Neusdop en Vleugels

Gestart door Kaki, augustus 11, 2010, 11:59:02

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

lovesbudgies

CiteerIk vraag me nu wel af of er verband is tussen de (milde vorm van) kruipersziekte en dit ziektebeeld. Wellicht dat iemand daar wat licht op kan schijnen?

Wat bedoel je precies? Er is inderdaad een verband tussen het ziektebeeld van dit parkietje en de kruipersziekte, Kaki heeft namelijk de kruipersziekte.

Een milde vorm van kruipersziekte bestaat niet. Polyoma kan zich uiten in twee vormen, de heftige vorm waarbij de parkietjes in de eerste
paar weken sterven (en dus niet lang genoeg leven om een kruipertje te worden) en de milde vorm waarbij het parkietje een kruipertje wordt.
Mocht het parkietje later weer kunnen vliegen, dan mag je het officieel geen kruipertje meer noemen, maar de parkiet heeft nog wel de
milde vorm van Polyoma.

marinkedejong

De terminologie wordt op verschillende manieren gebezigd maar affijn; belangrijker nog vind ik om te weten wat mijn (ex) kruipertje qua gezondheid nog meer te wachten staat. Polyoma schijnt ook op de krop en organen (lever) te kunnen slaan en vroeg me af of de huidige klachten van Kaki hier een voorbeeld van zijn. Verder hoop ik dat ik met het voeren van Xtravital een zo goed mogelijke weerstand bewerkstellig, ik las ook dat Roosvice door het drinkwater een optie is maar ben wat terughoudend.

Kaki

Volgens de vogelarts is de parkiet door het polyoma virus erg vatbaar voor ziektes. De weerstand is slecht. Ook heeft hij dus problemen met het verenpakket en dit kost ook veel energie. Hierdoor heeft hij dus grotere kans op andere ziekten. Ik geef Kaki vanaf het begin Xtravital, maar onze vogelarts is dus groot voorstander van pellets. Ik mag Kaki nu niet zomaar op andere voeding zetten. Na de antibiotica bespreken we met de arts een dieet en dus een plan van aanpak. Appelazijn door het water kon trouwens geen kwaad, maar met alle medicijnen in het water doe ik dit nu niet.

Ik zal de verdere ontwikkelingen mbt de voeding ook berichten! Misschien heb je er inderdaad iets aan met jou ex-kruipertje! Het kan trouwens nooit kwaad nu al naar de arts te gaan om hem eens goed te laten bekijken! Misschien kunnen extra vitaminen zijn weerstand versterken en zorgen dat hij niet echt ernstig ziek wordt.

Groetjes Claudia

Mars

Volgens mij is er niet echt een duidelijke oorzaak-gevolg. Mogelijk zijn parkietjes met kruipersvirus iets kwetsbaarder.
Er is wel eens onderzoek gedaan dat er bij broedende parkieten die voorheen kruipertjes gaven, extra vitamines toegevoegd werden en dat daardoor de kleintjes geen polyoma verschijnselen hadden (vraag me niet naar het onderzoek/de vitamines of enzymen), maar echt uitgewerkt of bevestigd is dit niet.

Wat je er wel uit kunt leren is dat kruipertjes blijkbaar extra baad hebben bij goede voeding.
Kropontsteking kan ontstaan door slechte hygiene, veel suikers (denk aan snoepstokken) of veel groente fruit resten (gisting). Het komt bij pellets etende parkieten niet of nauwelijks voor.
Het aanmengen van je water met appelazijn kan vergisting in de krop tegen gaan, het bevat ook vitamines.
Roosvicee zou ik even niet doen, als je parkietje juist al een kruopintsteking heeft: het is immers erg zoet.

