Voedselprobleem (Harrison's)

Gestart door Rachel22, augustus 03, 2010, 12:26:58

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rachel22

Hoi,

Onlangs ben ik met mijn 2 pietjes bij de dierenarts geweest. O.a. ivm met de eenzijdige eetgewoonten van mijn parkieten. De dierenarts vertelde dat Harrison's ontzettend goed voer was en dat af en toe extra vitaminen ook geen kwaad kunnen. Aangezien mijn parkieten niks willen weten van ander voedsel dan zaad, kreeg ik multi vitamine-MA + een zak Harrison's mee naar huis.

Mijn vogels zijn zo kieskeurig dat ze zelfs het geel gekleurde water (met de vitamines) in eerste instantie negeerden. Laat staan dat ze de Harrison wilden proberen. Ik heb het een dag aangekeken maar heb toen uit medelijden maar weer zaad gegeven, want het zag er echt niet uit dat ze het zouden gaan eten (enkel testen met de snavel).

Nu is mijn vraag: zijn er mensen die mij  kunnen vertellen hoe ik mijn vreselijk eigenwijze parkieten aan de Harrison's krijg? Fruit e.d. heb ik allemaal geprobeerd, dat lukt echt niet. Dus ik moet het echt van dit voedsel hebben. Maar wat als ze dit ook niet eten?!!  

Missygirl

Hallo Rachel,

Ik heb het zelfde probleem als jij.
Zazoe eet dus niks anders dan zaden,ik moest op pellets,ik ben er na 2/3 weken proberen van afgestapt,Zazoe viel af,ik was bang dat hij het niet zou redden.
Ik heb hem nu weer op zaden gezet,levendig,krijsen enzz is allemaal weer terug,dit deed hij niet toen hij op pellets stond.
Arm ding....

Ik heb geen tips voor je,maar parkieten honger laten lijden vind ik ook niks.

Mijn schoonvader gehad gezegd,als ze echt honger hebben,eten ze wel.....(deed die van hun ook) nou bij mij helaas niet... :(

Succes met je zoek tocht,ik hou het topic in de gaten. ;)

Groetjesss

lovesbudgies

#2
Laat ze een weekje logeren bij iemand die vogels heeft die wel pellets eten, zien eten doet eten.

Daarnaast: stop pas met zaadjes geven als je zeker weet dat je vogel de pellets heeft geproefd. Als hij er nog nooit een hapje van heeft genomen dan herkend hij de pellets niet als voedsel en zal dus gewoon verhongeren. Hang dus van te voren 3 bakjes met verschillende pellets op, en maak ze eventueel wat kleiner, pas nadat ze er wat uit gegeten hebben kun je gaan overzetten.

karin v h

Wat ik heb gedaan, ik heb 6 parkietjes en die moesten allemaal tegelijk worden overgezet op Pellets. Een ramp. Wat ik ook probeerde niets lukte.
Vervolgens heb ik het zaad uit de kooi gehaald en heb de pellets heel voorzichtig geprakt met een heel klein beetje water zodat het een papje wordt en daar pellets doorheen gedaan. Zo heb ik dat een paar weken vol gehouden maar in het begin veel zaad en weinig pellets en dat langzamerhand opvoeren dus steeds minder zaad en steeds meer pellets. Je kunt er desnoods een heel klein beetje rosevicee doorheen doen of de druppeltjes van de dierenarts.
Het is even een hele smeerboel maar het is gelukt.
Ik heb het wel in van die kleine snoepzaadbakjes gedaan niet in de gewone etensbakjes.
Op een gegeven moment heb ik ze gefopt door ze alleen gepakte pellets te geven.
Toen dat lukte heb de pellets geprakt met kleine brokjes pellets er doorheen en dat nog een paar dagen gedaan en vervolgens wat geprakte pellets maar ook in het gewone zaadbakje alleen pellets gedaan.
Nu zijn ze allemaal om.

Nu las ik een andere optie en dat is Harrison's Bird Bread Mix. Dat zijn grotere brokjes in verschillende smaken.

Maar het is en blijft een kriem maar ik had het echt opgegeven tot dat mijn hulp en ik tot deze methode kwamen en het hielp.
Uithongeren bij mij hielp niet want ze aten echt niet.

Ik heb ze wel in die tijd helaas in de kooi gehouden, zodat ze zich moesten concentreren op het eten.

