Wat is de perfecte voeding per dag?

Gestart door wobje1, augustus 19, 2010, 17:00:37

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

wobje1

hee, ik vroeg me af wat ik het beste kon geven aan mijn schatjes, want ik geef vanalles maar ik heb het idee dat het makkelijker kan. Ik geef nu:

xtravital, trosgierst, fruit, groente (fruit en groente eten ze niet zo goed) en grit, dat was het geloof ik.

groetjes

Joyce

Bij elk zaadvoer moet je dagelijks iets van groente of fruit geven. Trosgierst zou ik niet iedere dag geven, hooguit 1 keer per week een stukje van 5 cm. Ze vinden het wel heel erg lekker, maar ze worden er ook enorm dik van  :-X

lovesbudgies

#2
De perfecte voeding qua vitaminen, mineralen en voedingsstoffen in de juiste samenstelling is:

-Pellets, onbeperkt. Liefst een soort speciaal voor grasparkieten zoals Harrison's High potency superfine. Ik heb het liefst een biologische pellet, maar dat is aan jou.
-Elke dag 2 soorten groenten, fruit of kruiden. Naast pellets kun je het beste groene bladgroenten geven zoals wilde spinazie bladeren, andijvie, spruiten etc.
Hier zit pro-vitamine A in en K1, K1 helpt bijvoorbeeld de megabacterie te voorkomen.
-Kiemvoer is ook heel gezond, is naast een zadenmengsel bijna verplicht, naast pellets mag het.
-Onbeperkt oestergrit. Geen gemengd grit.
-Elke 2 weken 5 scherpe maagkiezels door het voer.
-2x per week 2,5 gram (half schepje XtraVital) zaadjes geven zonder eivoer. Premium Prestige is prima.
-Hang 2 mineralenblokjes in de kooi, 1 mineralenblok en 1 Iodineblok.

Daarnaast is het goed voor vogels die minder dan 2 uur direct zonlicht krijgen (zonder glas ervoor) om een druppeltje Sunshine Factor door het voer
te krijgen. Elke dag een druppel biogarde is ook goed voor de gezondheid.
Verder moet je het water aanzuren tot een PH van 5,5 (ipv 7) door appelazijn toe te voegen.

Naast een zadenmengsel hebben parkieten groenten en fruit echt nodig, eten ze dat niet dan is een pellet aan te raden, zo weet je zeker
dat ze de juiste hoeveelheid vitaminen binnenkrijgen ook al willen ze geen groenten of fruit. In een pellet zit eigenlijk alles wat je parkiet
qua voeding nodig heeft.

Marje45

Mijn parkietjes hebben minder dan twee uur zon per dag. Als we ze namelijk bij het raam neerzetten staan ze direct op de tocht, dus vandaar de keuze voor een plekje verder van het raam. Nu lees ik dat een druppeltje sunshine factor door het voer goed zou zijn.
Wat is dat en waar is dat precies goed voor? En waar zou ik dat dan kunnen kopen?

lovesbudgies

Parkietjes in een kooitje in de volle zon zetten is ook helemaal niet goed, en ze zouden nooit direct bij het raam gezet mogen worden dus jou
keuze is heel goed Marje.
Wat ermee bedoeld wordt is dat in Australiƫ parkieten veel zonlicht krijgen en daarbij kunnen ze zelf kiezen of ze in de volle zon willen zitten
of niet, deze mogelijkheid en keuze hebben ze in Nederland niet waardoor ze toch wat vitamines en stoffen missen.
Deze vult Sunshine Factor aan, ik heb hier ergens een folder liggen waar alle ingrediƫnten in staan, zodra ik die bij de hand heb zal ik even
schrijven wat er allemaal inzit.

Het is van het merk AviX en te koop bij de dierenarts voor 10 euro per 30 ml. maar met 1 druppel per dag doe je daar erg lang mee.

Marje45

Ik heb het al even gegoogled en heb al wat informatie gevonden.
We willen het wel gaan gebruiken, we maakten ons namelijk wel een beetje zorgen over het zon-tekort. Dus dit zal een goede aanvulling zijn. Bedankt voor de informatie! ;D