Ziek- Gezond- Pootje verlamd

Gestart door Mariss, juli 10, 2010, 16:39:27

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mariss

Noah die was weer in een broedse bui, en dit keer erger als ooit, ze legde eitjes op de bodem van de grote voliere goed op schema, en broedde een dag op de eitjes, om er vervolgens maar weer af te gaan, want ze kon niet rustig broeden.
Ook viel ze bijna alle overige kieten aan, behalve 1tje: het mannetje Elvis.
Elvis en Noah had ik apart gezet, simpelweg, omdat ik bang werd dat het vechten werd tussen Noah en een ander vogeltje.
Eenmaal apart, legde ze weer eieren. En op 26 juni had ze echt moeite met een eitje uit te persen, maar het was geen legnood, want het eitje hing er nog niet uit. 26 juni ging voorbij, net zoals 27 juni. Op 28 juni, lag er EINDELIJK het eitje.
Noah had er aardig wat moeite mee, maar je zag gelijk dat ze zich stukken fijner voelde.
Elvis is een mannetje van 6 maanden, eigenlijk te jong om papa te laten worden, maar doordat ik zag hoe Elvis erbij zat toen Noah zoveel moeite had (kroelen, voeren) had ik in overleg met Debbie (fullmetalgirl) toch maar even de gok genomen.
De eitjes leggen ging makkelijk, totaan 30 juni, het eerste eitje lag half kapot gebeten naast het blok, en dus gelijk door gesnelt naar de dierenwinkel voor 2 nepeitjes. Daar broedde ze stug op.
7 Juli kreeg ik meer de schrik dan dat weekend van 26- 27 en 28 juni
Noah zat half met haar hoofdje uit het broedblokje terwijl Elvis haar voerde.
Haar oogjes half dicht, en merkte dat ze erg sloom reageerde om haar eitjes te beschermen dus ik pakte haar uit het broedblok, en ik schrok wat ik er voelde, ze was hardstikke afgevallen. Gelijk op de weegschaal gezet, 10 gram afgevallen!
Ik denk dat ik het niet zag, omdat ze zelf goed at, goed werd gevoerd en het merendeels in het hokje zat.
Maar toen ik de getallen op de weegschaal zag, had ik Elvis gelijk bij de andere kieten gezet, (wou hem erbij houden, maar hij sprong gelijk op Noah om een wip te maken) Het broedblok weggehaald, en van het kooitje een ziekenkooi gemaakt, ook heeft mijn moeder Noah dwangvoer gegeven en heb ik krachtvoer in een bakje op de bodem gezet.
Die nacht heb ik niet kunnen slapen, en om 8 uur werd ik wakker, ik durfde niet te kijken om bang te zijn wat ik aantrof, en om half 9 kwam gelukkig mijn moeder binnen om te kijken. Noah leefde nog en ik had gelijk dierenkliniek Kindermans gebelt in Vlaardingen, en gelijk mochten we haar langsbrengen.
Noah had ik in mijn handen gedaan, want als ze het niet overleefde, had ik haar iedergeval bij me.
Tussen 12 en kwart voor 1 kon ik bellen, de uitslag: Er zat een eitje vast die was verwijdert, ze zat daar onder de couveuse en kreeg dwangvoeding.
Om 4 uur had ik gebelt, ze ging ietsjes vooruit, ze zat goed rechtop en wastte zichzelf, maar de nacht moest ze blijven. Ook moest ik er rekening mee houden dat ze eerder achter- als vooruit komen.
De volgende dag om half 9 had ik weer gebelt, het ging weer wat beter, zelf at ze nog niet. Ik wist wel hoe dat kwam, want ze eet nooit bij vreemde mensen. Ook zat ze niet meer onder de warmte lamp, dus het ging veel en veel beter.
Om half 12 ging ik nog een keer bellen. Weer ging het beter, en ik vroeg wat ik kon doen om het eitjes leggen te laten stoppen (Chronische eierlegger hebben is niet leuk) Antwoord : Een stabiel dag en nachtritme, en overzetten op harrison's  :roll: . Kijk Harrison's is vast wel goed, maar ook leuk voor als je een lege portomonee wilt hebben, maargoed verder met mijn verhaal.
Om 4 uur belde ik weer, en ik kreeg te horen dat ze tussen half 6 en kwart voor 8 opgehaald kon worden!
Ik was helemaal bij tuurlijk, en zodoende haalde ik haar rond 7 uur op, en ondanks dat ik blij was dat Noah weer mee naar huis kon, was ik ook nog eens maar €18,- kwijt. (alleen de kosten van het consult)
Ik merkte dat ze zichzelf nog niet was, en dat haar pootje er maar bijhing, maar ze bewoog hem nog.
Gister aaf merkte ik dat ze haar zeg maar 'klauwtje' de poot zelf, officieel niet meer bewoog en er niks mee deed. Klimmen deed ze met 1 poot en haar snavel. Op mijn schouder lag ze tegen de bank aan.
Bellen naar Kindermans kon niet meer, en nu geld tuurlijk het weekendtarief, en doordat ze zich aardig goed kan redden, wij haar gewicht in de gaten houden, hebben we besloten te wachten tot maandag met een afspraak maken.

