Parkiet broeds maar wij willen geen jonkies!

Gestart door Angold, juli 23, 2010, 09:35:54

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Angold

Hallo allemaal,

we zijn nieuw op dit forum dus eerst even voorstellen:
Wij zijn Angelique en Arnold, we hebben een dochter van 6 maanden, Frederique, een poes van 18 jaar en 3 parkieten. 2 grasparkieten en 1 Engelse.

Voordat ik mijn vraag ga stellen zal ik zo duidelijk mogelijk de situatie uitleggen.
Grietje, onze groene vrouwelijke grasparkiet is 2 jaar geleden bij mij aan komen vliegen. Niemand in de buurt miste een parkiet. Zelfs via marktplaats en andere sites landelijk gezocht, maar niemand. Toch was ze duidelijk tam en aan mensen gewend en volgens mij erg blij om weer binnen te zijn. Grietje is gebleven en bleek een heel gezellig vrouwtje te zijn. Toch hadden we het idee dat Grietje zich alleen voelde.
Omdat we geen eitjes wilden hebben we toen een Engels parkietje aangeschaft. Een grote gele verlegen jongen die we Sjippie hebben genoemd. Griet vond het erg gezellig, ook omdat Sjip niet al te assertief is. Hij liet wel met zich sollen en bleef aardig en beleefd.
Een jaar later zagen we op marktplaats een gratis parkietje dat zogenaamd wegens allergie weg moest. Hij zag er zo treurig uit op de foto dat ons hart brak. Zo ver zat hij niet van ons vandaan dus toch even gekeken en.. meegenomen.
Het was een sip blauw jongetje, niet zo oud dat duidelijk veel aandacht en gezond eten te kort kwam.
Bobo hebben we hem genoemd en Bobo knapte zienderogen op bij ons. Keek zijn ogen uit naar Sjip en Griet en werd er helemaal blij van.
De drie vogels hebben sindsdien altijd bij elkaar gezeten in een rustige hoek van de huiskamer in een grote montana volière. Na de geboorte van Frederique was er wat minder tijd voor de vogels, maar op zich nog niet erg want de kooi is groot genoeg en in plaats van 1 maal daags vliegen, gaan ze nu om de dag eruit.
Sinds deze hete zomer is er het één en ander veranderd in het groepje.
Sjip en Bobo (2 mannen) vinden elkaar erg lief en kroelen altijd. Griet moest nooit wat van die twee hebben. Aan haar veren geen polonaise. Toenaderingspogingen van Sjip en Bobo weerde ze af. Liever zit ze bij mensen. Een paar weken geleden waren ze uit en heeft Bobo Grietje wél kunnen versieren. Ik heb ze nog nét uit elkaar kunnen halen want wij willen echt absoluut geen eitjes, geen jonge vogeltjes wegens tijd en ook kennisgebrek. Sindsdien zit Griet weer apart in haar oude kooitje en de jongens zitten bij elkaar in de montana. De kooien staan wel bij elkaar. Omdat ze geen interesse toonde in Sjip liet ik eerst Bobo met Sjip vliegen en daarna Griet met Sjip. Maar ook Sjip heeft haar versierd en ik weet dus niet of dat is gelukt  :o
Griet blijft broeds gedrag vertonen, naar haar gevederde vriendjes maar ook naar ons toe, en met name Arnold vind ze erg interessant. Nu merk ik dat haar cloaca steeds groter wordt, ze poept ook balletjes van 5mm doorsnee (!!) en ze zit continu met haar kontje omhoog op de grond in de hoek van de kooi. Ze zal toch niet bevrucht zijn? Wat moet ik nu doen. Griet haar kooi bij de jongens weghalen?
Toch een nestkastje neerzetten en haar haar gang laten gaan? Nep eitjes geven?
Moet ze ander voer want het lijkt me allemaal erg intensief voor haar. Ze is nog wel gezond en levendig. De jongens ook. En ik denk dat als ik ze bij elkaar zet, er wel degelijk kuikens komen maar dat wil ik dus niet!
Hoe overbruggen we deze warme periode zonder gezondheids schade en zonder kuikens?
Alvast heel hartelijk dank voor het lezen en bij voorbaat dank voor het adviseren!


snerdje

Hoi,

Ik heb altijd begrepen dat er zelden jonkies komen als er geen broedhok hangt. Ik heb namelijk ook een man en een pop bij elkaar zitten.

Groetjes marijke

Wouter

#2
Op elke regel zijn uitzonderingen, en ook hier komen er wel eens uitzonderingen voor.
Het klinkt alsof je vrouwtje een eitje in haar buik heeft. Het lijkt me verstandig om je vrouwtje toch haar eitjes uit te laten broeden en zsm een broedblok te kopen. Je zegt dat ze verder nog wel gezond en levendig is, dus daarmee sluit ik legnood uit.
Citaat van: Parkieten-Freak WebsiteEen grasparkietje dat legnood heeft herken je aan het "opgeblazen en stilletjes" in een hoekje van de kooi op de bodem of op haar nestje zit. Met opgezette veertjes en met een hevige, hijgende ademhaling ziet zij er ziek en zielig uit. Ze zal weinig of helemaal niet meer eten.
Mocht je parkiet deze symptomen gaan vertonen, ga dan zsm naar de vogelarts.

