parkiet voor ouders

Gestart door peetje64, juli 14, 2010, 08:45:22

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

peetje64

Mijn ouders willen na een lange tijd weer een parkietje en nu heb ik een paar vragen.
Is het zo dat een mannetje alleen kan leren praten of een pop ook.
Ik heb filmpjes bij youtube zitten kijken en dat zijn alleen mannetjes.
Mijn ouders zullen er veel mee bezig zijn (allebei hele dagen thuis ) dus aan aandacht zal het de kleine niet ontbreken.
Nu hebben we een kweker gevonden alleen kan die ons niet zeggen of het om een mannetje of pop gaat.
Ze zijn nu bijna 6 weken en zitten beide nog in het blok en hoe oud moet een parkietje zijn als we hem ophalen.
Hij heeft er 2 die wij erg mooi vinden en wil nu graag jullie mening.
Bedankt Peet.

[verwijderd door de beheerder]

Tsukiko-chan

leeftijd is laastig tot niet te bepalen op die leeftijd. Als de kweker het niet weet zullen de meeste hier het ook niet kunnen bepalen. De leeftijd dat een parkietje zelf kan eten is over het algemeen de beste leeftijd om hem in huis te halen. Dit is rond de 6 a 7 weken.

Sanne

De foto's zijn echt veel te onscherp om er iets zinnigs over te kunnen zeggen. Daarbij is het heel moeilijk wanneer de parkietjes nog zo jong zijn om te kunnen zien of het een man of een pop is. Een foto maakt dat nog moeilijker.

lovesbudgies

En wat betreft de andere vragen:
- een pop en een man kunnen beide leren praten en hebben dezelfde aanleg. Wel is het zo dat mannetjes meestal meer geluid produceren.
- je mag een jonge parkiet ophalen na 6 weken, liefst 8.

Mars

Een parkietje moet wel al een week uitgevlogen zijn en zelf al een week eten. Soms doen ze dat na 6 weken nog niet.

Met scherpe foto's, gemaakt bij daglicht van de dop, zonder flits is er wel een redelijke inschatting van het geslacht te maken.


NB. Als het iemand is die vaker kweekt, vind ik het niet voor hem spreken als hij niet een inschatting van het geslacht kan maken. Een enkel parkietje is een twijfelgeval, maar van 90% moet je het wel met 6 wkeen kunnen zeggen.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

peetje64

Maar hij/zij is nog geen 6 weken dus kan hij nog niet met zekerheid zeggen.
Hij en wij denken dat het een popje is en als je de foto`s goed bekijkt kun je het ook wel zien denk ik.
Gr. Peet

Mars

Met zo'n 4 weken is het aardig te zien.

De foto is te onduidelijk. Ik zie bij de onderste bijvoorbeeld een roze dop (zou op man kunnen duiden), maar ook wittige ringen (wat dan weer een popje zou zijn). Dus als je meer wilt weten heb je echt scherpere foto's nodig.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

peetje64

We moeten hem/haar op komen halen want hij/zij is uitgevlogen en wordt vreselijk gepest door de andere parkieten in zijn voliere.
En het weer is hier zo slecht dat dit morgen zal worden.
Hoop dat het goed gaat allemaal.
Gr. Peet

peetje64

Nieuwe ontwikkelingen !!!!!
Onze dochter belde vanavond op dat opa en oma niet eind Juli maar 30 Augustus op vakantie gaan.
Een reis kwam niet vol en nu hebben ze hun reis op moeten schuiven.
Ik raak er helemaal vanaf wat moeten we doen, hij/zij was ook zo lief en mooi.
Opa en oma zullen hem/haar (als we ervoor gaan) wel moeten voeren wat dat doet de kweker nu.
Hij is alleen de hele dag werken dus krijgt nu alleen s`morgens vroeg en als hij thuis komtte eten.
Hoe kunnen mijn ouders de kleine het gemakkelijkste voeren denken jullie en waarmee.
JA IK BEN BIJNA OM GELOOF IK  , maar wil jullie mening.
Het scheelt dan wel een maand voordat de kleine naar ons zal komen.
Wat moeten we doen HELPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPP.
Gr. Peet

lovesbudgies

Ik begrijp het niet helemaal, maar een uitgevlogen parkiet kan -ook bij handopfok- al vrij snel zelfstandig eten, dus als hij dat eenmaal
doet hoef je hem of haar niet meer te voeren. Parkieten horen bij ongeveer 5/6 weken zelfstandig te eten. Bij handopfok is dat soms wat later,
maar zeker voor de 8 weken. Mocht je hem toch moeten voeren, voer dan gewoon de pap die de kweker ook voerde.

peetje64

Beetje een late reactie hahaha want mijn ouders hebben de kleine parkiet al.
Hij was gelukkig de dag voordat wij hem gingen ophalen zelf gaan eten.
Mijn ouders hebben nog een paar dagen het zaad geplet onder een deegrol maar ook dat is niet meer nodig.
Toch bedankt voor reactie.
Gr. Peet