Rachel22

Bedankt voor de reacties. Ik zal de nieuwe opties eens even uitproberen. Vooral dat van het prakken klinkt logisch. Om mijn parkieten ergens te laten logeren is geen optie want ik ken hier niemand in de omgeving die parkieten heeft (laat staan parkieten die pellets eten).

De broodmix van Harrisons is ook geen optie denk ik. Mijn parkieten zijn zo vreselijk eigenwijs dat alles wat een andere vorm/ gedaante heeft niet wordt geaccepteerd. En aangezien het brood er heel anders uitziet dan de zaden die ze gewend zijn, denk ik persoonlijk dat zoiets niet snel gaat lukken. Ik ken mijn parkieten (vooral de oudere) door en door en ze zijn echt vreselijk eigenwijs.

Nu is de oudste ook nog eens in de rui, dus extra voedingsstoffen zijn dan volgens mij altijd welkom. Ik hoop dat de vitamines in het water voldoende zijn. Misschien geef ik ook nog een beetje eivoer.

Ik ben trouwens heel benieuwd naar nog meer ervaringen van mensen!

karin v h

Weet je wat voordeel van prakken van pellets met zaadjes er doorheen is dat ze de papjes proeven wat om de zaadjes heen zit dus langzamerhand krijgen ze de smaak van de pellets te pakken en door langzaam afbouwen gaan ze héél langzaam over op de pellets.
Ja, bij mij heeft het enorm geholpen want ik was echt teneinde raad, hoe krijg ik 6 parkietjes (alle 6 even eigenwijs) over op de pellets. :)

Missygirl

Dus....als ik het goed begrijp....

Pellets prakken,water/roosvicé erbij en zaadjes.
Later zaadjes weg laten?

Groetjesss

karin v h

Ik zou het wel zoveel mogelijk doen met water dan met roosevicee want roosevicee is weer suiker.
Maar inderdaad pellets prakken, water erbij (heel klein beetje, paar druppels) zaadjes erbij.
Heel langzamerhand de zaadjes afbouwen en meer pellets in het bakje doen.

Rachel22

Nou... ik had hoop wat betreft het prakken van de pellet... Helaas is dit gister nog niet gelukt. Misschien heb ik wel te veel water erbij gedaan (het was wel erg papperig). Het is telkens wel een heel komisch gezicht wanneer ik iets nieuws probeer. Het is net of de vogeltjes dan denken: 'Wat probeert ze ons nu weer aan te smeren. Om haar een plezier te doen ga ik wel even kijken... maar proeven kan ze vergeten!'.  :P Vandaag maar weer eens proberen (met minder water).

Caradow

Op het forum hier zijn nog vele andere tips te vinden over het omzetten naar pellets.

Bijvoorbeeld het gebruik van een spiegeltje, het zelf "eten" en ze nieuwsgierig maken enz. Ook kun je dan de observatiepunten vinden. Zo moet je het gewicht als het even kan goed in de gaten houden, ze mogen niet meer dan 10% van hun lichaamsgewicht afvallen tijdens het omzetten.

De werking van het Harrisons Bread geloof ik niet zo in, omdat ze ook dit brood eerst moeten leren eten, het is tenslotte weer iets nieuws.

Daarnaast is het heel belangrijk hoe je hier zelf in staat en moet je zeker niet te "soft" zijn naar je vogels. Ook er heel erg bovenop zitten en controleren laat je vogels merken dat er iets bijzonders is en maakt ze huiverig om het te proberen. Laat ze niet merken dat het bijzonder is, maar doe alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Je kijkt nadat je zaad hebt gegeven ook niet regelmatig of ze wel gegeten hebben.
Hoe meer gespannen jij je hierin gedraagt,. hoe meer reden de vogels hebben om aan het nieuwe eten te twijfelen, want het is bijzonder, dat laat het vrouwtje ook duidelijk merken.. oe eng!

Daarnaast: Geduld! Ze zullen het niet zomaar van de een op de andere dag eten, dat kost tijd.

Ozzie

Wat een ramp dat overzetten op pellets. Ik ben een week bezig, maar mijn vogeltje wil er niet aan. Ik heb het eerst hard geprobeerd, maar dan eet Pipo helemaal niks. NU met alleen 's ochtends en 's avonds zaad+pellets, overdag alleen pellets. Vogeltje was de eerste dagen erg druk, veel aandacht trekken enz. Sinds gisteren zit ze te suffen, veertjes bol, vaak slapen. Ik weet dat ze héél kieskeurig is, want ze heeft gesnuffeld aan de pellets en ze zelfs 'weggegooid'.

