Sisal van de bouwmarkt... giftig?

Gestart door lovesbudgies, juli 13, 2010, 22:44:10

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

lovesbudgies

Ik lees steeds vaker online dat sisaltouw helemaal niet puur natuur is, maar bewerkt.
Vooral sisaltouw uit bouwmarkten schijnt giftig te kunnen zijn, het is dan behandeld met hars, lijm, ratten- of muizengif of een anti-rottingsmiddel.
Hoewel dat dus niet op het etiket staat.
Voor de zekerheid ben ik bij de ijzerwarenhandel waar ik mijn sisal vandaan heb gaan vragen of de bol onbewerkt was, en ze durfden het niet
zeker te zeggen, het kon bewerkt zijn met (giftige) lijm...

Citeernatuurlijk touw (ook hennep en sisal) wordt veelal behandeld, zodat het touw niet verweerd, deze stoffen zijn giftig . Goedkopere soorten (o.a. van bouwmarkten) zijn behandeld met anti rottingsmiddel en gif tegen ratten en muizen.

Weet iemand hier meer vanaf?

Parkieten-Freak

Ik weet er niets vanaf maar ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat een parkiet ziek is geworden na het knabbelen aan sisal touw.

Verder heb ik dit gevonden:
http://www.touwenshop.nl/?p=p_35&sName=sisaltouw

De specificaties van het sisaltouw zijn niet best, maar dat moeten wij als dierenliefhebbers nu net hebben!!!  :)

Citeer
Bijzonderheden Sisaltouw:
Schokbelasting : slecht
Handzaamheid : slecht
Duurzaamheid : slecht
Rotbestendig : slecht
UV-bestendigheid : uitstekend
Zuurbestendigheid : slecht
Alkalibestendigheid : redelijk
Schuurbestendigheid : redelijk
Wijze van opslag : droog
Drijfvermogen : zinkt
Smeltpunt : n.v.t.
Brandvertragend : ja

Ik geloof niet dat het sisaltouw dat deze fabrikant verkoopt, voorbewerkt is. Je kunt het touw trouwens via de website bestellen, ook in kleine hoeveelheden.
Misschien dat liefhebbers gezamenlijk wat sisaltouw aan willen schaffen, dat scheelt weer in de kosten!  ;)


Sanne

Bij mij knabbelen ze af en toe wel aan dat sisal van de bouwmarkt (vooral Simba). En ze leeft nog  :P :-X

Groetjes,
Sanne

lovesbudgies

Citaat van: Sanne op juli 14, 2010, 08:37:56
Bij mij knabbelen ze af en toe wel aan dat sisal van de bouwmarkt (vooral Simba). En ze leeft nog  :P :-X

Bij mij leven ze gelukkig ook nog. :P Maar dat vind ik nooit zo'n goed argument, mijn moeder kookt met pannen met teflon en
mijn parkieten leven nog, maar dat betekend niet dat het niet schadelijk (en dodelijk) kan zijn.

Parkieten-Freak

#4
De vergelijking met een Teflon pan gaat hier niet helemaal op, de pan op zich vormt niet het probleem. Het is de mens die verantwoordelijk is voor oververhitting van de pan.  ;)


lovesbudgies

Ja dat is waar, oké, zinken belletjes en touwen met een klos dan.  ;)

Maar alle gekheid op een stokje, ik vind het toch verontrustend, misschien dat iemand er een keer meer over weet te vertellen.


Mars

Ik vind het ook verontrustend. Heb hier veel speeltjes en dingen met Sisal en daar wordt driftig op en doorheen geknaagd.
Gif hoopt zich ook op in een lijfje, dus op den duur kan het invloed hebben.

Misschien voortaan toch maar bestellen online, waarbij het benadrukt wordt dat het onbewerkt is.
Als tip: parrotsavenue heeft Sisal, hennep en katoentouw dat 100% natuurlijk is en in verschillende diktes.


'brandvertragendheid' ja? dan zou ik denken dat het best wel eens bewerkt kan zijn.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Parkieten-Freak

Ik denk dat Sisal van nature al brandvertragende eigenschappen bezit.


Moppers

Citeer'brandvertragendheid' ja? dan zou ik denken dat het best wel eens bewerkt kan zijn.
Dat is precies wat ik dacht.
Sisal is een vezelachtig, houtachtig spul, met veel lucht ertussen, erg droog. Lijkt mij dat dat van nature brand als de sodemieter.

Je hebt ook verschillende soorten sisal. De dikkere, lichte soort, maar ook die hele dunne (1 mm dik), die is een stuk grijzer van kleur en voelt ook veel gladder aan. Toch heet ook dat sisal, het lijkt me dat die soort in ieder geval bewerkt is met iets, mogelijk iets dat schadelijk kan zijn voor vogeltjes.

Parkieten-Freak

#9
CiteerJe hebt ook verschillende soorten sisal. De dikkere, lichte soort, maar ook die hele dunne (1 mm dik), die is een stuk grijzer van kleur en voelt ook veel gladder aan. Toch heet ook dat sisal, het lijkt me dat die soort in ieder geval bewerkt is met iets, mogelijk iets dat schadelijk kan zijn voor vogeltjes.

Mogelijk is dit een andere sisalsoort?

Anyway, ik zal navragen bij de touwenbranche hoe het precies zit met de brandvertragende eigenschap van Sisaltouw.
Ik kan me eigenlijk niet goed voorstellen dat men de sisalkwaliteit t.b.v. touwproductie, brandwerend gaat maken. Waarom zou men dat doen?
Voor de betere sisalsoorten die in de tapijtindustrie gebruikt worden, kan ik me daar nog iets bij voorstellen.

Het is echtere van meerdere natuurlijke vezels bekend dat zij van nature brandwerende eigenschappen hebben (zoals katoen).
Zodra ik bericht heb van de touwenhandel laat ik het weten.  :)


Parkieten-Freak

Ik heb al antwoord:

Citeer
Goedemiddag,
Sisal is een 100% natuurproduct. Natuurlijk materiaal heeft de eigenschap van zichzelf dat het brandvertragend is, aan de sisal is dus geen soort van brandvertragend middel toegevoegd.
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
With kind regards,
Mit freundlichen Grüßen,
Touwfabriek Langman BV
Jos J.C. Koopman



lovesbudgies

CiteerIk kan me eigenlijk niet goed voorstellen dat men de sisalkwaliteit t.b.v. touwproductie, brandwerend gaat maken.

Ik ook niet, maar wat ik mij wél voor kan stellen is dat ze het met lijm of hars bewerken om het minder springerig te maken (zoals ze eigenaar van de ijzerwarenhandel vermoedde), ook anti rottingsmiddel of ratten- of muizengif zou kunnen.
Het anti rottingsmiddel geldt trouwens denk ik meer voor hennep, dat rot snel na contact met water.

Ik denk wel dat hier een kern van waarheid in kan zitten, tijd voor een onderzoek! 8) (eh, als ik terug ben ;))