knabbelstokjes gevaarlijk?

Gestart door hondenmens, juli 18, 2010, 16:25:02

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

hondenmens

Hoe zit het nou eigenlijk met die knabbelstokjes; ik kreeg de tip - waar ik blij mee ben - geen knabbelstokjes te geven omdat parkietjes hier zelfs dood aan kunnen gaan.
Ik heb meteen het stokje weg gehaald en die ik nog had liggen ook weggegooid. Maar later ging ik er nog eens over nadenken en vraag me nu de hele tijd af waarom die dingen gevaarlijk zijn. En waarom zijn ze dan nog steeds te koop? Is er nooit actie tegen gevoerd?

Zomaar een paar vragen en ik ben benieuwd naar de antwoorden.

Warme groet,
Ly

ronald95

knabbelstokjes bedoel je daarmee die dingen waar zaden aan hangen? zoja: ik zou niet weten wat daar gevaarlijk aan is dat is hier binnen het kwartier op je moet het natuurlijk niet teveel geven daar kunnen ze dik van worden

hondenmens

ja, die bedoel ik. De dametjes zaten er ook heerlijk van te knabbelen, maar toen haalde ik hem weg, sneu hè  ;)

Dankjewel Ronald  ;D.
Ik wacht het verder maar af...

Tsukiko-chan

#3
Volgens mij is alleen tegen je gezegd dat ze niet goed voor de parkietjes zijn. Ze zijn vast gezet met suiker of zo, waardoor de parkietjes er dus dik van kunnen worden. Maar af en toe een klein beetje is geen ramp. Maarja net als snoep voor kinderen, niet goed maar wel lekker. Trosgierst daarentegen is goed en lekker.

Ingrid

Citaat van: Tsukiko-chan op juli 18, 2010, 22:03:10
Trosgiers daaringtegen is goed en lekker.

Ook trosgierst is een dikmaker! Dus met mate geven: wij adviseren niet meer dan een halve sliert per week per parkiet.


hondenmens

dank voor jullie reacties! Op een foto waarop mijn dametjes met snoepstok te zien waren kreeg ik een reactie;' parkieten kunnen ernstig ziek kunnen worden van de knabbel/snoepstokken.' Vandaar mijn schrik.

Dat trosgierst ook een dikmaker is, wist ik inderdaad en dat is denk met veel 'extraatjes' zo, die zal ik dus met mate geven. Was ik maar zo streng voor mezelf  ::), ik ben dol op chocolade  ;) 

Mars

Ten eerste: Sommige parkietjes snoepen liever dan dat ze gezond eten. Daarom kun je beter niet te vaak zo'n stok geven.
Ten tweede kan een parkietje door te veel van zo'n stokje te snoepen, sneller kropontsteking krijgen. De zaadjes worden met honing vastgeplakt en dat verzuurt gemakkelijk in de krop.

Zelf heb ik de ervaring dat ik een parkietje overnam van iemand die het parkietje in 6 weken tijd zoveel als het maar wilde liet snoepen van snoepstokken en trosgierst dat het hierdoor een kapot levertje had gekregen (geen voedzaam eten) en daar uiteindelijk aan dood is gegaan. Een extreem geval, maar wat de kern is:

- geef je parkietjes niet te vaak van die snoepstokken: bijvoorbeeld max 2 keer per jaar en laat ze ze niet in 1 keer leeg eten.
- verwen ze liever met wat groente of fruit of een klein stukje trosgierst.
- als je het wel geeft, houd dan even in de gaten hoe je parkietjes er op reageren. Hier krijgen ze ze nooit, maar toen ze er vorig jaar eentje kado kregen, toen reageerde 1 van de parkietjes daar heel heftig op (niet fit). Het kan toeval zijn geweest, maar voor mij een teken dat ik er voorzichtig mee moet zijn.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

ronald95

ik geef het 1 keer in de maand van snoepen kunnen mensen ook heel ziek worden maar je snoept toch ook meer dan 2 keer per jaar

Ingrid

Beetje een rare vergelijking  ???

Om een verschil aan te geven waarom je parkieten niet met mensen kunt vergelijken: teveel chocola zal voor een mens niet goed zijn en mogelijk ziek maken, maar voor een parkietje is een kruimeltje chocola al dodelijk!

hondenmens

Het is me een stuk duidelijker geworden dankzij jullie reacties. Mars, dank voor je duidelijkheid!
Toch vind ik het vreemd dat het dus bestaat dat er dergelijke eetwaar, en dan ook nog heel dierspecifiek, geproduceerd en verkocht wordt als het blijkbaar niet goed is voor de desbetrefffende doelgroep. Ik krijg nu ook mijn twijfels over de snoepstokken die ik mijn rat af en toe geef (speciaal voor knagers en hij is er stápel op).
Zelf ben ik me ervan bewust (en ik denk velen met mij) dat je 'extraatjes' met mate moet geven, maar het is toch gewoon te gek dat je dieren er überhaupt ziek van kunnen worden?

Nogmaals bedankt allemaal en wat mij betreft is deze topic gesloten.

Groetjes,
Ly