Zorg er voor dat je parkietje echt goed aangesterkt is, voor je hem op pellets overzet. Dat is meestal niet gemakkelijk en hij moet die aanslag op zijn gezondheid (even niet of weinig eten) goed kunnen opvangen. Vraag evt, je dierenarts of ze het met behulp van dwangvoeding voor je willen doen, aangezien hij/zij het aanraadt.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Moppers

Mijn minieme ervaring op dat gebied zegt me dat (ex)kruipertjes inderdaad minder weerstand hebben. Mijn Eeden was ongeveer 2 jaar toen ze een koutje vatte en daaraan overleed. Je weet het natuurlijk nooit, maar ik denk dat ze het ondanks medicatie niet gered heeft omdat ze een kruipertje was. Ook hadden mijn andere grasjes geen kou gevat, dus haar weerstand moet lager geweest zijn. Of dat door Polyoma komt.. ik vermoed het, maar meer dan een vermoeden zal het nooit worden.
Ik heb eens een onderzoeksverslag gelezen waarbij grasparkietjes met de heftige vorm van Polyoma werden onderzocht (jongen die dus binnen enkele dagen tot weken overleden). De organen waren daarbij heel erg aangetast, dus het zou me helemaal niets verbazen als de organen van kruipertjes ook niet mooi gezond zijn.

Mijn kruipertjes kregen al snel Harrison's pellets, Eeden heeft ook uiteindelijk een volledig verenpak gekregen en kon vliegen. Bob niet, kan ze nog steeds niet, maar ik weet niet of haar gebrekkige vleugels door Polyoma zo slecht zijn want ik heb haar nooit laten testen. Wel zijn de veren die ze heeft netjes en mooi. Bij mijn andere vogeltjes merkte ik ook al vrij snel een verbetering in de veertjes nadat ik was overgestapt op Harrison's.
Het zou best kunnen dat Eeden ook op een zaadmengsel een volledig verenpak had gekregen, maar ik denk dat de pellets wel hebben geholpen. Het kan in ieder geval zeker geen kwaad.

Kaki

Ik ben ook erg benieuwd naar de vooruitgang met pellets! Maar nu eerst richten op de antibiotica helaas.
De arts zei trouwens ook dat omgeving en voeding het verschil kan maken tussen echte kruipers en kruipers met het milde virus.

Op dit moment heeft Kaki alle slagpennen en een goede staart. We zijn dan ook erg blij dat het hij blijkbaar de milde versie van het virus heeft. De kwaliteit van de veren is echter niet goed. Op sommige kleine plekjes zijn de veren heel dun en kun je er als het waren door heen kijken. Ook is het verenpatroon op de rug volgens de arts niet netjes. Zelf is ons dit niet meteen opgevallen. Dit is namelijk ons eerste parkietje dus moeilijk om hem te vergelijken met anderen. Ik hoop dat we met de vitaminen en mineralen al snel verandering zien!

Kaki

We gaan eindelijk beginnen met de pellets! De antibiotica heeft zijn werk gedaan, dus daar kunnen we eindelijk mee stoppen. Kaki werd al erg slim om de antibiotica te ontwijken. Niet meer door slikken of zorgen dat hij moeilijk te pakken was. ::) Daar zijn we nu vanaf! De kooi is ook weer gezellig ingericht!  ;D

Vanochtend heb ik de pellets bij de VA opgehaald. De arts raad aan om inderdaad ook langzaam om te schakelen. Ik heb daarnet spelenderwijs Kaki laten kennis maken met de pellets en hij lijkt er echt gek op!  ??? Rent er nu meteen naar toe en eet het ook al uit het voerbakje. Hopelijk is dit geen beginnersgeluk en blijft hij eten. Vandaag even aankijken en goed in de gaten houden. Ik ben van plan de zaadjes dan helemaal niet meer te voor schijn te halen.

chippie

Goed dat je Kaki overzet op pellets  ;D.
Fijn dat dat al zo goed gaat!
Ik zal wel elke avond een theelepeltje zaad geven.

hillie

Citaat van: Kaki op december 14, 2010, 11:01:01
We gaan eindelijk beginnen met de pellets! De antibiotica heeft zijn werk gedaan, dus daar kunnen we eindelijk mee stoppen.


Moet je de kuur dan niet afmaken als ik vragen mag?

Moppers

CiteerIk zal wel elke avond een theelepeltje zaad geven.
Als hij de pellets eet, zou ik dat niet meer doen.
Hou hem wel goed in de gaten, of hij de pellets echt opeet, of dat hij er alleen maar mee speelt. Als hij ze echt opeet, geef hem dan minimaal twee weken geen zaadjes, zodat hij echt over is en blijft (na twee weken kan je hem af en toe zaadjes geven als traktatie). Speelt hij er alleen nog maar mee, geef hem dan een paar dagen nog wat zaadjes 's avonds zodat hij zijn kropje vol kan eten.

