Neusdop en Vleugels

Gestart door Kaki, augustus 11, 2010, 11:59:02

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Kaki

Hallo Allemaal,

Dit is onze parkiet Kaki van 4 maanden oud.
De neusdop was in het begin donkerpaars. Nu begint de neusdop een beetje te verkleuren.
Zou het dan toch een popje zijn?

Verder maken we ons een beetje zorgen over de veren op de vleugel en de staart. Kaki vliegt nog niet goed en is onder de vleugel erg kaal. Kaki heeft nog maar een paar pennen op zijn vleugels. Het nestje waar we kaki vandaan hebben, hebben een aantal vogels problemen met de groei van de veren. Dus we maken ons een beetje zorgen.

Liefs Claudia en Mark

Hopelijk zijn de foto's een beetje duidelijk!



[verwijderd door de beheerder]

lovesbudgies

Zo te zien hebben jullie een vogeltje met de kruipersziekte, heel het nestje zal het hebben, hier is een artikeltje erover:
http://parkietenfreak.nl/z-kruipersziekte.php
Niet iets om je heel erg zorgen over te maken, hij zal misschien nooit goed kunnen vliegen, het kan zelfs gebeuren dat hij
op een gegeven moment helemaal niet meer kan vliegen, maar ook kan het dat hij na een paar ruien weer goede slagpennen
krijgt.
Verder hebben ze -zoals alle parkieten- een kwalitatief goede en complete voeding nodig, de kooi kan wat aanpassing nodig
hebben zodat hij overal makkelijk klimmend bij kan en de weerstand van kruipers is over het algemeen wat slechter dan van
gezonde parkieten.
Ikzelf zou hem overzetten op pellets, een complete voeding voor parkietjes, maar pellets hebben voor- en tegenstanders,
dus deze keuze is aan jou. http://parkietenfreak.nl/a-pellets.php

Met kruipertjes mag niet gekweekt worden en ook de ouders van je parkietje mogen niet meer kweken omdat ze kruipertjes
voortbrengen, breng de kweker dus op de hoogte van dit feit.

Moppers

Kan hij dan uberhaupt vliegen met die vleugeltjes? Er zitten nog minder pennen aan dan bij mijn Bob en ze staan nog verder naar binnen. Bob kan helemaal niet vliegen.
Ik sluit me aan bij lovesbudgies, hoogstwaarschijnlijk een kruipertje.

De foto van de neusdop is niet scherp genoeg om het geslacht te kunnen bepalen, probeer er een te maken waarbij de neusdop helemaal scherp te zien is. Probeer eventueel een foto met een hoge resolutie op wat meer afstand en vergroot dan van die foto het kopje.

Kaki

Bedankt voor de snelle reacties!

Oei! Dat is echt even schrikken!
We waren al bezorgd, maar dit is geen goed nieuws. Ik heb meteen de kweker gewaarschuwd!
Helaas zijn er in het nestje nog parkietjes erger aan toe dan Kaki.

Hebben jullie nog tips voor ons? Wat kunnen we doen om Kaki het zo aangenaam mogelijk te maken?
Ik zal me in elkgeval goed verdiepen in de kruipersziekte!
Ook zonder dat hij kan vliegen is het echt een schatje!

Hij vliegt trouwens nog wel. Niet hoog en kleine stukjes. Het lijkt er op dat de pennen in de vleugel nog steeds groeien. Ook de staart wordt steeds voller. Hopelijk vallen deze nieuwe pennen niet uit.
De eerste rui zal binnnekort ook wel komen.. We wachten af.

Liefs

Moppers

Het zou ook heel goed kunnen dat er na een paar ruien niets meer van te zien is hoor, dat is ook mogelijk bij kruipers. Dat is nu alleen niet te zien, dat is puur afwachten.

In principe zal Kaki zich prima leren redden zonder volledig vliegvermogen. Wat je kan doen is de kooi anders inrichten dan je bij vliegende vogels zou doen. Kijk welke afstand tussen stokjes hij kan huppen/fladderen, maak dat de maximale afstand tussen twee aangrenzende stokjes. Als hij vaak van een stokje valt, zorg er dan voor dat de kooi niet te hoog is en dat er geen obstakels op de valweg naar beneden zijn. Hang in zo'n geval bijvoorbeeld geen twee stokjes boven elkaar, bij een val van de bovenste stok kan hij zich misschien bezeren als hij op die eronder valt.
Verder is je parkietje gewoon een parkietje. Hij zal net zo eigenwijs zijn als vliegende parkieten. Aandacht net zo leuk vinden. Net zo graag spelen. Net zo graag lekker dutten. Net zo hard kunnen tetteren.
Wat wel mogelijk is, is dat de algehele weerstand van kruipertjes lager is dan die van 'gezonde' vogels (dit is niet wetenschappelijk bewezen, meer een vermoeden van mijzelf). Mocht hij dus ooit ziek lijken, ga dan direct naar een dierenarts met verstand van kromsnavels.

