Eetbakje

Gestart door Eefje, september 20, 2005, 13:45:02

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Eefje

Hallo,

Ik heb sinds 1 maand een parkietje, een mannetje.
Nu heeft hij de (slechte) gewoonte om in zijn eetbakje (ferplast met klepje)  te kruipen en alle zaadjes er uit te "schoppen"
Ik had hier ergens al gelezen dat de beste methode is om de bakjes weg te halen en bakjes op de bodem van de kooi te zetten.
Maar het probleem is dat ik de openingen waar nu de eetbakjes zitten, niet kan afsluiten... dus als die bakjes wegzijn, heb ik 2 openingen waar Chico zo doorheen kan.
Heeft iemand hier een oplossing voor? Of is er geen manier om hem dat gedrag af te leren? Anders moet ik mss maar een nieuwe kooi kopen...
Groetjes

Sonja

Hoi Eefje,

Welkom op het forum! :)

Het is inderdaad het beste om de bakjes er maar snel uit te halen, voor er ongelukken met je parkietje gebeuren.

http://www.parkietenfreak.nl/a-verzorging.php

Als het goed is, zijn er in de dierenwinkel een soort klepjes verkrijgbaar, waarmee je de opening kunt afsluiten.
Maar zoniet, dan kun je misschien zelf een stukje plexi-glas, oid ervoor maken? Vaak is het overigens zo, dat het klepje van het voer- of drinkbakje automatisch voor de opening valt, zodra je het bakje eruit neemt. Is dit bij jou niet het geval?
Dan zou ik het doen op bovenstaande manier.

Succes. ;)

Groetjes,  Sonja.

Eefje

ja, die klepjes vallen naar beneden, maar die blijven niet vastzitten, dus met heel weinig moeite kan chico ze omhoog duwen en ontsnappen, en aangezien hij nog niet volledig handtam is lijkt het me niet verstandig om hem al de kans te geven rond te vliegen...

Carla

Als die klejes toevallen plak dan gewoon langs de buitenkant het gehele klepje dicht. Zo mag je parkietje ertegen duwen. En kan hij geen schot in de zaak krijgen.

Eefje

mja, de klepjes dichtplakken had ik ook eerste gedacht... maar ze gaan niet volledig dicht, das het probleem. Is een kooi die we gekregen hebben van mijn vriend zijn broer en die heeft er blijkbaar al aan zitten prutsen  :)
Zal maar eens kijken in de winkel naar die afsluitklepjes...
Kheb nog een ander vraagje, Chico wil precies niet uit zijn drinkbakje drinken, hij drinkt altijd uit zijn badje.. Ik ververs het water minstens 2 keer per dag, maar is er een manier om hem uit zijn drinkbakje te laten drinken? het is zo'n cilindervormig buisje.. kan het zijn dat hij er niet in kan of durft met zijn snavel?
alvast bedankt

thexfile

Citeermja, de klepjes dichtplakken had ik ook eerste gedacht... maar ze gaan niet volledig dicht, das het probleem. Is een kooi die we gekregen hebben van mijn vriend zijn broer en die heeft er blijkbaar al aan zitten prutsen  :)
Zal maar eens kijken in de winkel naar die afsluitklepjes...
Kheb nog een ander vraagje, Chico wil precies niet uit zijn drinkbakje drinken, hij drinkt altijd uit zijn badje.. Ik ververs het water minstens 2 keer per dag, maar is er een manier om hem uit zijn drinkbakje te laten drinken? het is zo'n cilindervormig buisje.. kan het zijn dat hij er niet in kan of durft met zijn snavel?
alvast bedankt
[snapback]13902[/snapback]

ik zou zeggen gewoon even wat plexie paken en wat stefige duktape en dichtplakken die handel.... of gewoon de gaten in de bakjes dichten met duktape en zo , maar zorg er wel voor dat hij er niet aan kan....

je kan ook een plexie plaatje maken met 2 vleugelmoertjes en die door de gaten in fde kooi doen , 2 ringen er tussen ( 1 aan bijde zijden van de tralies ) en dan aandraaien....

mijn parkieten deden dit ook in het begin en wilde er door onfdsnappen...
als hij het probeert kan je ook je vinger op het klepje houden dan kan ie zo veel drukke als ie wild en hopenlijk leert ie het dan af , wel dat deden de mijne altans... :-S

aha ja daar heb je wat .... je hebt 2 van die dingen...
je hebt de cilinder vormige buisjes , met daaraan zo een wit plat ding wat je door de kooi steekt...

je hebt ook van diezelvde dingen maar dan 4 kant en met zo een tuitje wat je door de tralies steekt , en gelijk het bakje vasthoud....

meestel krijg je die ook bij je kooi zijn van festplats als goed is of zo.....
nou geen van alle drinkt dus uit zo een ding , maar uit de 1e dus wel....!!

schijnt minder diep te zijn en vinden de mijne altans lekkerder...
je hebt er ook voertrechters van en die vinden ook veel aftrek....

al zouden dfie dingen dus van zelf naar beneden moeten lopen en zo , maar vergeet het maar.... moet ze altijd met een stokje doorduwen omdat de overblijfselen van het voer er altijd blijven inliggen....

persoonlijk zou ik die kopen en als je ze een tijd laat hagen zal je zien dat ze er zelf naar toe gaan...

se kosten trouwens maar 1 a 2 euro... zijn na mijn weten de goedkoopste bakjes , ze zijn allen lastig te vinden... wel bij mij in de buurd wel te verstaan....

de laaste heb ik bij "discus"gekocht want daar zag ik ze liggen waren trouwens wel in de aanbieding ,dus kan zijn dat ze die daar ook nie meer hebben...

hoop dat het allemaal lukt en je het begrijpt en zo...

groetjes felix

Eefje

wow bedankt voor je uitleg hoor!!!
het is inderdaad zo'n cilinder met tuitje dat door de kooi hangt..
ik ga gelijk maar een ander kopen .

en je hoeft je geen zorgen te maken, ik heb het zeker begrepen  ;)
bedankt hoor!!!