Al met al, een heel verhaal. Noah is nog veel rustiger als normaal, en ze zit apart in een kooitje, met daaronder theedoeken, als ze een keer perongeluk valt.

En ik hou jullie op de hoogte!

lovesbudgies

Phoe wat een verhaal...

Legnood kan komen door een tekort aan calcium, een parkiet die achter elkaar eitjes legt heeft vrijwel zeker een tekort aan calcium, dus
is de kans op legnood groot. Voor en tijdens het broeden kun je dan bijvoorbeeld Calci Lux van Orlux geven. Harrison's schijnt nog beter
te helpen om het calcium tekort aan te vullen, maar het helpt zeker niet tegen het eieren leggen.

Ik denkt dat je toch moet gaan informeren over hormoonbehandelingen, bij bijvoorbeeld dierenkliniek Duinoord doen ze dat.

Ik hoop dat ze weer helemaal opknapt en veel succes maandag bij Kindermans voor het pootje!

Mariss

@ LB
Dankjewel voor je reactie. Voor het eerst sinds weet ik het wat, is haar neusdop aan het verkleuren, nu is het bijna zo een dop wat er is als ze uit de broedstemming komen. Ook is ze vandaag veel levendiger en maakt ze weer geluidjes, ook valt ze mijn zusje en ouders aan, wat dus een goed teken is haha.
Maandag maar gelijk bellen naar kindermans. Het is echt haar klauwtje dat het niet meer doet zeg maar, niet het pootje zelf.

Mariss

Noah hebben we weggebracht, Noah die blijft vanacht weer bij Kindermans. Het pootje is niet verlamd, maar wel raar krachtverlies, dat gaat Kindermans morgen zelf bekijken, want ze was er vandaag niet, morgen rond 12 uur weer bellen ::)

lovesbudgies

Vreemd hoor, veel succes morgen en houd je ons op de hoogte?

Mariss

Noah is weer homeeeeeeeeeeeeeeee.
Ze is weer lekker haarzelf, maar dan met een verminderde bruine kleur neusdop haha.
Haar pootje blijft waarscheinlijk chronisch, daar hebben we pijnstillers voor meegekregen, alleen hadden ze die goed dicht gemaakt, dus een heleboel ligt in mijn tas, ipv in het spuitje.
Maargoed, nog even alleen in het kooitje blijven, goede dag en nachtritme aanhouden. ( en in hun ogen harrison's) en dan moet het wel goed komen.
Noah haar eigen hokje staat nu open, terwijl de andere ook elkekr rondvliegen, maar ik denk dat ze dat nog even laat afweten.
Maar Noah apart zetten bij de andere ga ik in stapjes doen, aangezien er een paaar mannetjes gebruik van willen maken dat ze wat minder snel is ...