Nog een vraagje puur uit nieuwsgierigheid: wat was de reactie van de kweker?

Kaki

Raden jullie het aan om alsnog naar een dierenarts te gaan?

Ik heb het een en ander gelezen over een "workout' voor de vleugelspieren. Zodat deze niet verslappen, mocht hij dan toch ooit weer goede vleugels en staart krijgen. Is dit iets? en hoe werkt het?

Kan ik ook extra vitaminen geven? Kaki is nog niet echt bekent met fruit of groente hij laat het gewoon liggen.

Ik zal binnekort nog een foto van de neusdop plaatsen!

lovesbudgies

#6
Over de voeding, (de rest kan Moppers beter beantwoorden uit persoonlijke ervaring) hij is nog jong, dus hij kan nog groenten en fruit gaan eten.
Toch lijkt het mij het beste als je pellets gaat geven, bijvoorbeeld Harrison's High Potency superfine, daar zit meer in dan een zadenmengsel
met wat aparte vitaminen. Daarnaast drinken grasparkieten erg weinig, dus vitaminen door het drinkwater hebben vrij weinig zin.
Tegenwoordig zijn er hele goede producten om de weerstand te verbeteren, bijvoorbeeld Heal x Booster en Booster Concentrate. Daarnaast
kun je het drinkwater aanzuren met appelazijn en hem dagelijks wat biogarde of probiotica geven.

Edit// een linkje waar deze producten te verkrijgen zijn: http://www.winkelplein.nl/harrisonsvogelvoeding/default.asp?sid=wVOKQXYIKK4F32GTzzGVuHVuB00qGi&page=categorie&Id=108421
Op het eerste gezicht lijkt het allemaal heel duur, maar als het uitrekent kom je op hetzelfde bedrag uit als bij XtraVital (zaadjes),
want je doet er heel lang mee.

Moppers

Je hoeft niet naar een dierenarts omdat Kaki een kruipertje is. Het is niet te genezen, er zijn ook geen medicijnen om het ontwikkelen van een volledig verenpak te stimuleren. De pellets van Harrison's kunnen daar mogelijk wel aan bijdragen, die hebben namelijk sowieso een positief effect op het verenpak.
Wel geldt altijd: als jij het niet vertrouwt, als je denkt dat ziek is en je bent er niet gerust op, ga dan naar een vogelarts. Al is het alleen maar voor je eigen gemoedsrust, want als hij dan niets blijkt te mankeren, dan weet je dat in ieder geval zeker. Als hij wel iets blijkt te mankeren, dan is hij gelijk bij de juiste persoon die een geschikte behandeling kan uitschrijven.

Een workout lijkt me overbodig. Ondanks dat ze volledig niet gebruikt worden voor vliegen, worden de vleugels toch gebruikt. Bij het bewaren van evenwicht, bij het hupsen van stokje naar stokje. Ook zal Kaki zo nu en dan zijn vleugels strekken en er flink mee wapperen. Daarnaast vliegt hij wel een beetje. Als hij ooit volledige vleugels krijgt, dan sterkt hij de spieren in de vleugels vanzelf wel aan. Hij zal dan in het begin niet de allerbeste vlieger zijn, maar dat komt vanzelf. Je kunt het vergelijken met bijvoorbeeld een mens die ineens wil gaan sprinten. Als jij vandaag besluit dat je vanaf nu iedere dag 100 meter sprint, dan ben je in het begin nog helemaal niet zo snel. Na een tijdje word je beter en sneller, zijn de spieren die je bij het sprinten gebruikt meer ontwikkeld. Je zal nooit een wereldrecord rennen omdat je er pas later mee bent begonnen, maar je bent wel beter geworden dan eerst.
Dus zonder extra workout redt Kaki het ook prima.

Kaki

Bedankt voor de antwoorden!
Ik zal Kaki extra goed in de gaten houden! En de tips voor de vitaminen in weerstand zijn erg fijn.
Vandaag heeft kaki helaas al weer veel pennen verloren. Heb er vijf gevonden. Zo gaat het een tijdje goed en zo heeft ie bijna niets meer aan zijn vleugels. Gelukkig lijkt hij er weinig last van te hebben. Gezellig aan het fluiten op het moment!


