Poll: basisvoeding van grasparkieten

Gestart door Parkieten-Freak, augustus 13, 2010, 14:05:19

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Wat krijgen jouw grasparkieten als basisvoeding?

Zaadmengsel: huismerk van de dierenwinkel
Zaadmengsel: XtraVital premium
Zaadmengsel: Prestige premium (Versele laga)
Zaadmengsel: ander merk
Pellets: Nutribird
Pellets: Harrisons
Pellets: Eco Bird
Pellets: Kaytee
Pellets: ander merk

Parkieten-Freak

Wat krijgen jouw vogels als basismenu?


Wouter

Op het moment helaas (en ik hoop tijdelijk) weer een zaadmengsel, omdat er net nieuwe parkietjes bij zijn (3 maar liefst), die de pellets niet zo interessant vinden. En mijn parkietjes die ik al een tijdje heb hebben dat overgenomen. Gek he? Meestal is het andersom.. Maargoed, nu dus even een zaadmengsel, natuurlijk Xtravital ;), en na de vakantie weer over op Harissons..

Audrey

#2
De mijne eten zaadjes, merk Belpet en ik meng er nog een soort witte zaadjes bij die vroeger in het mengsel zaten en nu niet meer. Natuurlijk aten ze die erg graag (ze waren altijd als eerste op). Ik kon ze apart kopen, dus doe ik er wat bij.  :)

Ik ben aan het overwegen om hen over te zetten op pellets, ik ga eerst eens informeren wat er in België allemaal te koop is, of er studies gebeurd zijn en zo. De reden hiervoor is dat ik merk dat Croky nu en dan een eindje kokhalst. Hij braakt niet, maar kokhalst en zo. Volgens mij is dat omdat er iets in zijn keeltje in de weg zit.

Wat het overzetten betreft: ik denk dat ik kort voor de kerstvakantie zou starten, dan heb ik eerst examens (dus ben veel thuis om te studeren), ben ik twee weken volledig thuis met de vakantie en daarna heb ik stage dus moet ik niet zo vroeg vertrekken als wanneer ik school heb en ben ik ook vroeger thuis. Dus kan ik hen een goeie maand in de gaten houden.

Ik zou dan tijdens mij examenperiode zowel zaadjes als pellets aanbieden, en tijdens de kerstvakantie echt overzetten.

hillie

De mijne krijgen extra vital maar doe er ook een ander merk door heen.
Dus 50/50 is het bij ons.

Gerja

Als ik straks mijn grasparkiet krijg wil ik hem XtraVital geven.

EvelienM

Zaden van de Witte Molen, Vitaminepoeder via de dierenarts, veel paprika en andere groentes en fruit en om de 2 dagen een klein stukje trosgierst.

Milo-Pixel

Bij mij staan ze allemaal op de eco bird, en krijgen ze een paar keer per week wat zaadjes :)

Petr@

Ze eten alle 6 Harrinsons, en heel af en toe krijgen zaadjes als tussendoortje.
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

lovesbudgies

Bij mij ook alle 5 Harrison's, en 2 keer per week tussendoor wat zaadjes.
Het is trouwens een eitje nieuwe parkietjes over de zetten als er al 5 pellets eten, elke nieuweling
eet tot nu toe binnen een dag volledig pellets. :)

Wouter

Citaat van: lovesbudgies op augustus 25, 2010, 23:24:20
Bij mij ook alle 5 Harrison's, en 2 keer per week tussendoor wat zaadjes.
Het is trouwens een eitje nieuwe parkietjes over de zetten als er al 5 pellets eten, elke nieuweling
eet tot nu toe binnen een dag volledig pellets. :)
Met 1 nieuweling heb ik hetzelfde, maar toen ik 2 nieuwelingen tegelijk had, was het een ander verhaal.
Ik ga volgende week weer beginnen met overzetten. Pff, ik zie er enorm tegenop in zo'n buitenvolière.


Mars

Hier ook Harrie's ;)
En 1 keer per week wat zaadjes voor de lekker en voor het kropje (het verteerd toch anders).

