Spannende tijden! Sammy en Bobby krijgen een nestje!

Gestart door lovesbudgies, augustus 05, 2010, 13:42:08

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Parkieten-Freak

Inderdaad heel apart zeg! Gelukkig is Sammy weer beter enne...nu heb je er toch nog twee kleintjes bij! ;D
Veel succes!  ;)


lovesbudgies

Bedankt Wouter, ik doe in ieder geval mijn best, haha.

@ Mars, en hoeveel aten ze toen op een dag van de trosgierst en pellets?

Peertje, de kleinste, doet het heel erg goed, hij eet super. Hij wilt alleen in mijn handen slapen, anders gaat hij keihard piepen,
ook 's nachts, dus echt goed slapen doe ik niet, haha. Ik stop hem lekker in en hij zit onder de warmtelamp maar hij mist blijkbaar
toch wat, misschien dat de druk van mijn handen hem doet denken aan broertjes en zusjes of mamma die op hem liggen, want ze
kruipen altijd op elkaar.
Na het eten (en hij is echt binnen 5 minuten klaar en hij morst niets!) gaat hij lekker liggen slapen. :-*

De oudste doet het minder goed, ik denk dat het een popje is dus ik zit nog te dubben over een naam. Ze eet slecht van de pap,
ze zou zeker 3,4 cc moeten eten maar ik krijg er met moeite 1 of 2 cc per keer in. Trosgierst eet ze wel goed maar desondanks
komt haar krop nooit echt vol. Zaadjes eet ze niet en pellets een beetje, maar niet om over naar huis te schrijven, een paar
pikjes ofzo, dus ik maak mij om haar best wel zorgen.
Ik weet ook niet precies hoeveel pellets ze nodig zou hebben op deze leeftijd, per dag. En dan eventueel aangevuld met gierst en
pap. Weet jij dat Mars?

lovesbudgies

Met Peertje gaat het nog steeds heel goed, hij piept wat af, hahaha.
Het oudste parkietje is een popje en ze heet inmiddels Wynona, met als roepnaam Noa want Wynona kort niet zo lekker af.
Ze is mooi en stoer dus dat past wel bij haar. Vandaag ging de handopfok iets beter,
er ging zelfs 1 cc helemaal vrijwillig in! Net nu ik wanhopig aan het worden was en over wilde stappen op de kropnaald.
Hopelijk blijft ze zo vooruit gaan en komen we ooit nog bij de 4 cc.

Elke dag is wel weer een verrassing bij die twee, gister heeft Noa voor het eerst de sprong gewaagd en is ze van het bed
af gefladderd, ze kwam wel een halve meter ver! Vandaag ging ze echt kleine stukjes vliegen en landde ze perfect op een
wilgentak, ze is heel erg op parkieten gericht en bedelt als ze dichterbij komen.

Parkieten zijn ook net mensen, de mannen kijken de kleintjes raar aan en willen niets met ze te maken hebben, als de kleintjes
dichterbij komen dan worden ze bang en vliegen weg. De popjes daarentegen zijn een en al interesse, als ik Peertje aan het
voeden ben dan piept hij heel hard en dan komt Angie 'to the rescue' en wil ze hem gaan voeren. Ze haalt voer op maar
omdat ze eerder de megabacterie heeft gehad heb ik liever niet dat zij hem voert, daarnaast is hij dan al aan het eten dus
bij gebrek aan beter legt ze het dan maar op zijn rugje, hihi. Het moederinstinct van die twee lieverds wordt duidelijk geraakt,
Sammy zit steeds bij Noa te kijken.

Ik heb er nu helemaal van overtuigt dat je grasparkieten niet vrijwillig moet gaan handvoeden, daar bedoel ik mee dat je het
niet moet doen als het niet noodzakelijk is. (wat bij deze 2 dus wel zo was)
Met Noa zit ik nu al een paar dagen te vechten, 4 keer per dag ruim 3 cc pap dwangvoeren is echt geen pretje. Het zou mij niets
verbazen als ze straks niet bang voor handen is maar mensen ook niet echt leuk vind, haar eerste contact met mensen was tenslotte
niet echt leuk, al maak ik het voor haar zo prettig mogelijk. Parkieten schijnen in de eerste dagen met handopfok zelfs af te vallen
en ze gaan met 5 dagen pas weer normaal 2 gram per dag bijkomen.
Met Juvenile zijn ze beide niet afgevallen, maar ze zijn ook nog niet veel bijgekomen, dit laat al zien wat een verschil er is met
de normale voeding van de ouders.