Dat je geen kleintjes wilt, hoeft nog niet te betekenen dat zij geen eitjes mag leggen, toch? Als je echt geen kleintjes wilt kun je de eitjes even flink schudden, zodat het embryo doodgaat, mochten de eitjes al bevrucht zijn. De eitjes weghalen lijkt me geen goed idee, aangezien dit nog wel eens doorgaan met eitjes leggen kan uitlokken.

Lees dit ook even door. Daar staat belangrijke informatie over broeden.

Angold

Beste Wouter,
dankjewel voor je snelle antwoord. Ik ga vandaag een broedkastje kopen.
Zal ik haar in haar eigen kooitje laten of zal ik haar terug bij de heren zetten. Het lijkt me dat ze zich ook wil laten voeren als ze er toch in gaat zitten. Of kan ik haar beter in haar eigen kooitje laten en haar eten vlakbij de ingang van het broedhoekje zetten/hangen?

lovesbudgies

Als je echt geen kleintjes wilt dan zou ik de eitjes weggooien en er nepeitjes voor terugleggen. Het komt namelijk wel eens
voor dat geschudde eitjes toch nog uitkomen...

Je kunt haar met blok terug bij de heren zetten zodat ze haar inderdaad kunnen voeren. Als je irritaties of onrust merkt
dan kun je haar verplaatsen naar haar eigen kooi met inderdaad vlakbij de ingang voer en water. Maar in eerste instantie
kan ze prima bij de heren en daar op haar eitjes broeden.

Je hebt kans dat dit euvel vaker terug gaat komen, ter preventie moet je ervoor zorgen dat de juiste broedcondities afwezig blijven.
Dat doe je door de luchtvochtigheid relatief laag te houden, 50% en lager. Houdt een constant dag- en nachtritme aan met 11 lichturen
en 13 uur in het donker. Als ze broeds wordt dan kan je haar 's nachts alleen in een ander kooitje in een andere kamer laten slapen.
Dit betekend voor het popje dat ze de eitjes niet dag en nacht zou kunnen verzorgen en dat houdt haar tegen eitjes te leggen
in de 'overdag-kooi'.

M0

ik heb hier op dit moment voor de 2e keer eieren ZONDER DAT IK DAARVOOR EEN BLOK HAD OPGEHANGEN
het komt dus zeker voor... maar die grote poepjes heeft lola alleen nadat ze al een ei heeft gelegd (dus weet je zeker
dat er niet ergens op de bodem of in een voerbakje een eitje verstopt ligt??)
ik zou de eieren weghalen als je er niet aan wilt beginnen gewoon geen blok ophangen maar weghalen wat ze eventueel legt.

Als ze echt "moeten" leggen, gaat die van mij "gewoon" op de bodem leggen. Ik heb ze nu weer in een blok overgelegd..

lovesbudgies

Grote poepjes komen vrijwel altijd ook voor vóórdat een popje eitjes gaat leggen, dus dat kan best zonder dat er nog een eitje is.

Citeerik zou de eieren weghalen als je er niet aan wilt beginnen gewoon geen blok ophangen maar weghalen wat ze eventueel legt. 

Dan blijft de pop doorleggen totdat ze wel 20 of 30 eitjes heeft gelegd, dit is erg slecht voor de gezondheid en conditie van de pop, ze
moet kunnen broeden. Een blok ophangen en haar laten broeden op nepeitjes of geschudde eitjes is veel beter voor het popje.

Angold

Ik ben blij dat ik hier mijn vraag heb gesteld, ik heb echt wat aan de antwoorden  ;D
Ik heb nog geen broedhokje gevonden, morgen is er nog 1 (grote) zaak open (Avonturia de Vogelkelder) en ik denk dat ik daar wel een kans maak.
Stel nou dat het Sjip is gelukt om haar te bevruchten, hij is een Engelse grasparkiet. Zijn dan de eitjes ook groter en kan ze daardoor in legnood komen?
Hoe kom ik aan nep eitjes? Ik heb hier evt nog DAS klei liggen, zou ik zelf nep eitjes kunnen maken?

lovesbudgies

Toen ik vorige keer in de Vogelkelder was hadden ze inderdaad broedblokken voor grasparkieten, niet supermooi, maar 'it does the job'.
Zo te horen heb je er snel eentje nodig dus als ze bij de Vogelkelder geen blok hebben dan kun je er vast wel eentje lenen, er zitten
verschillende kwekers in Den Haag die ook wel eens hier op het forum komen.

Nep eitjes kwam ik hier tegen: http://www.dierenwinkelnijkerk.nl/?menu=article&categoryID=226166&articleID=11733806
Klei zal best giftige stoffen bevatten dus eitjes kleien zou ik niet doen.

