Welk voer geven

Gestart door Gerja, augustus 09, 2010, 08:53:44

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Gerja

Welk voer kan ik het beste straks gaan geven aan mijn parkiet?
Is het voer van Discus ook goed? Of is aan ander merk beter.

Joyce

Als je zaden wilt geven kun je het beste XtraVital nemen van Beaphar. Dit is wel vrij prijzig, maar je doet er ook best lang mee en er zit alles in wat je vogeltje nodig heeft (wel dagelijks wat groente of fruit extra geven, bij welk voer dan ook).


Gerja

Oke, verder hoef ik er dus niks bij te geven dan groente of fruit?
Wat houdt pellets in?

fullmetalgirl

#3
pellets zijn brokjes waar alles inzit wat je parkiet nodig heeft,
erg goed voor je parkiet, veel mensen hebben wel moeite met parkieten dat te laten eten en het is duur, maar voor het overzetten zijn wel veel tips te vinden. pellets heeft zeker voorkeur als je mij vraagt,

xtravital is erg goed voer, (hier zit ook eivoer in.)
maar premium prestige is ook erg goed voer,(hier zit geen eivoer in moet los bijgevoerd worden) een mix van pellets en zaden. en de helft goedkoper dan xtravital :) wel lastiger te vinden.

bij elke voeding moet je groente/fruit bijgeven, bij pellets niet echt voor de vitamine maar meer om ze ook iets anders te geven dan brokken.

ben geen voorstander van discus voer, heb het zelf ook gehad maar mist toch wel paar dingen.

Gerja

Ik denk dat ik dan XtraVital ga geven.

lovesbudgies

Dat is een prima keuze voor een zadenmengsel, al ben ik eerlijk gezegd meer voor de pellets.
Daarnaast moet je groenten, fruit, kruiden, kiemzaden, maagkiezels, oestergrit en een mineralenblokje geven.
Sepia niet geven, gemengd grit ook liever niet, extra vitaminen alleen geven op advies van een dierenarts.


Moppers

Citeerpellets zijn brokjes waar alles inzit wat je parkiet nodig heeft,
erg goed voor je parkiet, veel mensen hebben wel moeite met parkieten dat te laten eten en het is duur

Dat valt dus echt heel erg mee. Ik heb een tijd geleden, toen ik nog Lifetime van Harrison's gaf uitgerekend wat ik per vogel per maand kwijt was, en dat was minder dan wanneer ik Xtravital zou geven. Inmiddels geef ik de duurdere (en nóg betere) versie High Potency, dus of die vergelijking dan nog opgaat weet ik niet. Maar duur, nee. Een grote zak kost veel geld in 1 keer, maar daar doe je dan ook lang mee.

Gerja

Citaat van: lovesbudgies op augustus 09, 2010, 15:01:25
Dat is een prima keuze voor een zadenmengsel, al ben ik eerlijk gezegd meer voor de pellets.
Daarnaast moet je groenten, fruit, kruiden, kiemzaden, maagkiezels, oestergrit en een mineralenblokje geven.
Sepia niet geven, gemengd grit ook liever niet, extra vitaminen alleen geven op advies van een dierenarts.



Die kruiden, kiemzaden, maagkiezels en oestergrit moet je die dan allemaal apart erbij kopen? Zelf had ik al sepia gekocht maar ik zal een mineralenblokje kopen.

lovesbudgies

Maagkiezel en grit moet je inderdaad apart kopen, grit verstrek je onbeperkt in een apart bakje en eens in de 2 weken geef je
5 steentjes maagkiezel door het voer.
Met kruiden bedoel ik bijvoorbeeld verse basilicum en peterselie, dit kun je apart kopen en verstrek je een keertje naast of in plaats
van de groenten.
Kiemzaden kun je apart kopen, maar je kunt ook een parkietenzadenmengsel (zonder eivoer) gebruiken, voor kiemschalen kun je platte glazen schaaltjes
gebruiken. Dit geef je naast de groenten en fruit, dus niet in plaats van.

Ik denk dat iedereen op dit forum in het begin sepia gekocht heeft, maar het bevat heel veel zout en is dus eigenlijk helemaal niet
gezond voor je parkietje, een mineralenblokje (ik neem er altijd 2, een mineralenblok en een iodineblok) is wél goed.