Neusdop en Vleugels

Gestart door Kaki, augustus 11, 2010, 11:59:02

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kaki

Goed nieuws! Hij heeft zijn hele voerbakje op de bodem van de kooi leeg gegeten!  ;D
Eerst met beetje yoghurt, maar nu zit hij ook al de hele avond van de droge pellets te schrokken! We hebben het vanmiddag toch nog een laatste keer aangeboden, als hij dat niet nam kreeg hij meteen weer zaadjes. Dit inderdaad omdat hij af en toe op de grond ging zitten dutten. Gelukkig had hij optijd de smaak van de pellets te pakken! Hopelijk gaat hij nu lekker slapen en eet hij morgen ochtend meteen weer goed! Dan kan hij eindelijk aansterken!  :)




marinkedejong

Proficiat!! Dat is zeker goed nieuws! Maakte me toch behoorlijk zorgen vanwege het feit dat hij zich duidelijk zo beroerd voelde vanwege het gebrek aan energie. Weeg je het voerbakje ook en houd je de bodem van de kooi in de gaten? Icarus verkruimelde in het begin ook nogal wat van de pellets en kreeg dus niet alles binnen. Wat mij trouwens nog steeds opvalt is dat hij langer bezig is met het eten van een portie pellets in verhouding tot zijn zaadjes. Dit terwijl ik de pellets nog steeds wat fijner maak, maar hij zit er behoorlijk lang op te knabbelen. Wellicht dat een ander forum-lid voor opheldering kan zorgen?

lovesbudgies

Je kunt ook even de bodembedekking weglaten, of vervangen door keukenpapier. Zo kun je goed zien of hij het niet gewoon op de grond gooit.

10 gram zaadjes staat gelijk aan ongeveer 5 gram pellets. (HBF) Ze zijn groter dan een gepeld zaadje en ook droger, misschien dat het daarom wat
minder snel gaat? Het oppikken van geprakte pellets duurt natuurlijk ook langer dan het oppikken van 1 zaadje.

Wel fantastisch dat hij nu over is. Goed gedaan!!

Kaki

Vanmorgen viel hij ook meteen het bakje met nieuwe voer aan!  ;D
We hebben inderdaad alleen keukenpapier op de bodem zodat we de pellets, maar ook zijn poepjes goed in de gaten kunnen houden. We hopen dat hij goed blijft eten, we hebben nu de droge pellets en niet geprakt in het bakje gedaan. Gister hebben we steeds gram in het bakje gedaan en als hij dat op had kreeg hij nieuwe. We weten nu zeker dat hij genoeg binnen krijgt. Zijn echte voerbakje die aan de kooi hangt raakt hij daarentegen nog niet aan. Hopelijk ontdekt hij die ook snel. Is het verstandig hem al af en toe uit de kooi te laten? Of is dit nog te veel afleiding?


marinkedejong

Goede vorderingen Claudia!! Icarus' energie gehalte was de eerste dagen toch wat aan de lage kant en ik heb hem in zijn kooi even rustig laten herstellen, zodoende kon ik ook zijn (eet) gedrag even goed in de gaten houden. Wat ik me af vroeg is welke pellets jij voorgeschreven hebt gekregen, ik heb momenteel High Potency Fine maar dat zijn echt flinke brokken dus ik blijf prakken. Ik weet dat er ook Super Fine beschikbaar is (volgens de folder geschikt voor grasparkieten, neophema's en kanaries) en dat lijkt me echt een betere optie.

lovesbudgies

@Kaki: Je mag hem best uit de kooi halen, als hij daar genoeg energie voor heeft.

@Marinke: HBF HP Superfine wordt inderdaad aangeraden voor grasparkieten. Het heeft ongeveer de grootte van een zaadje. Maar hier zijn ook een aantal mensen die Fine aan hun grasjes voeren, dus ze kunnen Fine ook gewoon eten.

Petr@

Je kunt ook gewoon de fine geven hoor en ik prakte ze nooit. Ze kunnen ze heel goed zelf vermalen. Hier eten mijn grasje het ook.
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Kaki

Wij hebben Super Fine meegekregen. Zijn inderdaad ook kleine brokjes! In het begin heb ik ze ook geprakt, maar nu eet hij deze goed op. Als deze zak van een pond leeg is moet ik op aanraden van de DA overstappen op de Adult. Maar nu eerst deze op krijgen natuurlijk  ;)

Kaki is vandaag af en toe uit de kooi geweest. Zijn energie gehalte is inderdaad nog een beetje laag. Hopelijk wordt hij in de loop van de week weer helemaal de oude! Het is nu wel erg rustig zonder alle parkieten streken  ::)

lovesbudgies

Harrison's zelf adviseert (alleen) voor grasparkieten altijd High Potency te blijven gebruiken. Dit sluit beter op hun behoeften aan dan Adult Lifetime.

Misschien kun je wat druivensuiker door zijn water doen, of vanavond toch even een stukje appel of trosgierst.

Moppers

Ik geef al mijn vogeltjes Fine. Ze kunnen dit prima aan. De grasjes 'breken' de brokjes vaak in kleinere stukjes, maar dat vind ik eigenlijk wel goed. Bij zaadjes moeten ze ook hun snavel en tongetje gebruiken voor het pellen, bij pellets gebruiken ze die om er kleinere stukjes van te maken. Nadeel is wel dat ze tijdens het 'pellen' vaak hun koppie uit het voerbakje halen, waardoor er in 1 kooi veel op de bodem belandt. Maar in de volière heb ik daar weer geen last van, daarbij eindigen de kruimels op het plateau waar de bakjes in hangen, en van het plateau eten ze de kruimels gewoon op.

Ik ben trouwens begonnen met Adult Lifetime, na een maand of twee zag ik al een heel verschil (mooiere veertjes die meer glansden bijvoorbeeld). Sinds ongeveer een jaar geef ik ze High Potency, omdat ik er een erg oude tante tussen heb zitten. Ik zie niet echt verschil met Adult Lifetime, maar blijf het toch geven, want je ziet natuurlijk niet wat er van binnen voordeel heeft bij HP.