gevaarlijke voerbakjes?

Gestart door Feny, augustus 13, 2010, 10:27:36

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Feny

Hallo ik heb laatst een nieuwe kooi aangeschaft van Ferplast waarbij de voer-/drinkbakjes aan de buitenkant aan een houder zijn geklikt. Die houder is aan de binnenkant tevens het opstapje/zitstokje voor de parkiet. Nu heb ik gelezen dat deze bakjes eigenlijk te diep zijn, zeker voor water ivm verdrinkingsgevaar, en het vogeltje ook nog eens door het opstapje kan gaan kruipen.

Wie heeft er ervaring met deze bakjes?

Ik zou de bakje eventueel willen vervangen door andere maar dan blijven er 2 gaten over. Ik kan er niks anders passends voor vinden...wie heeft er een tip???

rammetjuh1988

#1
Ik vind dit een goede vraag.
Ik heb mijn parkietje (Dushi) nu een week en heb ook een ander drink bakje gekocht.
Zij ging net zoals in haar voeder bak ook in haar drinkbak zitten.
Ik was ook bang dat zij zou verdrinken. Zij kan ook nog niet goed vliegen. Dus dubbele redenen.

Nu heb ik een vraag. Ze gaat op en in haar voederbak zitten maar daardoor poept ze er ook in.
Moet ik dan ook een kleiner voeder bakje kopen of zeggen jullie dat dat niet nodig is?

gr.
Sabine

CiteerNu heb ik een vraag. Ze gaat op en in haar voederbak zitten maar daardoor poept ze er ook in.
Moet ik dan ook een kleiner voeder bakje kopen of zeggen jullie dat dat niet nodig is?

Graag voor je vraag (indien nog nodig) een eigen topic aanmaken.
Gr pf

Parkieten-Freak

Ik heb er ervaring mee.
Ferplast verkoopt speciale afsluitplaatjes.
De voerbakjes heb ik destijds al vrij snel verwijderd omdat mijn parkiet levensgevaarlijke capriolen uithaalde.
Zie foto:
http://www.parkietenfreak.nl/images/crokyvoerbak.jpg

Om te voorkomen dat hij erin kroop heb ik de eerste dagen het bakje vol zaad gedaan. Daarna wrong hij zich tussen het opstapje en het bakje en toen heb ik beide bakjes weggehaald. De ontstane gaten kon ik sluiten door het plastic houdertje wat hoger te plaatsen.


rammetjuh1988

Ik vind die voederbak ideaal. Aleen kan ik deze niet bevestigen aan mijn kooi.
Ik heb voederbakken die net zoals bij het deurtje van de kooi achter zo'n deurtje zitten.
Ze zijn ook best groot moet ik eerlijk toegeven....
Heb nu een waterbakje die ik aan de tralies hang. Heb het waterbakje eruit gehaald en deurtje/klepje gewoon dicht.


Missygirl

Hallo allemaal,

Ik geloof dat ik zo'n kooi heb.


Is dit de kooi die je bedoeld?
Ik heb Dash nog niet in problemen gezien gelukkig.
Is er geen alternatief voor de drink bakjes?

Groetjes Missy.

lovesbudgies

Dit soort drinkfonteintjes zijn prima: http://www.birdshopping.nl/contents/media/l_fontijblauw200cc.JPG
De eetbakjes kun je vervangen door exemplaren die minder diep zijn en die je zo aan de tralies kunt hangen.


caracamel


Bedoel je deze voerbakjes parkieten freak?
Zoals op onderstaande foto?
Dat deze gevaarlijk (kunnen) zijn?


Parkieten-Freak

#7
De bakjes zijn hetzelfde maar de constructie niet.
Zoals je op mijn foto kunt zien zit het "opstapje" voor het voerbakje aan een wit plastic houdertje vast. Dit zie ik op jouw foto niet.
Op mijn foto is ook goed te zien dat mijn parkietje klem zit tussen de tralies en het witte opstapje.
Ik vind deze voerbakjes van Ferplast waardeloos omdat de parkiet binnen de kortste keren het dekseltje eraf wipt en dus ook uit de kooi kan komen.
De originele voerbakjes heb ik al heel snel weggedaan.
Ik heb bij Ferplast geklaagd over de vreemde constructie en over het feit dat de parkiet via de voerbakjes uit de kooi kan ontsnappen. Ik heb bovenstaande foto van mijn parkiet meegestuurd.
Bij mij hangen de witte afdekplaatjes nu voor de openingen. Ik heb hele eenvoudige voerbakjes bij de dierenwinkel gekocht en deze in de kooi gehangen.


Mars

De bovenstaande kooi, Ferplast record (6, dacht ik, ik heb zowel deze als een slag kleiner) heeft dubbele opstapjes. Daardoor heb je niet het risico van er tussen kruipen/klem zitten meer.
Maar het is wel mogelijk om in de bakjes te klimmen en om de dekseltjes los te wippen (ik dacht eerst dat dit onmogelijk was als je ze goed dicht had, maar helaas).

Doe in ieder geval geen water in de bakjes, maar koop een los drinkbuisje. Ik heb zelf wel eens de bakjes dichtgeplakt als er in de kooi een parkietje zat dat graag uitbrak.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

caracamel

Parkieten-Freak en Mars,

Ik vroeg dit omdat ik deze kooi op MP zag staan voor 25 euro.
(ik ben op zoek naar een grote kooi).
En de voerbakjes zinde me niet zo, dus zodoende las ik wat topics over het gevaar ervan.

De kleine van 7 weekjes van mij zit steeds in de voerbakje, met zijn kopje erin te 'wrijven'' etc. (bakje heb ik op de bodem gezet).
En hij slaapt er zelfs in.

Toch..De bird casa kooi wordt het denk ik!  ;)

Mars

#10
Zoals gezegd ik heb twee keer dit type kooi. Ze bevallen prima, alleen denk ik wel dat voor het ophangen, wat jij wilt doen, de bird casa steviger is. Hoewel ik dat overigens dan net weer niet goed op de foto's kan zien.

De kooi is overigens wel een koopje en echt een aanrader voor iemand die nog een mooie grote kooi zoekt!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Parkieten-Freak

Sommige dierenwinkels verkopen afdekplaatjes van Ferplast. Als je die kunt kopen kun je de bakjes eruit halen en vervangen. Dan heb je inderdaad een mooie kooi voor die prijs!


lovesbudgies

#12
Als je de voerbakjes uit deze kooi haalt, dan kun je de dekseltjes naar binnen duwen en dan is het gat ook dicht.
Daar zijn ze speciaal voor gemaakt! Kwam ik na jaren achter, haha. (niet voor de echte uitbrekers geschikt trouwens)

Echt gevaarlijk vind ik deze bakjes niet, ze zijn wel te diep. Maar dat zijn bijna alle bakjes die standaard bij de kooi zitten.
Gelukkig zijn er heel veel eet- en drinkbakjes te koop die wel goed zijn en die je in de kooi kunt hangen.

Tipje, hang eens een leeg badje met een zacht doekje aan de kooi, misschien wil hij daar wel lekker in liggen ipv in het bakje!

Taz

Toen ik Bertus had, klom hij ook wel eens tussen het zitstokje en het bakje (als op de foto van Croky).

Ik heb dat toen opgelost door van dat brede plakband er over te plakken, zodat er geen doorgang meer was. (wel aan 2 kanten plakken, tenzij je parkietje een epileerbeurt wil...)