Parkietje Heeft Rare Gewoonte

Gestart door eveline, september 19, 2005, 09:58:12

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

eveline

Ik heb een vraagje.

Mijn parkietje van 6 maanden heeft een erg rare gewoonte sinds net. Zij pakt een zaadje uit haar voerbak, gaat naar haar favoriete stokje en begint raar te "pikken" aan haar stokje (het is niet echt pikken, maar likken ofzo). Dit doet ze een paar keer achter elkaar. Zij heeft een extra grintstokje eroverheen voor haar nagels, maar ze doet het bij haar gewone stokje en haar grintstokje.

Groetjes,
Eveline

Parkieten-Freak

#1
Om te beginnen zou ik de zandhulsjes van de stokken afhalen.
Het schuurpapier is namelijk niet goed voor de pootjes: het irriteert de voetzooltjes. De nagels worden eroverigens niet korter van; voor dat doel kun je beter takken/stokken van verschillende dikte in de kooi hangen. (Liefst fruitboomtakken).
Wat betreft het "likken/pikken aan de stok":
Misschien veegt je parkiet zijn snavel schoon aan het stokje, dat doen ze namelijk vaker.
Het kan ook zijn dat je vogeltje iets los probeert te pikken, bijvoorbeeld zand uit de zandhusjes, of stukjes schors van een tak ;)


eveline

Bedankt voor de reactie. Het is echt een vreemd gezicht.

Als die grinthulsels om de stokken heen echt zo slecht is, haal ik ze wel weg. Weet iemand ook waar ik het beste takken van fruitbomen kan krijgen? In onze dierenwinkels zijn ze in ieder geval niet te koop (nooit gezien trouwens), maar ik vind het moeilijk om te beslissen of een tak wel goed is. Bij mijn ouders staat een oude pruimenboom, maar mijn moeder zegt dat hij dood is. Waar ik nu moet gaan zoeken weet ik niet zo goed.

Ik vind het "likken"aan zijn stokje of aan die grinthulsels wel een vreemd gezicht, dit doet ze pas sinds net. Het is ook de rare combinatie dat ze eerst een zaadje uit haar voerbak haalt en vervolgens daarna gaat "likken". Ze is inmiddels ook in de rui, maar daar heb ik druppels voor.

Carla

Je kan vrij gemakkelijk bosjes wilgentakken vinden in de winkel bij de voeding of speeltjes voor vogels. Ook kan je verse takken gebruiken. Zorg erwel voor dat je de takken goed afwast om eventuele sproeistoffen te verwijderen.

eveline

Ok, volgens mij hebben de dierenwinkels bij mij die wilgentakken niet. Het zal dan denk ik eerder bij een grotere dierenwinkel verkrijgbaar zijn of niet? Ik ga voor de zekerheid nog een keertje kijken.

Heeft iemand anders nog een verklaring voor het gedrag van Cody?

Alvast bedankt voor de reacties!  ;)

Caradow

CiteerOk, volgens mij hebben de dierenwinkels bij mij die wilgentakken niet. Het zal dan denk ik eerder bij een grotere dierenwinkel verkrijgbaar zijn of niet? Ik ga voor de zekerheid nog een keertje kijken.

Heeft iemand anders nog een verklaring voor het gedrag van Cody?

Alvast bedankt voor de reacties!  ;)
[snapback]13748[/snapback]

Je kan het het beste even vragen bij de dierenwinkel, want vaak ligt het in de vriezer...

Het likken aan de zandhulsjes>>> heeft jou parkietje beschikking over grit of maagkiezel? anders zou het zo kunnen zijn dat hij daar een vervanging voor zoekt.

eveline

Ok, dan ga ik dat zeker doen! Bedankt!

Dus het is verstandiger om die grinthulsels weg te halen? Zij heeft onderin op de vloer schelpenzand liggen. Tevens heeft ze een schelp en een vitamineblok (medium) in de kooi hangen.

Ze doet het trouwens veel vaker nu. Ik snap er echt niets meer van en of het wel goed is.  :(

eveline

Vergeten:

Het lijkt een beetje op ophoesten/ kokhalsen ofzo, maar er komt niets uit. Net of ze zich niet lekker voelt. Ze is een beetje in de rui momenteel.
Het is niet echt het likken aan de grinthulsels ofzo, ze doet het ook op haar stokje.

Wat bedoel je precies met grit of maagkiezel?


