Sam Lust Geen Ei-voer Meer

Gestart door Tynos, september 19, 2005, 13:21:10

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tynos

Hallo
In het begin, toen Sam een maand of 2, 3 oud was at hij het liefst ei-voer (en natuurlijk trosgierst). Al vrij snel ging dit over en at hij veel liever zaadjes (en nog steeds trosgierst). Ei-voer eet hij alleen vrijwel helemaal niet meer. Als ik het een in een bakje aan zijn kooi hang kijkt hij er niet naar om, als ik het op mijn hand leg gaat hij er naar toe en op het laatste moment schrikt hij terug (terwijl hij ander voer wel gewoon uit mijn hand eet).
Ik heb al van alles geprobeerd, een beetje nat maken, mengen met zijn gewone voer. Maar ik heb het idee dat hij het gewoon laat liggen.
Is dit slecht? En wat kan ik er eventueel aan doen?

Eerst dacht ik dat het voer misschien niet goed meer was, maar nadat ik nieuw ei-voer gekocht had hoefde hij het nog steeds niet. Alvast bedankt voor de reacties.

SubSpace

Als je gewoon parkietenzaad gebruikt komt je parkiet zonder eivoer wel het één en ander tekort ja, zeker als hij niet regelmatig met de familie mee-eet :D

Je zou eens kunnen proberen over te stappen op pellets. Sommige parkieten willen dat al helemaal niet, maar het voordeel is wel, dat als je parkiet eet, dat ie dan meteen alles in de goede verhouding binnenkrijgt.

Verder kun je ook proberen 1/3e eivoer met 2/3e parkietenzaad te mengen, en dit aan elkaar te plakken door middel van een beetje brinta en water (of roosvicee zoals ik hier ergens las). Dat schijnt ook nogal eens te helpen, al is het moeilijk controleren hoeveel hij nu van alles binnenkrijgt.

Tynos

CiteerAls je gewoon parkietenzaad gebruikt komt je parkiet zonder eivoer wel het één en ander tekort ja, zeker als hij niet regelmatig met de familie mee-eet :D

Je zou eens kunnen proberen over te stappen op pellets. Sommige parkieten willen dat al helemaal niet, maar het voordeel is wel, dat als je parkiet eet, dat ie dan meteen alles in de goede verhouding binnenkrijgt.

Verder kun je ook proberen 1/3e eivoer met 2/3e parkietenzaad te mengen, en dit aan elkaar te plakken door middel van een beetje brinta en water (of roosvicee zoals ik hier ergens las). Dat schijnt ook nogal eens te helpen, al is het moeilijk controleren hoeveel hij nu van alles binnenkrijgt.
[snapback]13724[/snapback]

Pellets had ik inderdaad vaker gelezen, maar wat is dat nu precies?
Sam eet wel regelmatig met ons mee, omdat hij eigenlijk altijd los vliegt als we thuis zijn (tenzij het gevaarlijk is door bijv koken o.i.d.). Maar met brood e.d. krijgt hij wel het een en ander binnen, en ook fruit en groente af en toe een beetje. Zou het dan geen probleem moeten zijn?
Bedankt.

Safrena

Hey Tynos

op onderstaande link kun je lezen wat je parkietje wel en niet mag eten ;)

http://www.parkietenfreak.nl/a-voeding.php

Wat zijn pellets? dit kun je lezen op onderstaande link ;)

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?sho...=143&hl=pellets

Als je je parkietje xtra-vital geeft moet je parkietje geen eivoer geven want daar zit alles al in net als bij pellets. Echter bij gewone zaadjes kun je je parkietje het beste wel een tot twee keer per week extra eivoer geven.

Roosvicee vruchtenmix (gele dop) is ook heel goed en vitamine rijk voor je parkietje net als verse groentjes en fruit ;)

vele groetjes

Chantalleke

Hi Tynos,

Via de onderstaande link vindt je nog wat meer informatie over pellets:
http://www.parrotbunch.com/voedingalgemeen.htm

Dit weekend ben ik ook begonnen met de omschakeling met mijn parkietjes. De oudste parkiet Sjefke weigert echt om groenten en fruit te eten en de jongste doet Sjefke in veel dingen na  :(  Heel voorzichtig proberen ze af en toe wat van de pellets, maar ze zijn er niet zo blij mee vooralsnog  :mellow: Helaas voor hen, t is of echt gezond eten, of dan maar pellets  :P

Succes in ieder geval
Groetjes
Chantal

Parkieten-Freak

#5
Parkieten moeten bij een "gewoon" zaadmengsel wel eivoer hebben.
Als hij dat niet eet, onstaan er vroeg of laat problemen met de gezondheid van de vogel: er ontstaan voedingstekorten.

Tip: haal het parkietenvoer uit de kooi, en hang er een bakje met eivoer in.
Als dat op is, geef je pas zaadmengsel.
Probeer ook eens een ander merk eivoer: mijn vorige vogel lustte alleen eivoer van Beaphar.....en wel kanarie-eivoer! :blink:
Natuurlijk mag je ook een schijfje hard gekookt ei geven.

Als het nou helemaal niet lukt: dan overgaan op XtraVital of pellets!


Tynos

Oke ik ga mijn best doen, bedankt voor alle (zeker bruikbare!) tips.

Plumeau

Let er bij het geven van XtraVital wel op dat het bakje netjes leeggeten wordt! Blijft steeds wat 'poeder' tussen de zaadhulsjes over, dan eet hij alsnog geen eivoer en kan hij ziek worden...