De eitjes kúnnen iets groter zijn maar de kans dat daar legnood van komt is erg klein.

Angold

Nou ze heeft haar broedhokje in haar eigen kooi. Eten en drinken staat vlakbij.
Grietje is een erg eigenwijs parkietje dus vanmorgen vond ik haar met haar kont omhoog in haar etensbakje  ???
Ik heb nu de klep van het hokje opengezet en nu zit ze er wel in. Nooit geweten dat parkieten ook claustrofobisch kunnen zijn? Ze heeft er geen problemen mee om in de zak van bijv. mijn badjas te verdwijnen maar dat broedhokje daar wilde ze niet in. Ze heeft van buiten af (half binnen, half buiten) de zaken daar op orde gesteld. Ze is dus wel in de weer geweest om iets van een nestje te maken. De poepjes worden ook weer groter. We wachten het maar af. Voorlopig is en blijft ze erg levendig. Gisterenavond probeerde ze mijn oor nog te verleiden  ::).
De jongens vinden het maar wat interessant. Vanuit hun kooi kunnen ze alles wel volgen. Zij gedragen zich ook als stelletje (altijd al gedaan omdat Griet ze tot nu toe steeds afwees).
Gelukkig komen er van deze liefde geen eitjes.
Dit is GTST in een eierdop zullen we maar zeggen  :D

Angold

heb een tijdje niets laten horen, sorry daarvoor.
Nestkastje is in de kooi gezet met de heren er maar bij want alleen in haar kooi zat ze te verpieteren.
Kennelijk is er toch wat gebeurt want vanavond zien we dus ineens dat er een ei uit haar aan het komen is, alleen ze gaat het hokje niet in en het ei zit nog in vlies en bungelt. Wat nu te doen? We hebben het voorzichtig ingesmeerd met sla olie. Ze is wel levendig en doet eigenlijk alsof er niets aan de hand is  ???

Kortom, toch wel enige paniek hier zo laat op de avond. Wat moeten we doen?
Als ik een foto kan maken dan doe ik dat, dan plaats ik het meteen maar als ze in haar hokje zit wil ik haar even niet storen want ze zit zo weer op het hoogste stokje  :(

Angold

Update. Arnold is net terug van de dierenarts, gelukkig wel met Grietje.
Haar baarmoeder zat om het eitje heen en was naar buiten gekomen. De dierenarts heeft e.e.a. weer los gekregen, eitje was kapot. Haar baarmoeder is 1/3 verdroogd. Nu is het afwachten of ze de nacht overleeft (!) en dan of ze geen infecties krijgt. Het verdroogde deel kan weer soepel worden maar het kan ook afgestoten worden. We zitten 'm wel te knijpen.
De reden waarom ik even niet actief online was hier, was omdat de poes doodziek was, die hebben we vandaag (gister eigenlijk, het is nu kwart voor 1 snachts) in moeten laten slapen en meteen naar Stompwijk gebracht. Kortom, we kwamen erg verdrietig thuis en toen zagen we Griet met die bal onder haar kont.
Ze zit nu weer in haar aparte kooi met een bloederige kont. Ze heeft wel wat trosgierst gegeten. Ze moet ook eten want volgens de dierenarts was haar kropje leeg.
Help me hopen dat ze dit overleeft.
En tips zijn heel erg welkom.

EvelienM

och gut, het zit je niet mee, gecondoleerd met de poes. wat betreft de parkiet, als ze niet lekker zijn, willen ze vaak niet alles eten, mijn vogelarts zegt dat ze desnoods maar even veel trosgierst moeten eten of ander lekkers als ze gewone zaden niet eten, omdat ze gewoon iets in hun krop moeten hebben, maar probeer r natuurlijk zo gevarieerd mogelijk te laten eten, op een warme plek zetten, misschien zo min mogelijk laten vliegen, zit ze ook op de bodem van de kooi? misschien eivoer en vitamines extra geven?

lovesbudgies

Is de baarmoeder weer terug naar binnen gedaan? Het komt wel eens vaker voor dat de legdarmen uit de cloaca komen,
dit moet weer terug worden geduwd en wordt dan met een ringetje op zijn plaats gehouden in het lichaam, popjes hebben hier geen last van.
De legdarmen mogen niet uitdrogen buiten het lichaam. Daarnaast moet ze antibiotica krijgen, dit is standaard bij popjes
met legnood/legproblemen en noodzakelijk als het ei stuk is gegaan in het lichaam, de schaal kan de baarmoeder beschadigt hebben.

Dierenartsen rond regio Stompwijk die het meeste verstand hebben van vogels zijn Floor (dkl Duinoord, Den Haag) en Anton van Zetten (dkl de Leyens, Zoetermeer), misschien wel verstandig daar nog even contact mee op te nemen ivm met de baarmoeder en het geven van antiobiotica.

Soms helpt het om een popje warm te houden onder een warmtelamp, vraag even aan de dierenarts hoe dat in dit geval zit. Trosgierst mag je
onbeperkt geven, mocht ze stoppen met eten ga dan over op het dwangvoeren van pap.