Geen eivoer/pellets

Gestart door IceParkiet, augustus 13, 2010, 18:33:36

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

IceParkiet

Hey. Ik geef mijn parkiet eivoer in een apart bakje, maar hij eet het nooit. Ik probeer hem soms met de hand eivoer te krijgen, hij pakt het, proeft wat en gooit het dan weg. Ik kan het mengen met normaal voer, maar dan kan ik niet controleren of hij er van eet.. iemand tips?

wobje1

je kunt misschien het over iets lekkers strooien, en als hij het op heeft heeft hij het eivoer ook gegeten::D

lovesbudgies

Ga XtraVital of pellets geven, zo krijgt hij het toch binnen. Probeer ook eens andere soorten ei-voer uit, sommige parkieten lustten alleen
ei-voer voor kanaries, wat geen probleem is.

Ei-voer is echt noodzakelijk voor parkieten dus je zult wel naar een oplossing moeten zoeken. Als ik naar al je topics bij elkaar kijk kom ik
tot de conclusie dat pellets voor jou parkietje de beste oplossing zijn.

IceParkiet

Ik strooi zijn eivoer over zijn normale voer, hij eet het allemaal op.

fullmetalgirl

als hij ei-voer niet van zijn bakje eet zal hij de ei-voer in xtravital waarschijnlijk ook vermijden,
des al niet te min is het goed voer en aan te raden.

dit is mijn tip:
kook een een eitje, prak het eigeel met misschien een beetje beschuit en/of zijn favoriete zaadjes erbij,

de geur van een pas gekookt eitje trekt ze vaak aan.

hier zijn ze er helemaal dol op.
zelf gemaakt ei-voer is dus zeker een aanrader :)

IceParkiet

Ben overgestapt op Pellets (vergeten hoe dat merk heet, het beste in ieder geval)
Ik ben nu bezig met de overstap procedure (van 2 a 3 weken)

lovesbudgies

Nutribird? Of dat de beste pellet is dat betwijfel ik, maar het is zeker een hele goede.
Veel succes met overzetten en ik hoop dat zijn pennetjes over een tijdje helemaal verdwenen zijn.

Tipje: laat hem zijn pellets van een spiegel eten, dat werkt meestal heel goed.

IceParkiet

Geen spiegel in zijn kooi. We hadden een tijd een spiegel, maar hij kwam nooit zijn kooi uit en werd veel te lui, hij zat alleen bij zijn spiegel. ja, het merk is NutriBird.

lovesbudgies

Je kunt de spiegel ook in je handen houden, of alleen geven als hij eruit is. Het is ook maar voor een paar dagen, totdat hij door heeft dat het voedsel is.

IceParkiet

#9
Lovesbudgies, ik heb er wat water bij gedaan en het is inderdaad wat zachter geworden. Hij houdt het nu wat langer in zijn bekje en bijt er zacht op, om te proeven dus of om te kijken wat het is. Daarna gooit hij het weer weg. Ik wacht nog even tot het wat zachter is en dan geef ik het hem weer.

Ik gaf hem net wat, en hij heeft door dat het voedsel is  :D
Hij proeft het, bijt er een paar keer in en laat het vallen. (volgensmij slikt hij ook steeds een klein stukje door).
Ik vindt de pellets alleen zo groot voor een parkiet  ???

Berichtjes samengevoegd. Gr. Lovesbudgies

lovesbudgies

Helemaal mee eens, Ice, Nutribird pellets zijn groot, maar niet te groot, parkietjes kunnen ze makkelijk eten maar ze moeten
er even aan wennen. Een wat kleinere pellet heeft ook mijn voorkeur, dan zal je eens rond moeten snuffelen tussen de andere merken.

Doe ze anders even in de keukenmachine, zo worden ze wat kleiner. Met de keukenmachine kun je het ook tot poeder vermalen,
en dit dan wat rul maken met water en er wat eivoer door heen doen.

Maar hij doet het al hartstikke goed!

