Uitwerpselen aan de pootjes

Gestart door 2 Amigos, juli 18, 2010, 13:02:41

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

2 Amigos

Dag alleman,

sinds enige tijd hebben wij enkele grasparkietjes in onze buitenvolière. Blijkbaar zitten er enkele koppeltjes tussen die het zeer goed met elkaar kunnen vinden. Onze volière begint stilaan een  parkietenkleutertuin te worden. Prachtig om zien!

Ik maak me echter toch wat zorgen. De kleintjes die het nest verlaten hebben grote mestkluiten aan hun pootjes hangen. Ze kunnen niet of nauwlijks vliegen. Sinds gisteren kunnen ze niet meer in hun nest. Is dit normaal of kan ik dit op een of andere manier voorkomen. Het nesthaar dat ik in de nestjes had gestopt hebben ze er allemaal uit gekieperd...

Alvast bedankt voor de goede raad
2 Amigos

sumatraantje

ik zou ten eerste even beginnen met het voorzichtig schoonspoelen van
de pootjes met een zacht sponsje en lauw water. zo krijg je die
poep er in ieder geval af. daarna kun je weer verder gaan kijken.
ik denk dat dit erg scheelt.

route66

graag had ik van u vernoemen hoe je dit probleem uiteindelijk opgelost hebt .
Ik heb namelijk ook het zelfde voor . Maar een bevriende kweker van krombekken, legde me uit dat dit zichzelf zou oplossen eenmaal de jongen uit de nestblok zouden gaan , Ze zouden zelf de tenen "gaan opkuisen "

Moppers

Zoals je ziet heeft degene die dit topic heeft gestart dat bijna een jaar geleden gedaan. Aan het aantal posts te zien heeft hij/zij sindsdien nooit meer gereageerd. Ik denk dus niet dat hij/zij nog op het forum komt, verwacht dus geen antwoord.

BudgieMe

Of iemand anders zou kunnen helpen en een antwoord geven,...

In de broedblokken iets van snippers of zaagsel te doen heeft meestal geen zin totdat er jongen zijn.
In het begin doe ik er een klein hoopje beukensnippers in, dat gaan de poppen opruimen net zoals ze in de natuur hun boomhol gereed maken.
Tijdens het leggen van de eitjes ligt er verder niets in, pas nadat alle jongen uitgekomen zijn en de poep productie goed op gang komt verschoon ik het blok.
De pop poept er zelf niet in als het goed is.
Dus even de ukken eruit, blok schrapen en beukensnippers er in, voor het verschoon gemak doe ik eerst een stuk keukenrol eronder en dan snippers erop.
Ukkies terug en blok terug bij de ouders. Als je dit in een rap tempo doet is dit geen probleem.

Voor ukken met kluitjes poep er wel al aan is het noodzaak dat je dit schoon maakt, anders kan het als een spalk werken en laat het de pootjes scheef groeien.
Neem de ukken eruit en week de pootjes voorzichtig in lauw water. Tot dat het meeste er af is. Beetje aan nagels is ok.

Zeker met een vol nest is 1 keer per week blok verschoning nodig. Sommige ouders voeren erg nat en is de ontlasting daar ook naar dus kan het vaker nodig zijn.

En ja in de natuur doet niemand dat voor ze,...maar dat is een heel ander verhaal.

Arogna

Hoi,

Fijn dat ik dit terug kon lezen.
Ik ben nu trotse eigenaar van 1e legsel (voor zowel het popje als mijzelf, man weet ik niet zeker).
En het is fijn hier tips te vinden voor dit soort dingen.

Ik heb naar aanleiding van dit bericht 1 van mijn 4 weken oude jongen geholpen.
Ik heb een ontbijtkommetje met ongeveer 0,25 cm lauwwarm water gevuld, en hem daar een minuutje in gezet.
Daarna kon ik de grootste klonten makkelijk voorzichtig verwijderen, de rest moet hij zelf kunnen doen.

Het mooiste was dat hij het kommetje water nog prima vond ook nog, bleef gewoon staan.
Ik heb erop gelet dat het water niet hoger dan zijn pootjes stond, het water niet te warm was, en daarna gezorgd dat hij warm bleef.

Misschien heeft iemand anders hier ook nog iets aan...

parkieten-oosterhout

ik heb hier ook bij sommige koppels last van
hoe op te lossen:
- elke week nestblokken schoon maken
- i p v schelpenzand zaagsel van konijn/cavia in de blokken leggen
- als de jongen ouder zijn dan 3 weken kan je ook voor fijne beuken snippers gaan

en schoonmaken inderdaad lauw water en een sponsje

m v g peter