Vraagjes

Gestart door Pukkie, augustus 19, 2010, 16:00:04

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pukkie

Hoikes
Ik ben nieuw hier en heb reeds 1 kanarievogel thuis in een kleine voliére, tweetee genaamd en hij is al enkele jaren (waarschijnlijk al meer dan 10jr) oud.
Nu gaan we straks verhuizen en wil ik een binnenhuisvoliére plaatsen met enkele grasparkieten.
Ik heb reeds een informatief boekje gelezen en weet dus al het een en ander maar toch heb ik nog enkele vraagjes.

1. Er staat vermeld om zo jong mogelijke parkieten aan te schaffen, rond 7 weken oud, en dat je deze herkent aan de meerdere streepjes op het hoofdje to aan de neus? Maar hoe zie je dit dan? Want ik merk wel dat alle parkieten bijna zo'n streepjes hebben...
2. Als ze nog zo jong zijn hoe merk je dan het verschil tussen een mannetje en een popje daar allebei de bekjes dan bruinachtig zijn?
3. Hoeveel neem je er best? Ik weet minimum 2, maar is zo'n volière dan groot genoeg? En zo ja, kun je er dan niet beter 3 of 4 houden?
4. Wat als je niet wilt kweken? Neem je dan best allemaal mannetjes of vrouwtjes, of hang je dan gewoon geen broedhokjes?

Thx

lovesbudgies

Hoi Pukkie,

wat leuk dat je grasparkietjes wilt nemen, ik zal proberen je vragen zo goed mogelijk te beantwoorden, als eerste wil ik zeggen dat
Tweetee het kanarietje niet samen bij de grasparkieten in 1 volière kan, grasparkieten zijn namelijk best fel en de kans is groot dat ze de kanarie verwonden.

1. Tot de parkietjes 12 weken zijn hebben ze streepjes lopen vanaf de hals tot aan de neusdop, daarna wordt het voorhoofd wit of geel zonder streepjes.
Hier kun je het goed zien, dit is Croky het grasparkietje van Parkieten-Freak, boven is hij nog jong, hij heeft streepjes op zijn koppie, zwarte ogen zonder irisring en een zwart snaveltje. (dit hebben niet alle jonge parkieten) Onder Croky als hij al wat ouder is, zie je dat hij nu een wit voorhoofd heeft zonder streepjes? Ook heeft hij nu witte ringen om zijn pupillen.




2. Klopt helemaal, bij hele jonge parkieten is het soms niet of lastig te zien van welk geslacht ze zijn. Als het te zien is dan hebben jonge mannetjes een roze neusdop en jonge popjes een lichtblauwe met witte ringen om de neusgaatjes. Daarnaast zijn jonge popjes over het algemeen feller dan jonge mannetjes.

3. Neem altijd een even aantal parkieten, dus 2 of 4 etc. Parkieten vormen koppeltjes van 2 en zo valt er niemand buiten de boot. Hoeveel parkieten er in een volière kunnen ligt aan de grote van de volière, dat kan ik zo niet zeggen.

4. Dan hang je geen nestkastjes op, op een uitzondering na komen er dan geen eitjes. Je kunt dus gewoon zoeken naar koppeltjes.