Ik zal binnenkort eens wat foto's van ze laten zien. :)

Mars

Hoeveel pellets ze eten weet ik echt niet. Maar bij mij werden de oudste twee popjes de eerste keer met een dikke 3 weken aangevallen door de moeder. Ook ik kreeg er geen handopfok in en papa wilde ook niet helpen (die zat ook al apart, omdat die ook door moeders werd aangevallen). Bovendien was ik overdag naar het werk.

Ik heb dus de twee oudsten samen in een kooitje gezet en daar een sliert trosgierst en een schaaltje met pellets neergelegd. En ja hoor.. daar zaten ze gewoon binnen een dag al van te smikkelen. Ze zaten dus echt met 3,5 week samen als grote vogeltjes in de kooi en dat ging prima.
Ook de tweede keer gingen de kleintjes vrij snel pellets eten. Ik denk dat pellets gewoon makkelijker zijn dan zaad, en ze kennen de smaak al. Dus had ik de tweede keer een paar kleintjes die met 4 weken maar op de stok bleven zitten en vrijwel niets te eten kregen van papa, maar lekker languit in de pelletsetensbak gingen liggen.

Ik denk dat dat dus vooral voor het vogeltje dat geen handopfok wil, een oplossing is. Dat ze al een beetje van de pellets pikken, is een goed teken. Je kunt er ook wat juvenile 'rul' tussen leggen: een beetje juvenilepoeder, met een heel klein beetje water, zodat het klonterig wordt. Dat is voor de kleintjes makkelijker te eten dan de 'grote' pellets en even voedzaam als de juvenilepap.

Enne.. ik denk niet dat het oudste kleintje wat bangig voor je wordt hoor. Mijn ervaring is dat je kleintjes gewoon veel in de handen moet hebben en als ze eenmaal op de stok zitten en wat eten, ze steeds wat lekkers (zaad ;) ) aan moet bieden op je handpalm, of gewoon ze lekker van stok naar stok moet bewegen (heel enthousiast zijn). Dan worden het in ieder geval niet-mens-schuwe vogeltjes (en een aantal zelfs al hele tamme vogeltjes) en wat het nieuwe baasje er dan mee doet, bepaalt te rest: houdt die het niet bij, dan zullen ze nooit super tam worden, maar ook nooit mensenbang, want dat kennen ze niet.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

lovesbudgies

Hoiii, bedankt voor je antwoord.

Vanochtend kreeg ik er weer helemaal niets in bij Noa, maar vanmiddag at ze zelf 3 cc pap op gelukkig.

CiteerIk denk dat pellets gewoon makkelijker zijn dan zaad, en ze kennen de smaak al.

Deze twee zijn niet van mij geweest he, ik heb ze van iemand anders overgenomen dus ze hebben altijd kropvoer
van zaadjes gehad en niet van pellets jammer genoeg. De jongste zal denk ik inderdaad makkelijk overstappen
aangezien hij goed van de Juvenile eet, met de oudste blijft het wat aanmodderen maar ik hoop dat zij
nog goed van de pap zal gaan eten.

lovesbudgies

#25
Noa wil nu geweekte zaadjes eten, en een klein beetje pellets, en ze komt af en toe nog wat pap halen.
Peertje komt maar moeizaam bij, maar zijn eetlust neemt wel toe, dus ik ben langzaam van 2,2 cc naar 3,5 cc
pap gegaan terwijl hij nog maar 25 gram weegt. Zijn kropje is daarbij nog zacht dus het is niet teveel.

Wat groeien ze toch hard, Noa kan al heel goed vliegen en zit lekker bij de rest van de parkietjes, Angie
is haar grote vriendin. Ondanks dat popjes vaak pittig en dominant zijn is ook Noa -net als mijn andere 2 popjes-
een heel lief en zachtaardig meisje.
Peertje gaat na het eten lekker zitten snavelknarsen in mijn handen en daarna slapen. Hij wil nog steeds
vrijwel alleen maar in mijn handen slapen, dus hij krijgt heel wat meer slaap dan ik.

1e foto: Peertje een paar dagen nadat hij hier kwam, nog een echt donskontje.
2e foto: Peertje nu, lekker ingestopt. Daar ligt hij af en toe na het eten lekker te slapen als ik beneden ga zitten, dan
neem ik hem mee. Boven is zijn echte kooi met knuffel, lamp, blok, lekker slaapzakje en een horloge eronder, maar die
is te groot om even mee te nemen. (In het witte kooitje op de foto leeft normaal mijn warmtelamp. ;))
3e foto: Noa een paar dagen nadat ze bij mij kwam.
4e foto: Noa nu, lekker slapen tegen Angie aan. (Angie zit met haar kopje in haar rugveertjes) Let niet op de poep, haha,
met 7 rondvliegende vogels ziet dat rek er elke avond weer zo vies uit.

[verwijderd door de beheerder]