IceParkiet

Hij is er nog steeds niet aan gewend, hij vindt de oude zaadjes nog wat betrouwbaarder :P
Af en toe eet hij pellets, dat doet hij alleen als ik ze door de zaadjes gooi. Gaat goed dus.

bigkizzzz

Onze vogel vond eivoer ook niet lekker en gooide dat dus door de hele kooi.
Toen hebben we Frutti patee gekocht van het merk Orlux.En deze vind ze heerlijk!!!(die van ons is erg kieskeurig kwa eten)
Misschien dat jouw vogeltje het ook lekker vind.Veel succes ermee!!!

IceParkiet

Hmm.. een paar maanden later en wat eet hij? Jep, zaadjes. Hij is niet aan die pellets te komen. Hij krijgt ze in ze mond en laat ze vallen. Heb alles geprobeert. Met spiegel, zelf eten, kleinere stukjes, met water zacht maken... niks lukt.

IceParkiet

Citaat van: IceParkiet op januari 09, 2011, 20:20:17
Hmm.. een paar maanden later en wat eet hij? Jep, zaadjes. Hij is niet aan die pellets te komen. Hij krijgt ze in ze mond en laat ze vallen. Heb alles geprobeert. Met spiegel, zelf eten, kleinere stukjes, met water zacht maken... niks lukt.

Wat ik er even bij wil voegen :
Heb aardig wat site's gevonden (ook in andere topic's) waar tips staan om je parkiet aan de pellets te krijgen. Je moet vooral geduldig zijn (was ik dus niet  :o). Ik ga het proberen met fruit. Geraspte appel bijv. samen met pellets.

lovesbudgies

Je kunt ook iemand anders hem voor je laten overzetten. Vooral met behulp van andere parkieten gaat het meestal vrij makkelijk.

Mars

Welk merk geef je? Er zijn namelijk meerdere parkietjes die echt geen nutribird eten en dan ineens de harrison wel willen eten.
Dat wil overigens niet zeggen dat het overzetten gemakkelijk is hoor, maar de ervaring leert dus dat sommige parkietjes liever harrisons eten dan nutribird.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

IceParkiet

Ik geef hem overdag pellets, en rond half 7/half 8 geef ik hem wat normaal zaad. Die manier vond ik op internet. Hij eet er soms wel een beetje van, maar voor de zekerheid geef ik hem 's avonds nog wat zaden.

Mars

Op deze manier blijft hij de lekkere zaadjes alleen eten en hongert hij zichzelf uit. Dat kun je beter niet zo volhouden, dat is slecht voor je vogeltje.

Lees je even goed in op deze site in verschillende pellets topics en ik ben nog steeds nieuwsgierig welk merk je geeft.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

IceParkiet

#19
Nutribird pellets heb ik.
Ik heb het eerder geprobeerd om het in 30 dagen te doen. (dat steeds minder zaad). Uiteindelijk at hij het nog niet.
Nu probeer ik de 'harde manier'. Als dat ook niet lukt, tja dan weet ik het niet. Zijn er meerdere dingen (zoals pellets, zaadvoer) die goed voor ze is? Ik las overigens in een ander topic dat de 'harde manier' bij wat mensen ook nog werkt..

MvG

IceParkiet

Op de nutribird site vond ik deze pagina :
http://www.versele-laga.com/Nutri/Nutrition/Library/Versele-Laga/Documents/HtmBib/PGH/NutriBird301.jsp

Ik kan dat wel gaan gebruiken, maar mijn parkiet eet helemaal geen pellets. Dus als hij 1 dag helemaal niks eet lijkt het me niet echt fijn voor 'm, en later zitten er meerdere dagen tussen dat ie zaden krijgt..

IceParkiet

Uh, hij eet het.
Ik gaf hem van die snack sticks met eivoer en daar at hij van. Na 10 minuten deed ik het weg en gaf ik hem eivoer. Nu eet hij eivoer :P