Vraagje Over Aanschaf Nieuw Parkietje..

Gestart door Sabine, september 18, 2005, 11:59:12

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sabine

Hoi hoi !

Ik heb sinds een paar weken een nieuw, jong grasparkietje, Twinkel.
Deze is in de dierenwinkel door de winkelier, gekortwiekt.
Hijzelf zei dat mijn parkietje daardoor veel sneller tam word.
en dat ze op die manier veel sneller aan m'n hand gewend raakt, maar dat ik het wel met geduld moet doen.
Ik Geloofde hem, en liet hem twinkel kortwieken..
Ik heb daarna Twinkel met geduld en liefde Uiteindelijk Tam gekregen.
Maar nu wil Ik graag een maatje voor Twinkeltje er bij nemen.
Maar, : Moet deze ook gekortwiekt worden?
Ik denk zelf, dat het beter is als ik hem/haar dan op basis van vertrouwen tam maak..
Maar word Twinkel dan niet ´gek´ als haar maatje hele tijd in de kooi rondfladderd, terwijl zij zelf niet kan vliegen? :(
Ik heb veel berichten op dit forum al gelezen, en ik heb erg veel spijt dat ik Twinkel heb laten kort wieken  :( Hoop dat ze nog wel kunnen aangroeien als Ze in de rui is..

Hoop dat jullie mij kunnen helpen!!

Ingrid

CiteerMaar, : Moet deze ook gekortwiekt worden?
Ik denk zelf, dat het beter is als ik hem/haar dan op basis van vertrouwen tam maak..
Maar word Twinkel dan niet ´gek´ als haar maatje hele tijd in de kooi rondfladderd, terwijl zij zelf niet kan vliegen? :(
Ik heb veel berichten op dit forum al gelezen, en ik heb erg veel spijt dat ik Twinkel heb laten kort wieken  :( Hoop dat ze nog wel kunnen aangroeien als Ze in de rui is..
[snapback]13651[/snapback]


Hoi Sabine,

Je geeft zelf het antwoord al op je vraag over kortwieken ;). Niet doen is mijn advies, het is nergens voor nodig. Tam maken doe je inderdaad op basis van vertrouwen!
Het zal voor Twinkel misschien wel vervelend zijn dat zij niet kan vliegen en haar toekomstige maatje wel. Toch is dat geen reden om het nieuwe parkietje te kortwieken. Je zou natuurlijk ook kunnen wachten met het aanschaffen van een maatje totdat Twinkel door de rui heen is en zij weer kan vliegen.
Wanneer Twinkel op de juiste manier is gekortwiekt zullen de veren bij de eerstvolgende rui gewoon aangroeien.

Groetjes, Ingrid

Caradow

Hoi Sabine,

In eerste instantie had het beter geweest als je je eerste parkietje niet had laten knippen, maar dat is gebeurd en dat weet je zelf ook...

Nu de vraag of je je nieuwe parkietje nu wel of niet moet laten knippen. het is een beetje een gewetensvraag en best lastig, omdat je enerzijds niet wilt, maar aan de andere kant is je andere parkietje wel geknipt. Ik kan niet voor jou beslissen, maar ik zou je 2e parkietje nu ook laten knippen.

Ik heb zelf ervaring met geknipte parkietjes. Coco is een jaar geknipt geweest om medische redenen. Door een ongeluk met de beruchte ferplast voerbakjes is zij haar slagpennen kwijtgeraakt en ook na de rui kwamen deze niet goed terug, mede doordat ze een stressvolle periode had doorgemaakt met een tijdelijke verhuizing door een verbouwing. (nog bedankt Woningbouw :() Toen de rust hier in huis weer was teruggekeerd wilden wij een vriendje voor haar erbij en stonden ook voor het dilemma of dit parkietje wel of niet geknipt zou moeten worden. In principe zijn wij tegen knippen, tenzij om medische redenen zoals bij Coco het geval was. Toch hebben wij bij de aanschaf van Ukkie er voor gekozen om hem te knippen. Wij vonden het niet eerlijk tegenover Coco dat haar nieuwe vriendje rond zou kunnen vliegen terwijl zij dat niet meer kon. Ook hadden wij niet over de beschikking van een aparte kooi en moesten ze gelijk samen en ook dat zou betekenen dat Coco in de kooi moest blijven terwijl zij anders altijd los was. Tenslotte moest Ukkie nog overal aan wennen.

Het knippen van Ukkie heeft goed uitgepakt. Doordat ze allebei niet in staat waren om te vliegen heeft Ukkie gelijk al veel van Coco geleerd. Ze hebben op een eerlijke manier aan elkaar kunnen wennen. Ze kregen allebei ongeveer tegelijk hun vliegvermogen terug en ook hier leerde Ukkie gelijk van Coco waar ze konden landen en wat plekken waren waar ze niet mochten zitten.

In jou geval zou ik er voor kiezen om je nieuwe aanwinst ook te knippen, om ook deze 2 een eerlijke start te geven, maar als je ze eerst apart zet om aan elkaar te wennen denk ik niet dat je het moet doen. Ik had niet de mogelijkheid om ze apart te zetten, dan had de situatie wel anders geweest.

Sabine

Hoi!

Bedankt voor de informatie,
Heb er erg veel aan  :)
Ik heb niet de mogelijkheid om ze eerst apart te zetten..
Dus ik zal er nog even goed over nadenken,
en vooral nadenken wat het beste voor Twinkel zal zijn.

Vele groetjes !  ;) Sabine en Twinkel

Sara

JE had de vleugels van het eerste parkietje inderdaad beter niet geknipt maar nu je dat toch gedaan hebt zou ik da met het 2de parkietje ook doen.
HEt is niet eerlijk als het één parkietje lekker kan rond vliegen en da ander moet er op zitten toekijken.Geef ze eerlijke kansen allebij.
Met een beetje geluk ruien ze gelijk en groeien gelijk de vleugels aan.

Groetjes
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes