Groot dilemma: Kruipersziekte en inslapen?

Gestart door Pip, augustus 05, 2010, 21:43:30

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pip

Hallo allemaal,

Een groot dillemma hier en ik hoop dat jullie willen meedenken...
Begin 2008 heb ik bij een kweker uit Oud-Beijerland mijn tweede grasparkietje, Roof, gekocht. Alles leek goed te gaan: hij werd snel tam, zat goed in de veren en was erg avontuurlijk. Tot hij na ongeveer een half jaar zijn slagpennen begon te verliezen. Ik hoopte op een heftige rui, maar voor de slagpennen kwamen lelijke en gerafelde veren terug die gelijk weer uitvielen.

Ben naar de op dit forum aangeraadde dokter Kindermans in Vlaardingen gegaan. Zij vermoedde wel kruipersziekte, hoewel het natuurlijk een beetje raar was dat Roof het eerste halfjaar mooi in de veren zat. Om het zeker te weten zou er een bloedtest moeten worden afgenomen. Dokter Kindermans raadde dit af, omdat het duur zou zijn en pijnlijk voor het vogeltje. Daarnaast zou je niks met de uitslag kunnen, omdat er geen medicijn tegen kruipersziekte is. Goede argumenten, niet gedaan dus.

Inmiddels zijn we bijna twee jaar verder en is Roof steeds meer veren verloren, ook donsveren. Hij is nu dus half kaal. We hebben op aanraden van dokter Kindermans een paar maanden Harrissons geprobeerd maar dit heeft geen enkele verandering teweeg gebracht en ze bleven het met tegenzin eten.

We hebben zelf trappetjes gemaakt en door het hele huis geplaatst, zodat hij in ieder geval zijn vriendje achterna kan lopen en zelf zijn kooi in en uit kan (de kooi staat de hele dag open). De laatste weken merk ik echter dat hij steeds minder zijn kooi uitkomt, steeds op hetzelfde stokje zit en minder fluit, bijvoorbeeld als ik thuis kom. Ook ben ik bang dat hij veel last heeft van de veren die continu doorkomen maar ook gelijk weer uitvallen.

Ik heb het lijstje met symptomen van ziekte erbij gehouden en kom er maar niet uit of Roof nog een 'vogelwaardig bestaan' heeft of niet. Even een opsomming:
•   Hij eet en drinkt prima.
•   Hij slaapt meestal op 1 pootje, hoewel hij daarbij soms zijn evenwicht niet goed kan vinden.
•   Hij maakt nog wel geluid, maar aanzienlijk minder dan vroeger
•   De laatste paar dagen heeft hij diarree
•   Hij trilt veel
•   Hij zit volgens mij niet bol, maar dat is lastig te zien omdat hij zo weinig veren heeft.
•   Hij slaapt veel; kan ook uit verveling zijn volgens mij, omdat hij niks meer kan.

Mijn grote vraag: Moet ik hem laten inslapen of niet? Aan de ene kant denk ik dat het beter is voor hemzelf en zijn vriendje, die er nu telkens in zijn eentje op uit moet. Zijn avontuurlijke aard kan hij niet meer kwijt. Aan de andere kant is het echt een schatje en weet ik niet zeker of hij pijn heeft.

Excuus voor mijn uitgebreide bericht, maar het is een lastige beslissting en ik hoop dat jullie willen meedenken! Foto's gaan op dit moment helaas niet lukken, omdat ik midden in een verbouwing zit.

Groeten, Pip

lovesbudgies

#1
Even kort door de bocht: hij klinkt ziek en gaat achteruit.
Het vele slapen, trillen en weinig geluid maken kunnen ook komen omdat hij het koud heeft, parkietjes met bijvoorbeeld een redelijk onschuldige
ziekte krijgen het daar koud van, dit hoeft dus niets te maken te hebben met het feit dat hij weinig veertjes heeft.
Zijn ziekte van nu hoeft niets te maken te hebben met zijn vermoedde kruipersziekte, hij zou best een darminfectie kunnen hebben die los
staat van de kruipersziekte. (al is dit natuurlijk speculatie, ik ben geen dierenarts)

Wat ik zelf zou doen is hem onder een warmtelamp zetten, en dan een keramische lamp, geen infraroodlamp ivm zijn blootliggende huid.
Je kunt pure druivensuiker door zijn water geven voor energie, je mag zoveel druivensuiker in het water doen totdat het verzadigd is.
Daarnaast moet je met hem naar een vogelarts, deze moet hem lichamelijk onderzoeken en ook absoluut zijn ontlasting onderzoeken,
je kunt daarbij vertellen dat je een ziekte vermoed bovenop de kruipersziekte zodat ze niet alleen daarnaar kijken. Als je hem niet durft
te vervoeren stuur dan zijn ontlasting op.

Theoretisch gezien is het mogelijk dat hij na 10 dagen rechtstreekse antibiotica alweer een stuk beter in zijn vel zit. Ik wil je geen valse
hoop geven maar ik vind dit gewoon nog geen reden om hem in te laten slapen.

Daarnaast zou ik persoonlijk hem toch laten testen op PBFD, pacheco, chlamydia en polyoma, dan weet je tenminste wat er aan de hand
is, en of hij andere vogels kan besmetten.

Ik kan me dus niet voorstellen dat hij zo ziek is van de kruipersziekte, en de diagnose kruipersziekte past ook niet helemaal omdat hij het
eerste halfjaar mooi in de veren zat en hij nu zo kaal is, kruipers verliezen meestal geen dons.

Joyce

Hij klinkt inderdaad erg ziek. Ik zou inderdaad ook zijn ontlasting opsturen en laten onderzoeken op een darminfectie of iets anders. Met een goede antibiotica- kuur kan je vogeltje er dan weer bovenop komen. M.b.t. tot kruipersziekte; ik heb zelf een kruiper in huis. Hij heeft onder zijn vleugels veel minder dons, ze verliezen volgens mij dus niet alleen de staart- en vleugelpennen. Nou had Tijger (een van mijn vogeltjes) van begin af aan kruipersziekte en is hier daarna flink van hersteld (hij kan inmiddels vliegen en heeft goede vleugel- en staartpennen gekregen (dit heeft ruim een half jaar geduurd). Ik meen me te herinneren dat vogels ook op een wat latere leeftijd kruipersziekte kunnen krijgen (maar hoop dat de experts me hierin verbeteren mocht ik het fout hebben).

Ik snap best dat je je beestje niet onnodig wilt laten lijden, maar laat eerst even de ontlasting onderzoeken (stuur het op als je niet naar een vogelarts kunt gaan) zodat je in ieder geval weloverwogen een beslissing kunt nemen.

Enneh . . . mocht het zo zijn dat je vogeltje uiteindelijk weer helemaal opknapt, maar niet kan vliegen vanwege de kruipersziekte, ook dan kunnen ze nog een heel fijn leventje hebben. Sterkte ermee in ieder geval.

Groetjes, Joyce.

Moppers

Ik vermoed ook dat hij 'gewoon' een ziekte onder de leden heeft.
Er is nog maar weinig bekend over de kruipersziekte en alle effecten die het heeft op een parkietje. Wel is er in een (niet herhaald) onderzoek getoond dat overleden jonkies sterk aangetaste organen hadden. Dit ging om jonge grasparkieten die binnen enkele dagen tot weken na het uitkomen overleden en kruipersziekte hadden. Het is dus heel goed mogelijk dat een kruipertje dat wél overleeft er van binnen ook wat minder goed aan toe is en daardoor een lagere weerstand heeft. Hierdoor kunnen ze vatbaarder zijn voor de gangbare ziektes dan parkieten zonder kruipersziekte.
Ook als het verlies van de veren van Roof niet wordt veroorzaakt door kruipersziekte, zou het kunnen dat datgene wat het wel veroorzaakt ook een lagere weerstand met zich meebrengt. Het kan dus zijn dat hij snel iets oppikt en daar ziek van wordt. Maar mogelijk is dat goed te behandelen met medicijnen.

Ik zou hem dus ook even na laten kijken door een vogelarts. Stel dat het iets is wat met antibiotica te verhelpen is, dan heb je over een paar weken misschien weer een lekker levendige Roof.