Bijten

Gestart door cindy, september 20, 2005, 10:57:55

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

cindy

ik heb een koppeltje parkieten en het probleem is dat het vrouwtje alles stuk bijt in haar kooi, zoals de stokjes, en de kooi zelf. Wie weet wat het probleem zou kunnen zijn en wat ik eraan kan doen.  Ik heb allerlei speelgoed in hun kooi gehangen maar daar komt ze niet aan. :(
Groetjes

Sonja

#1
Hoi Cindy,

Popjes zijn wat knaaglustiger dan mannetjes.
Om te voorkomen dat ze de kooi verder kapot bijt, kun je haar zoveel mogelijk alternatieven aanbieden, waar ze wel naar hartelust op mag knabbelen.
Bijvoorbeeld lege eierdoosjes, lege toiletrolletjes (wel even openknippen van tevoren, voor het geval ze erin wil kruipen), een blanco papier, of een stuk sisaltouw. Je zult even moeten uitproberen wat ze het leukste vindt. Ze zal er ook even aan moeten wennen, dus denk niet te snel "het werkt niet".
Je zou de gewone stokken in de kooi kunnen vervangen door bv. wilgentakken, of takken van fruitbomen. (wel goed afborstelen met heet water, voor je ze aan je parkiet geeft)

Hier kun je ook nog wat meer lezen:

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?sho...=1686&hl=knagen

en hier:

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?sho...=knaagmateriaal

Veel succes. ;)

Groetjes, Sonja.

Chantalleke

Hoi Cindy,

Wat ik heb gedaan voor ons knagertje Billy is twee wilgentakjes aan elkaar gebonden met heeeeel veel henneptouw. Daar kan ze uren zoet mee zijn, want ze moet en zal dat touw perse los krijgen  :D En als het touw naar mijn zin te ver versleten is, dan bind ik er gewoon weer nieuwe omheen  :P

Net wat Sonja zegt, gewoon even zoeken wat ze leuk vindt.
Succes  ;)

Chantal

Sandra en Dikkie

Hoi,

Ik heb een mannetje en die wordt 's avonds helemaal venijnig. Hij heeft een houten spiegel met daarvoor een stokje. Op dat stokje zit hij altijd.
Als het donker begint te worden dan wordt hij vernielzuchtig en begint zijn eigen stokje door te knagen. Eerst deed hij daar 3 maanden over, maar nu is hij volleerd en heeft daar nog maar 3 weken voor nodig.  
Hij blijft net zolang knagen tot hij zelf naar beneden valt. Ik heb dat eens live zien gebeuren. Dat is vreselijk lachen. Echt waar. Het is niet zielig hoor !
Je hoort een plof je kijkt naar de kooi op dat moment en je hoort een paar seconden niets. Dan loopt hij via het trapje weer naar boven en gaat op een ander stokje zitten met zijn kuifje ophoog. Met zo'n blik van 'verdorie, heb ik dat ?'. En als hij dan in de gaten hebt dat ik kijk, dan doet hij net of er niets gebeurd is. Parkieten zijn heel sterk in 'gezichts'uitdrukkingen vind ik. Je kunt precies zien wat ze denken. Misschien komt dit omdat ik al zeker 20 jaar parkieten heb.
Het kost mij een vermogen aan spiegeltjes, maar hij mag alles van mij.

Groetjes van Sandra.