Kaki

Citaat van: hillie op december 14, 2010, 14:54:04

Moet je de kuur dan niet afmaken als ik vragen mag?

We hebben twee keer een keur van 10 dagen afgemaakt! Je moet een antibioticakuur inderdaad altijd afmaken, ook al lijkt het erop dat hij geen ziekte verschijnelen meer heeft.

Vandaag kon Kaki dus eindelijk beginnen met de pellets!  ;D

Kaki

Het was ook te mooi om waar te zijn! ;)
De rest van de dag heeft hij de pellets niet meer gegeten. Hij gaat er niet naar toe in zijn eetbakje, maar komt wel kijken wanneer je ze in je hand hebt. Helaas blijft het dan bij spelen. Nu nog een schepje zaadjes erbij gedaan. En hij is op dit moment natuurlijk heerlijk aan het eten!  ::)

Morgen weer opnieuw proberen met alleen pellets. En een beetje op spelenderwijs kennis laten maken met het nieuwe voer. Ik denk wel dat hij het lekker vindt, aangezien hij vanmorgen wel wat gegeten heeft. Lekker eigenwijs  :)

lovesbudgies

Hij weet nu dat het te eten is, en hij vind het nog lekker ook! Dat is een super begin.

Je zou zaterdag een spiegel neer kunnen leggen met pellets erop, als hij het eet geef je hem de hele dag geen zaadjes meer.
Op zondag geef je hem weer pellets en 's avonds trosgierst. En dan zo om de dag trosgierst totdat hij helemaal goed pellets eet.
Hou op die zaterdag goed in de gaten of hij het eet (ong. 3 gram) en weeg hem elke dag even.

Kaki

Bedankt voor de tips!
Kaki heeft op dit moment helemaal geen interesse in de pellets. Hij is overal als een gek aan scharrelen. In de kooi en overal in huis. Maar hij vindt niets. Ik heb al geprobeerd de pellets te prakken. Heb er rosevice door heen gedaan, beschuit, komkommer. Niets helpt. Gisteravond heeft hij dus maar weer een schepje zaadjes gekregen. Met de spiegel kan ik ook nog proberen! Ik vind het wel eng om hem helemaal geen eten meer te geven s avonds! Net ziek geweest enzo. Zijn poepjes zijn ook erg waterig.. Maar als het moet om hem over te zetten doen we alles!

Ik ga vanavond op zoek naar een goede weegschaal. We hebben er een en die is maar op 5 gram nauwkeurig dus daar heb ik helemaal niets aan. Hij weegt nu mooi 35 gram, maar ik wil goed in de gaten kunnen houden of hij afvalt. Iemand ideeen waar je de weegschaal kunt kopen?


Mars

Een weegschaaltje koop je gewoon bij de blokker ofzo: een digitaal keukenweegschaaltje.
Verder ben je pas 2/3 dagen bezig. Probeer jezelf niet te veel door hem te laten bespelen.
Als je hem steeds af en toe zaad geeft, zal hij weten dat hij dat van je krijgt en er dus op rekenen. Je vindt het zielig om hem even helemaal geen zaad te geven, maar hoe zielig is het om hem zo aan het lijntje te houden en hem dan wekenlang niet over te krijgen?

Hij heeft er immers al van zitten eten, dus was hij zo dichtbij ;)

Ik zou je nu aanraden even een paar dagen alleen zaad te geven en dan nog eens opnieuw te beginnen: dus dan even helemaal geen zaad en ik zou hem ook even in zijn kooi houden, zodat hij zijn energie niet verspilt en niet alles afvliegt op zoek naar eten. Zo te lezen heb je echt een vogeltje dat je met 2/3 dagen over kunt krijgen als je zelf de moed hebt en niet te veel in het theater van je ventje trapt :P
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Kaki