Safrena

Hey Eveline

als ze af en toe een beetje braakt is dat niet erg

Echter doet ze dat een hele dag samen met vies stinkend slijm zou ze wel een kropontstekking kunnen hebben

kijk maar even op onderstaande link

http://www.parkietenfreak.nl/ziektengtmm.php


Grit en maag kiezel hebben parkietjes nodig voor hun maagje.
Kiezel zijn kleine steentjes die in de maag zitten en die helpen het eten te verwerken. Als die kiezel in de maag "versleten" is dan moet de parkiet nieuwe kiezel en grit tot zich nemen
Maagkiesel en grit is dus heel belangrijk voor de parkiet om hem/haar te helpen met de spijsvertering en is dus echt nodig

Grit zit in schelpenzand maar je kan net als maagkiezel ook grit in de dierenwinkel kopen

vele groetjes

eveline

Gelukkig komt er geen slijm uit en stinkt het ook niet. Dus dan zal het geen kroponsteking zijn pffff.

Het is meer dat ze een zaadje pakt en dan op haar stokje heel snel haar bekje open en dicht doet tegen het stokje aan. Een soort kauwen ofzo. Ik zag vanochtend heel licht dat de kleur van haar eten als een natte massa achter was gebleven, maar dit was niet veel. Meer een kleine ronde plek. Wat dit is?  :blink:

Ik zal straks na mijn werk wel even maagkiezel halen.

Parkieten-Freak

Misschien geeft ze wat eten op. Parkieten doen dat wel vaker bij een geliefd voorwerp of zo.


eveline

Is dit een teken dat ze wat wilt ofzo? Ze doet dit namelijk in de buurt van haar vriendje de nepparkiet. Hier is ze helemaal verliefd op. Maar ik weet dus niet zeker of ze ook normaal goed eet. Ik werk overdag en zie het haar veel doen als ik thuis ben.

Het is niet de bedoeling dat ze te weinig eet natuurlijk! Ik ben er maar druk mee pfff

Chantalleke

Hoi Eveline,

Als je parkietje zaadjes opgeeft en die zie jij bij het nepparkietje liggen dan durf ik te wedden dat ze het nepparkietje heeft willen voeren. Vooral omdat je zegt dat ze helemaal verliefd is op dit nepparkietje!!  :D

Kijk maar eens bij de onderstaande link:
http://forum.parkietenweb.nl/index.php?sho...l=eten++opgeven

Wanneer parkietjes eten opgeven bij een bepaald voorwerp, of misschien aan jouw vingers, dan is dat een teken van genegenheid  :P

Veel succes,
Groetjes,
Chantal

eveline

Nou het is niet dat ze gehele zaadjes opgeeft hoor! Het is meer een heeel klein beetje voer (als ik denk dat het voer is). Maar dan is mijn vraag waarom beweegt ze haar snavel dan de hele tijd? Net of ze het weer op gaat eten of gaat knagen? Ik zag alleen een heel klein beetje gehard voerachtig spul aan haar stokje vastzitten. Het stonk niet. Is dit misschien hetzelfde?  :unsure:

eveline

Helaas heeft niemand op mijn laatste vragen gereageerd.

Maar ik heb nog een vraagje.

Ik heb nu wilgentakken in de dierenwinkel gehaald. Ze zijn alleen niet zo lang dat ze als stokjes in de kooi kunnen hangen. Nu heb ik er 1 aan de tralies gehangen, maar nu kijkt hij hier niet naar om.

Hebben jullie tips hoe ik deze het beste op kan hangen of anders?

Groetjes,
Eveline

Eefje

hey eveline,

mss kan je even creatief aan de slag gaan en proberen om met die takjes en wat koorden een schommeltje of iets te maken...
Mijn parkietje heeft ook zo'n schommeltje en hij zit er graag op en knabbelt dan aan de stokjes en aan de koorden...

Groetjes

Chantalleke

Beetje lastig uitleggen is het wel hoor  :P
Ik heb zelf het takje op de zelfde hoogte als een zitstokje tussen de spijlen geklemd en dan dus schuin richting het zitstokje gelegd en het daar tussen het bovenste spijltje van een trapje en het zitstokje geklemd. (het ziet er dus uit als een y) Volgens mij snapt echt niemand me nu...hahaha

Maar een beetje creatief met sisal-touw of henneptouw en je hebt zo iets moois  :D

Groetjes
Chantal

PS, van dat voerachtige spul denk ik nog steeds dat dit het voer is wat ze uit haar kropje opgeeft aan haar nepparkietje. Zolang het niet vies ruikt kan het geen kwaad

Eefje

hey Chantalleke,
ik snap je heus wel hoor  :D
ik heb zelf de zitstokjes voor Chico gemaakt door een kleine inkeping te maken in de stokken... de spijlen van de kooi passen in die inkeping en kunnen daardoor ook niet meer weg...

groetjes

eveline

Ok, bedankt voor jullie reacties! Ik ga er wat van proberen te maken hoor!

Het is inderdaad niet echt duidelijk, maar het proberen waard!  :D