Genetische aandoening van Dora...

Gestart door Mirjam, augustus 11, 2010, 19:20:26

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mirjam

Ik heb Dora overgenomen van een forumlid en ze is rond de 5 maanden nu!
Nadat ik haar een dag had viel me op dat ze 'lammige' pootjes heeft en dat dr teentjes soms over elkaar liggen.
Verder zit ze vaak 'bol' (Lisanne heeft dr gezien) en slaapt ontzettend veel en dr ontlasting blijft soms aan dr veertjes hangen. Ze heeft lange veertjes bij dr cloaca, dat in combinatie met het feit dat dr voetjes doorgezakt zijn, zorgt ervoor dat de ontlasting niet gewoon naar beneden kan vallen.

Ze eet echter als een bootwerker (ook groente en fruit), speelt, is blij, vliegt, kwettert en reageert altijd alert. Alleen lijkt ze veel minder energie te hebben dan de rest en is ze gewoon sloom en traag.
Nadat ze iets heeft gedaan, gaat dr kop op dr ruggetje, trekt ze dr pootje in en mw maft  :-*

Eea bleef me echter dwars zitten en ik heb dan ook zojuist Duinoord gebeld.
Ik heb alles kort uitgelegd en zij gaf direct heel eerlijk aan dat Dora genetisch wss niet in orde is, maar dat men daar vrij weinig aan kon doen. Ze opperde dat Dora mss een hartafwijking zou kunnen hebben en dat langskomen vrij weinig zin had...

Nu mijn vraag; Zijn er mensen die ervaringen hebben met 'dit soort parkietjes', hoe zij daarmee omgaan en met name of ik haar moet ontzien of niet?


Moppers

Ik heb ervaring met een parkietje dat haar pootjes niet goed kon gebruiken (Poulie), ze vouwde alle teentjes naar voren, had geen grijpkracht en zat dus eigenlijk altijd op haar enkels. Waar dat door kwam weet ik niet, ze 'was al zo' toen we haar kregen.
Poulie kon zich prima door haar kooi verplaatsen, kon ook prima langs de tralies klimmen met haar snavel. Ze kreeg bij ons al snel een vriendje en dat was dikke mik. Ze zag er een beetje anders uit, maar verder was ze op en top parkiet.

Een van mijn huidige parkietjes, Bobje, is ook anders dan anders, het is (waarschijnlijk) een kruipertje. Ze is wat klein uitgevallen, scheve vleugels, maar ze heeft ook haar hele leve al dunne ontlasting. Meestal is dat een teken dat een parkiet ziek is, maar dit is voor haar normaal.

Wat die pootjes betreft denkt ik dat Dora zich prima kan redden. Parkieten zijn erg vindingrijk, ik vermoed dat ze zich niet eens bewust is van het feit dat haar pootjes niet zo functioneren als hoort en zich er niet door gehinderd voelt.
Wat betreft de poepjes die blijven plakken kan je haar misschien wel helpen. Je kunt die lange veertjes wat korter knippen zodat het minder snel blijft hangen.

Verder is het een kwestie van kijken wat zij wil. Als ze met rust gelaten wil worden, laat haar dan even lekker met rust. Merk je dat ze ergens moeite mee heeft (dat ze bijvoorbeeld ergens niet goed bij kan), probeer het dan aan te passen zodat het haar wel lukt.
Ik denk niet dat er dingen zijn die je op voorhand al kan doen, het is gewoon even kijken wat ze wel of niet nodig heeft.

Heb je echt het idee dat ze ziek is, ga dan toch naar Duinoord. Ook parkieten met een handicap kunnen namelijk 'gewoon' ziek worden, een koutje vatten, een bacterie oplopen, en ook bij hen is het vaak te behandelen met de juiste medicatie. Dat hoeft helemaal niet te maken te hebben met haar handicap/aandoening.

lovesbudgies

En wat vind jij van het bol zitten, veel slapen en de vreemde ontlasing, Moppers? (ontlasting is een staafje, geen rondje)
Uit ervaring herken ik dit als ziek, ook al is Dora verder wel actief en alert, dat waren mijn zieke parkietjes namelijk ook, we
weten hoe goed ze toneel kunnen spelen.

Toen ik Dora zag dacht ik meteen, oh die is ziek. :( Maar Mirjam en ik zijn het daar niet altijd helemaal over eens, omdat
Dora ook alert en actief is. Het lijkt mij niet nodig haar naar Duinoord te brengen, maar wel om even een ontlastingonderzoek
door Hedwig vd Horst te laten doen.

Wat denk jij?

Moppers

Dat ligt er een beetje aan hoelang Dora die 'symptomen' al vertoont. Als ze het eerst niet deed, dan lijkt het mij ook dat ze ziek is. Als ze al haar hele leven zo is en zo poept, dan vermoed ik dat het haar normale gang van zaken is. Maar dat kan ik natuurlijk niet met zekerheid zeggen, want ik heb Dora nog nooit gezien en bovenal ben ik geen vogelarts.