We hebben hem donderdag en vrijdag aan laten sterken met de vertrouwde zaadjes. We hebben nu een prima weegschaal en kunnen hem nu goed in de gaten houden. Erg belangrijk! Vandaag beginnen we weer met pellets. Heeft nu twee bakjes in de kooi. We houden hem de komende dagen in de kooi. Hij zal wel erg gaan protesteren, maar we moeten ons niet voor de gek laten houden!
Kaki is verder niet echt dol op fruit. Hij houd wel van sla, maar de voedingsstoffen zijn erg laag. Is het verstandig vanavond bij te voeren met trostgierst en sla?

lovesbudgies

Indien hij al eens van de pellets heeft gegeten, geef je hem op dag 1 van het overzetten niets anders.
Op dag 2 mag je hem 's avonds trosgierst geven. Ik geef de voorkeur aan trosgierst boven zaadjes zodat je niet 'toegeeft' met zijn oude voer.
Daarna geef je weer een dag alleen pellets, dag 4 mag hij weer 's avonds trosgierst, en dan zijn ze meestal wel over. Daarna geef ik ze op dag 7 pas
weer trosgierst.

Heb je de spiegel al geprobeerd, werkte bij mij super!

Mars

Mee eens. Evt. mag je derde dag wel een klein stukje trosgierst 's avonds geven hoor. Ik houd dat meestal wel altijd aan na de eerste pelletsloze dag. Dus 1 dag niets en dan de dagen er na een cm trosgierst 's avonds.
Heeft hij na drie dagen nog geen interesse getoond in de pellets (wat meestal wel al gebeurt is) dan kun je besluiten de 4e dag 's ochtends eens flink bij te laten eten met zaadjes en dan weer verder te gaan.

Het weegschaaltje is een goed hulpmiddel, maar let ook vooral op het gedrag van je parkietje: zolang hij druk is gaat het goed (vaak gaan ze heel druk aandacht zoeken en eten zoeken), maar zie je dat zijn gedrag echt verandert, dan is het tijd voor eten. Kortom: houd hem goed in de gaten.


Na plaatsing van mijn vorige berichtje dacht ik nog wel even er over door: ik ben zeker voor het overzetten van vogeltjes op pellets. Maar je parkietje is wel net ziek geweest. Ik vind het de moeite waard om het eens een keer goed te proberen, maar lukt het nu de tweede keer niet binnen 3 dagen (en hij raakt niets aan), dan is het misschien verstandig om hem eerst eens 2 maanden aan te laten sterken na zijn ziekte.
Als ik hier kijk naar Quint die afgelopen zomer behoorlijk ziek was, dan zie je dat een vogeltje toch aardig wat door ziekte kan afvallen. Pellets zijn voor zulke vogeltjes natuurlijk ideaal (wordt snel opgenomen en zijn erg voedzaam), maar het overzetten zorgt altijd eerst voor nog wat gewichtsverlies.
Dit is niet demotiverend bedoelt, want ik zou het zeker ook proberen, juist in zo'n situatie. Maar probeer niet na 3 dagen, als hij echt niets aanraakt, verder te gaan.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Kaki

Pff het is wel moeilijk hoor! Hartverscheurend! 
Hij is al twee dagen helemaal druk en gek aan het doen. Gisteravond heeft hij 1cm trostgierst gekregen buiten de kooi zodat ik hem goed kon wegen. Vandaag was hij extreem rustig. Veel op de grond slapen. Ik heb hem vanmiddag dan ook een lepel met een beetje yoghurt met kruimels van pellets gegeven. Dit at hij op! Daarna een lepele met beetje pellets met een druppel yoghurt ook hier heeft hij van gegeten. Niet veel, maar toch. Helaas eet hij nog niets uit de voerbakjes. Hij moet er echt niets van hebben. Probeer hem te lokken met ook hier een druppel yoghurt met pellets. Hopelijk gaat hij snel eten!


Mars

Nu schrik ik erg!

Als hij op de grond slaapt voelt hij zich niet goed. Dat kan niet!
Snel weer over op de zaadjes dus!


Zoals ik al schreef:
Citeerzolang hij druk is gaat het goed (vaak gaan ze heel druk aandacht zoeken en eten zoeken), maar zie je dat zijn gedrag echt verandert, dan is het tijd voor eten. Kortom: houd hem goed in de gaten.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..