Ik wil graag hard zijn en koppiger dan mijn vogeltje, maar krijg het idee dat ze nu aan het verzwakken is vanwege voedseltekort. Wat nu ????? Ik kan haar niet wegen, zo tam is ze niet en ik heb geen weegschaaltje ..

(Excuus voor het omhoog schoppen van dit topic, maar het leek me relevant)

lovesbudgies

Citeer(Excuus voor het omhoog schoppen van dit topic, maar het leek me relevant)
Geen probleem hoor, je had ook een eigen topic aan kunnen maken.

Wat nu? Nou, nu eerst weer op krachten komen. Je mag nu Roosvicee (gele dop) door haar water doen of water met druivensuiker geven.
Daarna geef je haar trosgierst en laat je haar een weekje weer haar normale zadenmengsel eten. Daarna kun je het opnieuw proberen.

De symptomen die je nu ziet betekenen dat haar bloedsuiker heel laag is en dat ze uitgehongerd is. Hier kunnen parkieten uiteindelijk aan overlijden.
Vandaar nu even gelijk actie ondernemen en over een week weer verder gaan.

Mars

Het idee is ook dat je, als je 'de harde methode gebruikt' doorgaat totdat je vogeltje zijn eigen grens aangeeft. Dan ga je dus niet door, maar geef je een dagje zaadjes om aan te sterken.
Dat is dus echt wel een GRENS dat moet je niet aan gaan kijken. Je gaat daar dus nu al flink overheen (want je schrijft sinds gisteren) en dat is heel gevaarlijk.

Zoals ik het nu lees, probeer je een zachte manier en krijg je dus eigenlijk dat je parkietje wel wat eet, maar niet genoeg. Dat is op denk duur slopender. Je kunt betere even een paar dagen doorzetten zonder zaadjes te geven 's avonds (bijvoorbeeld 2 bolletjes trosgierst, als je dan toch iets wilt geven), dan half om half. Alleen dan ben je echt streng en koppiger, maar werkt het wel.

Met de zoekmachine vind je wel wat recentere topics waar het nog een keertje beschreven wordt, hoe je dat het beste kunt doen.


Laat nu eerst even je parkietje een weekje bijkomen. Als ik jou was zou ik dan vrijdagmiddag de zaadjes weer eens weg halen en alleen pallets aanbieden. Dan heb je het weekend om je vogeltje in de gaten te houden en kun je hem zondagavond als hij nog niet eet, een paar uur zaadjes aanbieden om bij te eten.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

parkietenwinkel

Hihi, een paar weken is nog niets ::). Bij mij duurde het een aantal maanden van Harrisons prakken en mengen door het zaad. Het kan in 1 dag omslaan, ze moeten snappen dat ze het kunnen eten. Maar ook inderdaad zien eten doet eten. Want ik denk dat het wel scheelde dat mijn andere parkiet er wel al van at.

Mars

Ik vind persoonlijk een paar maanden zaadjes en pellets mengen veel te lang duren.
Ik heb zelf meegemaakt dat een vogeltje echt steeds minder ging eten doordat er steeds minder zaad 'op het programma' stond. Uiteindelijk heeft dat haar echt heel erg gesloopt en als baasje merk je dat midner goed dan als je het op de snelle manier probeert te doen. Als een parkietje wekenlang slecht eet, gaat ook zijn of haar weerstand achteruit en is ze dus vatbaarder voor ziektes.

Vandaar het advies om parkietjes onder toeziend oog op de harde manier over te zetten en dan bij laten eten als je merkt dat een vogeltje energie aan het verliezen is. En weer opnieuw beginnen.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

parkietenwinkel

Dat duurde inderdaad ook erg lang. Maar ik gaf ook de gewone hoeveelheid zaadvoer hoor. Ik heb het ook op de snelle methode geprobeert, maar geen succes. Misschien ben ik te soft geweest... dat kan best... maar ik wil wel dat mijn parkietjes goed eten natuurlijk.

Ozzie

Citaat van: Mars op februari 27, 2011, 10:06:25
Zoals ik het nu lees, probeer je een zachte manier en krijg je dus eigenlijk dat je parkietje wel wat eet, maar niet genoeg. Dat is op denk duur slopender. Je kunt betere even een paar dagen doorzetten zonder zaadjes te geven 's avonds (bijvoorbeeld 2 bolletjes trosgierst, als je dan toch iets wilt geven), dan half om half. Alleen dan ben je echt streng en koppiger, maar werkt het wel.