Kaki

Hallo,

Ik zou nog steeds een duidelijke foto posten van de neusdop van Kaki.
Helaas heb ik wat problemen met de fotocamera, maar dit zijn nog twee foto's.

Ik denk zelf dat we een mannetje in huis hebben, wat denken jullie?

Groetjes

[verwijderd door de beheerder]

lovesbudgies

Ja hoor dat denk ik ook. Leuk ventje trouwens!!

Is zijn snavel nou nog steeds zwartig, of is dit een oude foto?

Kaki

Bedankt!   ;D
De foto's zijn van 1 juli, dus inderdaad al weer wat ouder!
Er is nog wel wat verkleuring op de snavel, maar eerder licht grijs. Ondertussen zijn ook alle pennen uitgevallen. Geen twijfel mogelijk dus, het is echt een kruipertje.


lovesbudgies

Jeetje wat duurt de verkleuring dan lang!

Het is jammer dat hij een kruipertje is, maar gelukkig weet hij niet beter dan dat hij slecht kan vliegen en wie weet
komen zijn slagpennen beter terug na een aantal ruien.
Zolang hij maar niet in contact komt met nestjes of zelf een nestje krijgt komt het allemaal goed. :)

Kaki

Hoi Allemaal,

Even een update over Kaki. Hij heeft zijn eerste rui gehad en is hierdoor echt al zijn vleugel en staart pennen verloren. Gelukkig zijn er nu weer meer pennen terug gekomen dan dat hij voor de rui had! Hij kan nu zelfs redelijk vliegen! Nog wel even oefenen, maar hij wordt steeds zelfverzekerder.

Ik ben erg blij dat hij weer wat pennen terug heeft, hopelijk worden dit er in de loop van de tijd alleen maar meer. Zou het dan toch de milde versie van Kruipersziekte zijn?

Ik heb een nieuwe foto van Kaki toegevoed, dan kunnen jullie het verschil zien.

[verwijderd door de beheerder]

EvelienM

wauw, super dat het beter gaat en dat ie mooier in de veren zit, ik vind m er mooi uitzien, ik twijfel wel of t een mannetje of popje is, maar dat zal ik dan alleen maar zijn :-)

parkietengek12

hij ziet er prachtig uit ;D, en ik weet bijna zeker dat het een mannetje is ;)
niet dat ik een expert ben maar het is gwn een man lijkt me :-X

lovesbudgies

Grasparkietjes die het Polyoma virus hebben overlijden in de eerste paar weken van hun leven, daarnaast is er
ook een milde vorm en dat is inderdaad wat Kaki heeft, de kruipersziekte. Hierbij vallen alleen de slagpennen uit.
Het verschilt per parkiet hoe de kruipersziekte zich uit, soms kan de parkiet helemaal niet vliegen, soms een beetje en
sommige parkieten kunnen zelfs na een paar maanden weer prima vliegen. Dit is afwachten, maar gelukkig weet hij niet beter.

Kaki is duidelijk een mannetje, hij heeft een mooie blauwe neusdop.

nannyjeff

super dat het nu beter gaat met hem!! en ik wou graag even tegen je zeggen dat je echt super trots moet zijn op hem, want het is een zeer mooi manneke!!!!  :-*
denk tenminste dat het een mannetje is hoor!! weet het niet helemaal zeker :P

Kaki

We zijn helemaal trots op hem!  :-*
Helaas weet hij wel wat hij moet missen.
Hij kon eerst een beetje fladderen en ineens miste hij al zijn pennen en viel hij steeds uit de lucht! Zo zielig!
Het is echt leuk om te zien hoe fijn hij het vindt om nu lekker rond te vliegen en alles te gaan ontdekken.

Bedankt voor de leuke reacties!

marinkedejong

Wel sneu dat je parkietje nu deze klachten heeft. Ik vraag me nu wel af of er verband is tussen de (milde vorm van) kruipersziekte en dit ziektebeeld. Wellicht dat iemand daar wat licht op kan schijnen? Ik heb zelf ook een parkietje (nu 6 maanden oud) die tijdens de laatste rui alle staartpennen en de pennen uit de linkervleugel is verloren. Hij krijgt wel nieuwe slagpennen maar echt strak in de veren zit hij ook niet met als logisch gevolg slechter vliegen en gebrek aan zelfvertrouwen. Voer hem nu Xtravital in de hoop dat z'n verenpakje en algehele conditie nog verder verbeterd.