Ook zieke parkietjes kunnen alert en actief zijn, alleen als ze echt doodziek zijn hebben ze daar geen puf meer voor, dus dat is voor mij geen reden om er vanuit te gaan dat Dora niet ziek kan zijn.
Ontlastingonderzoek lijkt me geen kwaad kunnen: Dora merkt er helemaal niets van en wie weet komt er naar aanleiding daarvan iets aan het licht.

Mirjam

@ Moppers
Ik heb haar nu zo'n 2,5 maand en ik ken haar niet anders dan op deze manier.
Ze gaat niet achteruit cq vooruit. Ze redt zich goed met dr voetjes en heeft er ook grip mee. Ze kan alleen slecht 'lopen' en struikelt vaak.
Omdat ze 'altijd' al zo is geweest denk ik niet dat ze ziek is...
Ik ken mijn vogeltjes zo goed dat ik direct weet of er 1tje niet in orde is en dan zit ik gelijk bij de vogelarts.

Ik ga inmiddels de raad van Lisanne opvolgen en dr zondagavond apart zetten zodat ik de volgende ochtend ontlasting kan opsturen naar Hedwig vd Horst.
Ik vind het alleen zo verschrikkelijk zielig om dr apart te zetten  :(
Ik ben zo'n trutje met mijn vogels hahaha. Maar goed, het is maar voor 1 nachtje en de volgende ochtend kan ze weer bij de rest.

@ Lisanne
Het lukt me zelf wel zondagavond; zij is prima te lokken met trosgierst en ik zal toch ook moeten leren mijn vogeltjes te pakken als het nodig is.

Bedankt allebei en ik zal laten weten wat er uit het onderzoek komt!


Mirjam

Dit is dus Dora...
Dit is de beste foto die ik kon vinden ;)

[verwijderd door de beheerder]

Moppers

Als ik een parkietje zoals op die foto zou zien, zou ik eerder denken 'die gaat een dutje doen/wordt net wakker' dan 'die is ziek'. Is dit haar normale 'bolzitgraad', om het zo maar even te noemen?
Gister in de chat hadden we het erover dat ze mogelijk deels feather duster zou kunnen zijn, maar nu ik deze foto zie, zie ik geen enkele overeenkomst daarmee. Als de veertjes bij haar cloaca langer zijn dan bijvoorbeeld haar borstveertjes, dan zou dat nog steeds best erfelijk kunnen zijn, maar er is geen sprake van een feather duster lijkt me.

Weet je trouwens ook of ze mager is? Dat is door het lichtelijk opzetten van de veertjes niet goed te zien. Bij een parkietje dat goed eet zou dat een teken zijn dat er iets aan de hand is. Als je het niet weet, dan kan je dat zondag als je haar toch moet pakken om haar in de andere kooi te zetten gelijk controleren: ga met een vinger over haar borst heen, van boven naar beneden. Hier zit het borstbeen. Als je deze heel duidelijk voelt, als het scherp aanvoelt, dan is ze mager. Voel je het borstbeen maar een klein beetje, dan is ze goed op gewicht.

Mirjam

Ze zit eerlijk gezegd meestal boller  ;). Maar als ik met mijn camera aankom als ze zo zit, komen er gelijk 2 op me af en dan is het foto's maken verleden tijd...
De veertjes bij dr cloaca lijken langer dan dr andere veertjes.
Ik heb wel een goeie foto van dr kontje, die zal ik eens opsnorren.
Ze lijkt me eerlijk gezegd eerder te dik dan te dun. Maar dat zal wel komen door het opzetten van dr veertjes.
Ze vreet echt alles wat los en vast zit. Ververs ik het voer dan zit mw als 1e bij de bakjes. Zodra er appel, andijvie of andere dingen hangen, zit ze er als 1e bij.
Als ik een paar bolletjes trosgierst bij me heb, zit ze binnen 3 seconden bij me.
<1 x per week mag het een bende worden en mogen ze allemaal trosgierst uit mijn handen komen eten, of op de bank>.
Maar ik zal zondag aan dr borstbeen voelen en dr beslist apart zetten voor dr ontlasting.
Door jullie meningen ga ik toch twijfelen of ze niet iets onder de leden heeft...

Kheb wel even een ander beeld van je nu en dat mag ook wel eens gezegd worden (vind ik)  ;D

Dank meiden, en je horen het!

lovesbudgies

Toen ik haar zag zat ze inderdaad veel boller dan op de foto. Ze is ook zeker geen feather duster (deels, kan dat? volgens mij niet),
qua veertjes zou ik zeggen medium of medium buff, maar ik neig eerder naar medium.

Je kunt aan de buitenkant (zonder de parkiet gevoeld te hebben) echt niet zien of deze dik of dun is, Angie is van broodmager naar normaal
gegaan en weer terug naar wat magerder zonder dat je dat aan de buitenkant kan zien. Omdat Dora altijd wat bollig zit is het al helemaal
niet te zeggen, bij bol zittende vogels neigt men al gauw naar 'dik' terwijl deze vogels soms broodmager zijn.

Maar we kunnen nu wel speculeren, de uitslag van Hedwig vd Horst zal vast en zeker meer duidelijkheid geven, ik ben benieuwd!
-ook naar haar gewicht trouwens-

CiteerDank meiden, en je horen het!

Hmmm, wat zei je ook alweer over spelfouten...? :-X