Poll: basisvoeding van grasparkieten

Gestart door Parkieten-Freak, augustus 13, 2010, 14:05:19

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Wat krijgen jouw grasparkieten als basisvoeding?

Zaadmengsel: huismerk van de dierenwinkel
Zaadmengsel: XtraVital premium
Zaadmengsel: Prestige premium (Versele laga)
Zaadmengsel: ander merk
Pellets: Nutribird
Pellets: Harrisons
Pellets: Eco Bird
Pellets: Kaytee
Pellets: ander merk

Missygirl


Parkieten-Freak

Ik breng dit topic nog even onder de aandacht, ben benieuwd wat jullie vogels allemaal in hun bakje krijgen!  :)


inge


Mirjam

Mijne krijgen;

XtraVital. Verder krijgen ze dat aangevuld met extra eivoer en grit.
Dagelijks krijgen ze groenten en fruit; broccoli, paprika, witlof, andijvie, appel, aardbei, kiwi, mais, etc. Ze lusten hier bijna alles.
Wekelijks ga ik naar de markt en laat daar een tasje met van alles wat vullen en das meestal 1 euro  ;)
Zo hebben ze iedere dag iets anders..
mijn tamste krijgt af en toe wat yohurt, een stukje gekookte pasta of een heel klein stukje kaas.

1 x per week is het feest en krijgen ze trosgierst bij mij op de bank.
Wel even een bende, maar stofzuiger erover en het is weer weg.

Joyce


Geertje

Xtravital als basis. Maar dat vind ik bij lange na niet voldoende en dat zijn Shy en Cheeky hartgrondig met mij eens.

Dus krijgen ze verschillende soorten groente, met witlof en andijvie als de favorieten.
Naast groenten ook kruiden als basilicum, peterselie en bieslook.
Alles in kleine hoeveelheden.
Vruchten zijn ze tot nu toe niet dol op, maar ze zijn nog jong dus ik blijf t proberen.
Op het dak van hun kamervoliere staat altijd golliwoog en een bakje kattengras. Daarvan nemen ze naar believe.
Verder kweek ik kiemzaden voor ze.

Laatste ontdekking: verse kokos  :D

En zondags wat hardgekookte ei met daarin de eierschaal verkruimeld.
Brinta met roosvicee ( vitaminebommetje) gaat er trouwens ook wel in.

Echte komootjes die van mij  :P


lovesbudgies

#26
@All: Het gaat in principe even alleen om de basisvoeding in dit topic. Uiteraard moeten we er allemaal groenten, fruit etc. bij geven.  :)


Geertje

#27
Lovesbudgies,

Sorry, dat snapte ik uiteraard, maar ik kon 't niet laten.
Ik ben ooit zelf via google op dit forum terechtgekomen.
Iemand die op zoek is naar " parkieten voeding" zou zo maar het idee kunnen krijgen dat een parkiet alleen maar zaad nodig heeft.

Ik zou de mensen die een parkiet in een veel te klein kooitje stoppen met alleen een bakje zaad, wat water en een honingstaaf niet graag de kost geven...

Vandaar de extra's

:)

Geertje  

Die zijn uiteraard ook heel belangrijk, voor meer extra's wil ik graag verwijzen naar dit topic: http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=16458.20
Gr. Lovesbudgies

Marcus

Nutribird en elke dag wat vers fruit en soms een stukje groente. Na anderhalf jaar geleden te zijn overgestapt van X-tra Vital op Nutribird, gaat het nog steeds goed! :) Alleen maar tevreden vogeltjes zonder gezondheidsproblemen!

parkietenwinkel

Als hoofdvoer geef ik Harrisons, maar voor de variatie meng ik daar een deel Xtravital doorheen.
Leuk deze pol ;D!

Frouwktje

Hier krijgen ze xtravital met af en toe de gewone basisvoer wat erdoor gaat

Viooltje

Robin en Ringo kregen tot nu toe premium voer, maar we zijn sinds vandaag overgestapt op Xtra vital.
Normaal kijken ze 't altijd even aan als ik de bakjes 's morgens voorzie van voer, maar vandaag hing 't bakje er nog maar net of ze zaten er al bij.

Jahalon

Ik geef Piet als hoofdvoer Prestige, hij is er gek op en eet alles wat er in zit. Daarnaast groente en fruit en gierst. Mijn Piet is een heel makkelijk vogeltje, ik kan een hele tros gierst ophangen waar ie vervolgens 2 tot 3 weken mee doet. Komt nog bij dat alles wat ik in het bakje doe, hij dat ziet als lekkers. Immers daar gaat al het groente en fruit lekkers in. Daarnaast geef ik sherp grit en oester grit. And last but not least, ik heb deze nog niet gezien, gekiemt zaad. dat vind een parkiet echt; GEWELDIG!!!!!!

lovesbudgies

Jaaa, dat vinden ze lekker he! Vergeet geen eivoer en maagkiezel te geven!

Jahalon

#34
Eivoer vind Piet niet lekker, maar ik heb een adres voor fruitpate, schijnt net zo goed te zijn qua energie ed. maar beter verteerbaar. Hij vind de snoep stangen met fruit het lekkerst, dus denk ik dat ie het fruit wel neemt. Maagkiezel zit door het voer heen.

hillie

maar die fruitstengels zijn volgens mij niet goed voor de vogel.
omdat die veel te vet voor de parkiet zijn.
Je kan het beste gewoon vers fruit en groente geven.

Jahalon

Ik heb het niet over die fruitstengels, die zijn inderdaad niet echt goed. Schijnt nogal wat suiker (honing) in te zitten. Waar ik het over heb is voer op basis van fruit ter vervanging van eivoer. Tuurlijk krijgt ie ook vers, hij eet gezonder dan ik.  :P

Dianaaa

Ik ben erg laat met hier een reactie te geven maar er zit me toch iets dwars. Ik zie overal op het forum dat XtraVital voeding word aangeprezen als 1 van de beste. Doordat het overal zo aangeprezen word heb ik het op een dag ook een keer gekocht. Het viel me op dat er veel eivoer inzat. Op de ingrediƫnten lijst stond dat er suiker en honing inzat terwijl teveel zoetigheid en teveel eivoer (vet) totaal niet goed zijn. Suiker is al helemaal uit den boze. Laat staan dat ze dit iedere dag binnen krijgen. Heb de ingrediƫntenlijst er nog eens bij gepakt om het geheugen verder op te frissen. Er blijken ook kleurstof en conserveringsstoffen in te zitten.

Samenstelling :
zaden, graan, suiker (honing 2%), vruchten, plantaardige nevenproducten (echinacea tinctuur 0,1%), bakkerijproducten, mineraalstoffen, plantaardige eiwitextracten, olie en vet, ei en eiproducten, gist. Met antioxydanten, kleurstof en conserveringsstoffen (EU-additieven).
Voedingswaarde: 2750 kcal/kg


Kleintjes

Heb je verder er misschien 'n vraag of opmerking bij?
De ingredienten lijst kunnen we allemaal opschrijven als we 'n pak XtraVital in huis hebben ;)
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Dianaaa

Citaat van: Kleintjes op mei 26, 2012, 22:23:56
Heb je verder er misschien 'n vraag of opmerking bij?
De ingredienten lijst kunnen we allemaal opschrijven als we 'n pak XtraVital in huis hebben ;)

De opmerking staat erbij...