heb iets ontdekt: "doorzichtige" oogleden

Gestart door carla-dobbe, augustus 15, 2010, 23:05:09

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

carla-dobbe

Beste Forum lezers,
Ik heb pas iets grappigs ontdekt bij mijn Noddy. Ik vond het zo apart dat als ik naar hem keek als hij zat te slapen/doezelen, hij altijd zijn oogjes open deed, of hij voelde dat ik naar hem keek.. en als ik soms met mijn vinger richting zijn koppie ging als hij zijn oogjes dicht had gingen prompt die oogjes weer open.. ik dacht: ik heb een paranormaal begaafde vogel... hihi, nee hoor, dat dacht ik niet!!! Ik dacht, hij merkt het vast omdat ik dan me hoofd naar hem toedraai en hij dan mijn ademhaling voelt, dus ik met iets voor mijn mond/neus gezeten, dat was het dus niet, want nu deed hij nog zijn oogjes open als ik (geruisloos) naar hem omkeek.

Nu staat de kooi naast de bank, ik hang altijd op de bank-leuning met mijn arm en Noddy zat dus laatst aan de buitenkant van de kooi op een stokje, heeel dicht bij mijn hoofd en toen ontdekte ik het... ik zag het witte randje om zijn pupil (zo noem ik het maar even) door zijn "grijze" ooglid heen... volgens mij kunnen ze gewoon zien als ze hun oogjes dicht hebben (wat in de natuur natuurlijk wel handig is, omdat het gevaar altijd op de loer ligt)...
Maar nu heb ik geen vergelijkings materiaal, heb wel nog een parkiet, maar die is niet zo relaxt dat vlak naast mij op een stokje durft te gaan zitten slapen, hahaha die zou haar ogen niet dicht doen!!
Is het jullie wel is opgevallen (moet zeggen dat ik het alleen bij daglicht kan zien hoor)???
Is dit bekent over parkieten?? (haha heb ik opnieuw het wiel uitgevonden om het zo maar even te zeggen?)
Ik kon er op het forum niks over vinden in de zoekopdracht..

groetjes Carla
Noddy & Yrsa

Sjaakie

Hoi Carla,

Ik kan me wel in je verhaal vinden. Het ooglid is inderdaad heel transparant en die mij zijn ook 'paranormaal begaafd'  ;D
Benieuwd of er kenners zijn die er meer over kunnen vertellen. Vind ik ook wel interessant om te weten.

Groetjes
Melinda

Parkieten-Freak



lovesbudgies

Maar als alleen het derde ooglid ervoor zit dan is het oog toch niet helemaal dicht?
(als in, onderste ooglid naar boven)

Parkieten-Freak

#4
Als het knipvlies gesloten is, is het oog beschermd maar er komt wel licht doorheen. Het oog zit dan niet dicht je ziet het knipvlies goed over het oog zitten.


carla-dobbe

Daar ben ik weer, duurde even voor ik kon reageren, aangezien ik vandaag pas overdag vrij ben, dus er weer even op kon letten. Het is volgens mij niet het knipvlies waar Parkieten-freak het over heeft, dat had ik ook al gevonden met google. (Moet zeggen dat ik ze weinig gebruik zie maken van knipvlies, zie ze alleen maar knipperen met hun ogen, zo'n knipvlies is dan toch weer een extra beweging in de ogen, die je ook moet zien.. heb het wel is in natuurfilms gezien, dat zie je dan wel duidelijk, als het knipvlies wordt gebruikt.. bedoel er niet mee dat ze het niet hebben hoor, maar ik heb het op het moment niet kunnen ontdekken)
Ik heb Noddy dus nog is goed bestudeerd vandaag, net vandaag heeft hij maar weinig rust in zijn kont ;) (waarschijnlijk omdat ik dat ook niet heb haha) maar net zat ie zijn ogen wat dicht te knijpen, het is zijn onderste ooglid wat hij naar boven dicht doet en daar zie ik zijn "pupil en oogwit" doorheen. (dat is volgens mij dus niet het knipvlies). Bij Yrsa heb ik het nog niet kunnen bestuderen, ze is te argwanend, doet of ze relaxt in me buurt zit, maar het oogje wat dan naar mij kijkt, gaat steeds te snel weer open, dus daar schiet ik nu nog niet echt mee op..
hebben jullie het al kunnen ontdekken??
Noddy heeft een wit koppie met heeeel lichtgrijze streepjes aan het einde van zijn veertjes, misschien dat zijn oogleden ook wel lichter zijn, Yrsa heeft een geel "maskertje" dus rond haar oogjes is het geel met zwart gestreept, misschien zijn haar oogleden donkerder??
Ik ga het nog verder bestuderen  ;)

Ik zie nu net dat Yrsa toch ook wel zwarte bolletjes onder haar oogleden heeft, maar minder duidelijk als Noddy. Noddy heeft ook wel iets grotere oogjes als Yrsa.

Haha, nou ben benieuwd of jullie al iets gezien hebben!!!

Groetjes Carla
Noddy & Yrsa

lovesbudgies

#6
Ik heb nog steeds geen idee of ze door hun oogleden heen kunnen kijken.

Maar ik heb hier wel een foto van Eli waarbij je zijn knipvlies kunt zien.
Als je inzoomt op het oog kunt je het goed zien.


[verwijderd door de beheerder]

carla-dobbe

dat is zeker een duidelijke foto zeg  ;D !! Heb ik zelf nog niet eerder gezien bij mijn parkieten!! Dat is dus ook niet wat ik bedoelde, ik bedoel echt als het onderste ooglid (daar waar de wimpers aan vastzitten) gesloten (omhoog) is.
Om het knipvlies goed te kunnen zien, heb je dus inderdaard wel zo'n goede ingezoemde foto nodig  ;) volgens mij is dat echt moeilijk te zien met het blote oog  8)
Misschien is ooglid (dus niet het knipvlies) ook wel niet zo doorzichtig, dat ze letterlijk kunnen zien wat wij doen, maar zien ze meer licht en donker, of schimmen, waardoor ze ons kunnen "zien"
Maar bedankt voor je foto, ik ben nu wel overtuigd dat ze een knipvlies hebben!!!


parkietengek12

Ik snap wat je bedoelt. Mijn vorige parkietje (kruiper) was altijd heel snel moe en ging dan even duffen en zag je door z'n oogleden heen zijn oog als het ware :P