggen
en die 3 extra eitjes kosten veel energie. Laat haar de eitjes leggen en ze uitbroeden, misschien zijn ze lang niet allemaal bevrucht
en is je probleem vanzelf opgelost. Parkietjes zijn erg populair dus waarschijnlijk raak je ze makkelijk via parkietenfora's kwijt.

Eigenlijk is het 'het baasje' zijn schuld dat er eitjes zijn, met een nestkastje krijg je nu eenmaal meestal eitjes. Nu moet je er dus ook
goed voor zorgen en je verantwoordelijkheid nemen en haar haar gang laten gaan.

Dit klinkt allemaal veel onaardiger dan ik het bedoel, maar laat haar maar haar gang gaan, je raakt de parkietjes wel kwijt, er zijn
hier genoeg leden die je best willen helpen. Zit ze trouwens binnen? Want buiten wordt het nu wel wat te koud voor een nestje.