Ik heb toen ik begon juist de harde manier toegepast en de vele aandachttrekkerij genegeerd. Maar er werd gewoon niet gegeten....

Het meest vervelende vind ik eigenlijk dat er geen duidelijke manier is, hoe dit het best aan te pakken. Ik lees er inderdaad veel over, maar veel wijzer word je er niet van. Er zijn te veel verschillende manieren om het aan te pakken. Bovendien gooi je een hoop eten wat ongebruikt blijft weg bij sommige methodes. En die pellets zijn nou niet echt goedkoop ...

Mars

Onze ervaring is dat de meeste parkietjes op de harde manier binnen 3 dagen over zijn en vrijwel alle binnen 5 dagen.
Heb je het een week zo geprobeerd en dan 1x in de 2a3 dagen even een uurtje bij laten eten?

Verder zijn andere tips als: zelf eten, op een spiegel leggen, op de bodem strooien, papjes van maken, aan de snavel smeren en bij meerdere parkieten op een schoteltje leggen zodat ze samen eten, allemaal tips die kunnen helpen, maar het zijn niet verschillende manieren.

Je hebt eigenlijk twee werkwijzen: 'de hoeveelheid zaad langzaam verminderen/ 's ochtends- 's avonds zaad aanbieden' of de 'ik bied geen zaad meer aan manier'.
De ervaring van de meeste mensen hier op het forum is dat de 1e wijze erg lang kan duren en daardoor slopend kan zijn. Het is wel een manier die bij andere papegaaiachtigen het vaak erg goed doet.
De tweede manier vergt meer oplettendheid van de baas (en doorzettingsvermogen) en is misshcien wel heftig, maar kort.

Meer tips kan ik je niet geven, behalve dan dat ik behoorlijk schrik als mensen schrijven dat hun parkietje al sinds gisteren energietekort heeft, want dan heb je de allerbelangrijkste tip (goed op gedrag letten en bij meer slapen, bij laten eten) gemist/niet begrepen.
Parkietjes laten nu eenmaal niet snel gedragsveranderingen zien, dus als je dat ziet moet je altijd snel ingrijpen.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Ozzie

Citaat van: Mars op februari 27, 2011, 15:26:16
Verder zijn andere tips als: zelf eten, op een spiegel leggen, op de bodem strooien, papjes van maken, aan de snavel smeren en bij meerdere parkieten op een schoteltje leggen zodat ze samen eten, allemaal tips die kunnen helpen, maar het zijn niet verschillende manieren.

Je hebt eigenlijk twee werkwijzen: 'de hoeveelheid zaad langzaam verminderen/ 's ochtends- 's avonds zaad aanbieden' of de 'ik bied geen zaad meer aan manier'.
De ervaring van de meeste mensen hier op het forum is dat de 1e wijze erg lang kan duren en daardoor slopend kan zijn. Het is wel een manier die bij andere papegaaiachtigen het vaak erg goed doet.
De tweede manier vergt meer oplettendheid van de baas (en doorzettingsvermogen) en is misshcien wel heftig, maar kort

Pipo wist de pellets prima te vinden, ze heeft er in zitten vroeten maar vertikte het te eten. Ik heb het zelf voorgedaan, met wat siroop aangelengd en een papje gemaakt, fijngemalen, op de bodem gestrooid ...Ze is alleen dus andere parkieten heb ik niet kunnen 'gebruiken'.  Ik heb het advies van de arts gekregen om pellets te geven omdat ze blijkbaar 'snackte' en daardoor een vergroeiing aan de snavel is ontstaan. Het beestje heeft dus al veel ervaring met 'kieskeurig zijn'. Ze is niet geheel toevallig ook een vrouwtje ;-)

Maar goed, het devies nu is dus eerst aansterken.

Mars

Jep klopt. En spelen met het eten en er door heen rommelen, is normaal gedrag bij het overzetten.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Ozzie

Na een dag 'normaal' voer is Pipo gelukkig alweer een stuk actiever en ziet er beter uit.

lovesbudgies

Mooi! Maar laat hem toch een week aansterken, want hij zal best wat afgevallen zijn. Heb je zelf ook even rust, haha.