Badderen

Gestart door Tynos, september 19, 2005, 13:28:13

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tynos

Ik heb al een tweetal andere vragen gesteld maar ook dit schiet mij nog te binnen (nadat ik me vandaag heb aangemeld op het forum).
Mijn parkietje Sam badderd alleen op een (drink)glas. Het lijkt mij niet zo handig omdat ik het idee heb dat hij zijn vleugels niet zo goed nat krijgt. Zijn borstje is altijd lekker nat, en hij is ook wel bezig met zijn vleugels. Maar af en toe ben ik ook bang dat hij een keer voorover valt o.i.d.
Ik heb een badje aan zijn kooi hangen (niet direct vanaf het begin) maar het lijkt wel of hij er niet echt veel aandacht aan besteedt. Misschien als ik er niet bij ben, omdat ik er af en toe wel eens een veertje of zaadje in vindt.

Ook heb ik een soort plantenspuit met een speciaal goedje gekocht wat je over m heen kan spuiten (bij de dierenwinkel, speciaal voor parkietjes en ze schijnen het geweldig te vinden). Sam vindt het niet zo geweldig heb ik het idee, en het is ook moeilijk in te schatten wanneer hij het wel of niet wil.
Vandaar dat ik dit maar niet meer gebruik.

Andere mensen die hier ervaring mee hebben?

Heel af en toe gaat Sam wel eens mee onder de douche (heel zachtjes aan, op mijn schouder). Hij vind het wel leuk, maar blijft liever op mijn andere (op dat moment droge) schouder zitten.
Wasbakken vindt hij eng.
Hij heeft zich een aantal keer gewassen onder de kraan, echt met zijn kopje en al. Maar hij doet dat vrijwel nooit. Ik heb ook geen idee hoe vaak een parkietje zich in de natuur wast (met water).

Alle tips welkom, bedankt.

Safrena

#1
Hey Tynos

welkom op het forum

Niet ieder parkietje wast zich graag.
het is dan ook niet verplicht de parkietje te wassen ;)

sommig parkietjes wassen zich heel graag in hun badje anderen onder de kraan of in een glas.
Mijn een parkieten meisjs wast zich ook het liefst in een glas en heel af en toe even onder de kraan.
Mijn ander parkietenmeisje wast zich dolgraag in het fonteintje ;)

Het beste dwing je je parkietje niet om zich te wassen. Als ie dat zelf af en toe doet zoals je schrijft zou ik je parkietje zeker niet meer of extra wassen dan dat je parkietje het zelf wil.

ALs je de plantenspuit uithaalt en je parkietje gaat ervoor zitten met vleugeltje open dat heeft ie zin om zich te wassen ;)
je merkt het echt hoor als je parkietje zich wil wassen het zijn hele slimme beestje die zich altijd wel duidelijk maken wat ze willen ;)

Bij de zoekfunctie kun je nog heel wat meer vinden over badje nemen of niet ;)

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?act=Search&f=

vele groetjes

Tynos

#2

Oke het kan dus in ieder geval geen kwaad. En ook nog nooit iemand slechte ervaringen gehad met een parkietje op een glas? (ik kan me zo voorstellen dat hij er eens in zal vallen ofzo).

Caradow

CiteerOke het kan dus in ieder geval geen kwaad. En ook nog nooit iemand slechte ervaringen gehad met een parkietje op een glas? (ik kan me zo voorstellen dat hij er eens in zal vallen ofzo).
[snapback]13730[/snapback]

Zolang je er bij bent is het geen probleem, mocht hij vallen, dan ben jij er om hem te redden :)

Plumeau

#4
Wat je ook nog kan proberen is eens een ander model badje in de kooi te plaatsen. Wie weet vindt je parkiet het dan in de kooi ook leuk :D Met de glazenvoorkeur kan ik me bijvoorbeeld voorstellen dat een desertschaaltje ook populair kan zijn.

Tynos

Ja dat zou ook nog een oplossing zijn.
Dit is een bak die aan de zijkant hangt, de onderkant is felrood en de bovenkant doorzichtig/mat. Misschien dat de kleur m afschrikt, ik weet het niet.
Maar af en toe vind ik wel eens iets in het badje, dus misschien gaat hij er wel in als er niemand thuis is. Een beetje lastig.

Chantalleke

Hi Tynos,

Kan heel goed dat je vogeltje baddert als je er niet bent. Sjefke weigert ook om te badderen als wij in de kamer zijn. Soms als ik dan even snel naar boven loop en daarna weer terug bij de woonkamer kom dan spiek ik voorzichtig eerst om de deur. Ik heb al verschillende keren stilletjes staan te genieten van een baddersessie. Nu hebben wij ook een heel doorzichtigbadjes gekocht, want die met een witte bodem beviel hem ook niet... :P

Maar Sjefke baddert ook onder de kraan in de keuken. Alleen met mij erbij, mijn vriend krijgt het nog steeds niet voor elkaar  :P En de plantenspuit....Daar is ie ook gek op in de zomer. Als we dan de kooi meenemen naar buiten dan roept ie er gewoon zelf om  :D Hij baddert dus ook alleen maar als hij aangeeft dat hij dat wil en dat werkt perfect!

Groetjes
Chantal