@ Wouter Ik heb ook de ervaring dat je de nieuwen gewoon 'hard' bij de rest kunt zetten: geen zaadjes aanbieden, evt. een klein stukje trosgierst voor het slapengaan, wat groente en fruit ophangen en dan zul je zien dat ze de volgende dag pellets eten. Zo heb ik al heel wat parkietjes (voor anderen) overgezet. Ze nemen dan gewoon aan dat er niets anders te eten is en de rest eet het ook, immers :P

Wel even wegen voor de zekerheid en het gedrag in de gaten houden (druk zijn=genoeg energie hebben, rustig=tijd voor wat eten (zaadjes, maar liever stukje brood/groente en fruit)).

Volgens mij ben jij te lief  ;D
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

lindarobin

#12
onze vogeltje kreeg normaal parkietenzaad maar de VA zei tegen ons dat het beter is als we hem Xtravital gaan geven dit heb ik gister dus gekocht bij de dierenwinkel :D kan ik het normale parkietenzaad hier ook doorheen doen Ja, kan. Maar alleen Xtravital is beter. Gr. LB

alvast bedankt

Elysia

XtraVital, en ze zijn er stuk voor stuk gek op!  :D

Nienke

Nu zaadmengsel, maar ik ga over op een ander merk.
Ik heb nog 1 pak met mengsel dus ik ga beginnen met overstappen op een beter merk.

Nu heb ik dobey, is dit een goed merk of kan ik beter ander voer kopen eigenlijk>> ;)

Rachel22

Die van mij eten sinds kort Harrie's maar daar meng ik heel soms beetje XtraVital doorheen. Dat zaad had ik namelijk nog staan en het lijkt mij eigenlijk best gezond om ze zo af en toe ook wat zaad te geven. Een kweker zei ook eens tegen mij dat het dichter bij de natuur staat: daar zoeken ze ook verschillende zaden uit. Maar Harrie's is beter voor de gezondheid.

Wouter

Citaat van: Rachel22 op september 27, 2010, 21:34:18
Een kweker zei ook eens tegen mij dat het dichter bij de natuur staat
Dat kan wel wezen, maar realiseer je wel dat je een grasparkiet in huis al in een onnatuurlijke situatie hebt gebracht en daar dus de benodigde voorzorgsmaatregelen voor moet nemen. Parkieten kunnen nu niet zelf op zoek naar de belangrijke voedingsstoffen, dus dit moet het baasje voor ze doen.

lovesbudgies

Vroeger werd er inderdaad beweert dat grasparkieten naast pellets zaadjes nodig hebben om hun krop gezond te houden,
inmiddels is dat achterhaald en wordt het niet meer geadviseerd door vogeldierenartsen.
Zelf geen ik naast HBF 2x per week een paar gram zaadjes aan de parkietjes, als snackje tussendoor. Ze vinden het erg
lekker en het kan geen kwaad.
Parkieten die helemaal over zijn op HBF of een andere pellet kun je beter geen zadenmengsel met ei-voer geven, want
daar worden ze dan erg snel dik van.

Rachel22

De kweker beweerde ook niet dat het beter is omdat het dichter bij de natuur staat. Ze bedoelde meer dat de parkieten het zo af en toe nog fijn lijken te vinden om wat zaadjes te kunnen pellen. Mijn vogels komen meestal niet direct op de Harrison´s af als ik hun bakje vul, maar als ze zaadjes zien liggen worden die meteen opgegeten! En wat het dik worden betreft, dat komt momenteel goed uit! Want mijn vogels zijn wat aan de magere kant... Volgens mij is dat door het overzetten naar Harrie´s gekomen. En ze zijn in de rui. Dat lijkt ook wat energie te vergen.

Bono

Na 't bestuderen van de poll heb ik besloten om over stappen van eigen merk zaad naar xtra-vital.
Toen ik vanavond de verpakking open maakte zag en rook ik gelijk 't verschil.
Bono zit dan nu ook heerlijk te smullen en ik weet zeker dat ik er goed aan heb gedaan
om van voer te veranderen !! ;D