Nieuwe parkieten bij bestaande parkiet.

Gestart door timo18, augustus 22, 2010, 20:35:51

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

timo18

Hallo allemaal,

Ik heb sinds 6 jaar mijn huidige grasparkieten. Een blauw-wit mannetje en een geel-groen vrouwtje. Toen ik zaterdag mogen opstand zaten ze gezellig samen te eten. Toen ik echter het 's middags naar mijn kamer kwam zag ik dat een stok vol met bloed zat. Ik ben toen meteen gaan kijken waar het vandaan kwam. Ik zag dat het vrouwtje een nageltje aan het bloeden had en het pootje niet meer gebruikte, ze was ook enorm aan het hijgen. Ik heb haar toen uit de kooi gepakt om te kijken of het nog bloede. Het was al dicht dus ik vermoedde dat ze wel weer er bovenop kwam, zij heeft namelijk al eens als klein parkietje een bloedend nageltje gehad. Toen ik haar terug zetten was ze echter niet meer helemaal bij en verloor steeds het evenwicht. ik heb haar toen op de boven van de kooi gezet om inwendig letsel te voorkomen. Toen ze echter nog meer aan het verslechteren was en de man opeens mijn begon aan te vallen begreep ik dat ik niets meer kon doen. Ik heb toen de 2 vogels met rust gelaten en ben ernaast gaan zitten. Ik merkte aan het mannetje dat het niet goed was en heb opgelet dat het mannetje het vrouwtje niets aandeed. Het vrouwtje is toen ook helaas met 6 jaar en 2 maanden overleden. Ik heb de het vrouwtje toen eruit gehaald.

Nu merk ik echter aan het mannetje dat hij toch een maatje mist als ik niet op mijn kamer ben. Ik wil daarom 2 andere jongere parkieten erbij pakken. Een mannetje en een vrouwetje van ong. 1 jaar. Nu weet ik dat het mannetje redelijk sociaal is. Ik ben alleen bang dat misschien de mannetje ruzie gaan maken.

Dus mijn vraag is:
Kunnen 2 jonge vogeltjes bij een oudere vogel van 6 jaar en 3 maanden erbij? Of moet ik dan goed opletten? ik heb namelijk geen 2e kooi.

mvg.
Timo

hillie

Ja je kan er wel een nieuwe parkiet bij inzetten.
Ik zou dan bij voorbaat de kooi op nieuw inrichten zo dat ze allebei denken dat ze een nieuwe kooi hebben.
Anders gaat je eerste mannetje het als ze eigen territorium zien.

Maar ik zou er geen 2 nieuwe bij in doen want dan heb ongelijk getal.
En dan kunnen de mannetjes om het vrouwtje gaan vechten.